Auteur Topic: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ  (gelezen 2939 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 12:21:17 »
Waar ik nooit iemand over hoor bij het gebruik van converters is de voordelen van het kunnen toepassen van een correcte belichting over de hele uitsnede van het beeld. Als je een belichting maakt zonder converter, wordt de belichting (bij gebruik van één van de programma's Tv, Av etc. behalve M) over het gehele beeld geevalueerd. Zijn er aan de buitenranden hele lichte of juist hele donkere vlakken dan wordt de belichting daarop aangepast. Je kunt dan wel op de computer een crop maken, die belichting kan je niet meer veranderen. Bij het gebruik van een converter wordt alleen dàt deel van het beeld geevalueerd wat je ook ècht op de plaat wilt hebben.

Just saying...

Nooit bij stil gestaan, maar daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Al valt er, zoals abakker al schrijft, ook omheen te werken. Maar altijd goed om je te realiseren dat dit voordeel zich voordoet bij het gebruik van een converter.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 12:21:17 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2019, 07:30:29 »
het kunnen toepassen van een correcte belichting over de hele uitsnede van het beeld. Bij het gebruik van een converter wordt alleen dàt deel van het beeld geevalueerd wat je ook ècht op de plaat wilt hebben.

Je kan met de meeste spiegelreflexcamera's het meetvlak voor de belichting instellen, behalve meting van het gehele beeld kan je ook slechts een gedeelte laten meten, maar ook "spotmeting" is mogelijk.
Het grootste voordeel van een converter is toch de brandpuntafstand van een lens te verlengen en het onderwerp groter in beeld te kunnen brengen; dit geldt ook voor macro.

Groeten, Arno

newmikey2

  • Gast
Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2019, 00:04:41 »
Waar ik nooit iemand over hoor bij het gebruik van converters is de voordelen van het kunnen toepassen van een correcte belichting over de hele uitsnede van het beeld. Als je een belichting maakt zonder converter, wordt de belichting (bij gebruik van één van de programma's Tv, Av etc. behalve M) over het gehele beeld geevalueerd. Zijn er aan de buitenranden hele lichte of juist hele donkere vlakken dan wordt de belichting daarop aangepast. Je kunt dan wel op de computer een crop maken, die belichting kan je niet meer veranderen. Bij het gebruik van een converter wordt alleen dàt deel van het beeld geevalueerd wat je ook ècht op de plaat wilt hebben.

Just saying...

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2019, 20:39:20 »
Tja, dit is een discussie die al lang en vaak gevoerd wordt, een teleconverter gebruiken of croppen. Één ding is zeker je teleconverter moet van goede kwaliteit zijn anders levert croppen al snel het beste resultaat. De door jou gebruikte Kenko converter staat te boek als een kwalitatief goede, dus zou je ver moeten kunnen komen. Bij de foto's die ik van de vliegshow 'Wings of freedom' heb gemaakt, heb ik gebruik gemaakt van de Tamron-F 1.4 Pz-AF MC4 converter. Deze zou volgens zeggen de zelfde zijn als de door jou gebruikte Kenko converter. De resultaten die ik daarmee kreeg stellen mij geenszins teleur.

Peter, bedankt voor je reactie. Dat ik mijn bedenkingen heb over het gebruik van mijn 1.5 x converter en jij tevreden bent over je 1.4 x converter, komt waarschijnlijk door het verschil in de gebruikte lenzen: mijn FF Sigma 120-400mm lens gebruikt op de grootste brandpuntafstand (dat is meestal niet de stand waar ze hun beste kwaliteit laten zien) vergeleken met jouw voor APS-c sensor gemaakte 300mm primelens van zeer goede kwaliteit. Met video hoop ik mijn 1.5 x converter op de 120-400mm te kunnen gebruiken voor een grotere weergave van het onderwerp.

Groeten, Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2019, 12:45:59 »
Tja, dit is een discussie die al lang en vaak gevoerd wordt, een teleconverter gebruiken of croppen. Één ding is zeker je teleconverter moet van goede kwaliteit zijn anders levert croppen al snel het beste resultaat. De door jou gebruikte Kenko converter staat te boek als een kwalitatief goede, dus zou je ver moeten kunnen komen. Bij de foto's die ik van de vliegshow 'Wings of freedom' heb gemaakt, heb ik gebruik gemaakt van de Tamron-F 1.4 Pz-AF MC4 converter. Deze zou volgens zeggen de zelfde zijn als de door jou gebruikte Kenko converter. De resultaten die ik daarmee kreeg stellen mij geenszins teleur.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2019, 10:36:40 »
Afbeeldingen/beschrijving converter op EBAY: https://www.ebay.com/itm/Kenko-Pz-AF-1-5X-Teleplus-SHQ-teleconverter-Pentax-K-mount-with-pouch/113877178858

Volgens de beschrijving op EBAY kan hij voor FF gebruikt worden; de 4 de afbeelding heeft echter 1 elektrisch contact minder als die van mij !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Een paar weken geleden plaatste ik een paar foto's gemaakt met deze converter.
Als je klikt op de foto en ze daarna maximaal uitvergroot, dan kan je het geringe verschil zien in zichtbare details tussen wel of geen converter te gebruiken.

De afbeelding wordt 1.5 x 1.5 = 2.25 groter (2.25 x meer MP in detail weergave) maar de lichtsterkte neemt met 1 stop af terwijl je om bewegingsonscherpte te voorkomen juist een "snellere lens" wilt gebruiken vanwege de toegenomen brandpuntafstand. Het nuttig kunnen gebruiken van een converter blijft daardoor m.i. beperkt maar is misschien wel interessant voor foto- en video opnamen van dieren op grotere afstand, de maan, schepen e.d.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Kenko Pz-AF 1.5x teleplus SHQ
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2019, 11:41:26 »
Deze converter werkt zowel met schroef- als elektrische aangedreven AF lenzen. Mijn Kenko P-AF 1.4x teleplus MC4 converter werkt alleen met schroef aangedreven AF lenzen.
Vergelijking beeld K5 met Sigma 120-400mm met/zonder 1.5 x converter; de afstand tot de bewoonde stolp is 400m.

1. K5 met Sigma op 400mm


2. K5 met 1.5x converter met Sigma op 400mm (beeldgrootte vergelijkbaar met 900mm lens voor FF)