Auteur Topic: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem  (gelezen 724 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2021, 09:09:00 »
Klopt helemaal Gert Jan wat je zegt betreft de diafragma bediening.
Krijg de camera steeds beter "in de vingers" en heb nog niets gemerkt dat de spoel hapert dan wel "zwarte foto's" oplevert.

Ben een en ander wat langer aan het uittesten geweest. Door het groene snelinstelling knopje toe te wijzen aan optisch of digitaal voorbeeld, scherptediepte controle, is het simpel om in de stand A-v het diafragma te laten openen / sluiten. Door veelvuldig het knopje te activeren kun je een mogelijk falende spoel prima controleren. Laatste kan nog wellicht afhankelijk zijn van de omgevingstemperatuur ergo interne camera temperatuur.

Wat wel opvalt is dat er spoeltjes aangeboden worden die wat lichtgroen zijn in tegenstelling van de donker groene die met bosjes in China aangeboden worden. Op Ebay worden de licht groene aangeboden voor rondom €26,= Men garandeert dat deze goed werken.
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2021, 09:09:00 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2021, 09:00:22 »
Foto's 2 en 4 zijn zichtbaar! Bedankt.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2021, 20:04:45 »
Goed gedaan Dirk,

en nu weer lekker fotograferen :)
Overigens bedient die spoel het diafragma, en niet de sluiter, nu ja hij opent en sluit het diafragma  :P

Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2021, 13:49:20 »
Wij zien foto's 2 en 4 niet.

Die met omschrijvingen 'De totaal zes schroefjes zichtbaar:' en 'Wat ik verwachtte dat bleek helaas waar ofschoon ik nog geen sluiterproblemen heb gemerkt en zie de groene Chinese magneetspoel:'.

Wij zien dan in de linker bovenhoek van het kader 23 staan met in het midden de tekst 'THE REQUESTED PHOTO DOESN'T EXIST'.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2021, 12:33:21 »
Bedankt Peter voor je reactie.
Maar vreemd dat je twee foto's niet kunt zien. Ik zie ze namelijk gewoon in het aangemaakte topic. Welke twee zie je niet?
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2021, 12:24:25 »
Goed om te lezen dat je het probleem hebt weten op te lossen en dat de camera nu weer naar behoren functioneert. Goed dat je er ook meteen een beschijving met foto's bij hebt gepost waar je beschrijft hoe je het hebt uitgevoerd (2 foto's zijn voor mij echter helaas niet zichtbaar).

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2021, 11:54:45 »
EUREKA gelukkig!!

Het open maken van de camera valt reuze mee en hier heb je eigenlijk alleen maar dit voor nodig, een oude Weetabixdoos om de schroeven te markeren want ze zijn niet allemaal eender, een PH00 schroevendraaiertje en een puntpincet:

De bodemschroeven hoeven echt niet los behalve de chromekleurige onder in het batterij compartiment.
Dan moet de selectieknop losgeschroefd worden, 5 schroefjes en het schroefje van het schakelaartje van de AF/AE-L bediening. Pas op het knopje valt er direct uit.
De totaal zes schroefjes zichtbaar:



Je kunt nu de draaischakelaar voorzichtig draaien. In de binnenrand van de e-knop zie je kleine nokjes. Hier zou veel vet te zien moeten zijn maar dat is echt niet te zien.
Deze binnenrand met videokoppen spray middels een sproeibuisje drie keer goed ingespoten. Met een schoon stukje katoen om een stompe tandenstoker gewikkeld en door draaien aan het knopje droog gemaakt.

Spul altijd zuinig bewaard uit de tijd dat ik nog in de elektronica werkzaam was:


Wat ik verwachtte dat bleek helaas waar ofschoon ik nog geen diafragmaproblemen heb gemerkt en zie de groene Chinese magneetspoel:



Weet nu dan hoe dan ook wat te doen mocht het ooit misgaan.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2021, 09:06:30 door DirkS »
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2021, 12:58:33 »
Ah, de e-knop kan je zowel naar links als naar rechts draaien, alleen bij het naar links draaien wordt de juiste actie niet (soepel) uitgevoerd. Ik dacht in eerste instantie dat het wieltje niet naar links wilde draaien. Ik ben heel benieuwd of het aan een vuil contactie ligt. Laten we het hopen, dat lijkt mij makkelijker oplosbaar dan een hele e-knop te moeten vervangen.

Sterkte

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Mijn K-r met een blijkbaar bekend e-knop / e-dial probleem
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2021, 09:22:10 »
Gisteren even een paar keer flink ggrrr en @)#!~ gezegd tegen de pas in gebruik genomen camera. Bijvoorbeeld een diafragmawaarde instellen met de e-knop wilde maar niet werken, d.w.z. draaien naar rechts ging wel maar naar links bleek gewoon niet te gaan met goed fatsoen.

Zoekvriendje Google geraadpleegd en eureka, twee links gevonden met de probleemomschrijving en oplossing:
https://www.pentaxforums.com/forums/116-pentax-k-r/145847-k-r-e-dial-repair.html
https://www.youtube.com/watch?v=LCOL7GAGS1I

Het probleem wat aangehaald wordt doet mij herinneren aan een uitspraak mijn eerste werkgever en leermeester: "Een druppie olie doet wonderen maar op de verkeerde plaats meestal donderen."
Dit lijkt hier geheel op zijn plaats. Bij dergelijke lage spanningen en stromen zoals in een camera kun je geen vette troep bij schakelen permitteren.

Een speciale schroevendraaier heb ik al en met wat moed, beleid en dronkenschap moet de schoonmaakactie wel gaan lukken. Ben trouwens ook benieuwd of er een witte of groene solenoid gemonteerd is.

Laat t.z.t. wel weten of de actie gelukt is ;)
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super