Auteur Topic: analoge lenzen  (gelezen 1566 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: analoge lenzen
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2022, 15:34:53 »
moderne objectieven hebben een nieuwe soort coating toch? dat kan het verschil wellicht verklaren.

de oplossing ligt in wat al werd geschreven,

>  de instellingen IN de cam. aanpassen.


>  een (modern gecoate) filter erop zetten, vraag het de foto vakman ! of probeer het met een KR-filter. (1,5, 2, 5 of zo)  geen garantie, het is maar een idee.

>  nabewerken met een softwarepakket, die kunnen 'alles'.  :)
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2022, 08:52:47 door ME-Superman »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: analoge lenzen
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2022, 15:34:53 »

Offline john tom

  • Newbie
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
    • John Tom foto's
Re: analoge lenzen
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2021, 16:48:56 »
Dank je wel Peter. We gaan het uitproberen!!!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: analoge lenzen
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2021, 12:12:05 »
Pentax heeft 2 verschillende 50mm F1.7 lenzen geproduceerd, een M-versie en een A-versie. Zelf bezit ik de M-versie en net als jij ook de 50mm plastic fantastic. Onder gelijke omstandigheden geeft de M-versie scherpere foto's dan de plastic fantastic. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de plastic fantastic een slechte lens is.
Over de 135 mm Pentax lens kan ik weinig zeggen, Pentax heeft behoorlijk wat verschillende versies op de markt gebracht.

Wat de paarsig/blauwe foto's van de 35 mm betreft: Dit kan ook aan de witbalans instelling van je camera liggen. Heb je onder de zelfde lichtomstandigheden, met de zelfde camera instellingen wel eens een foto gemaakt met zowel de 35mm lens als met een lens waarvan je de kleuren wel mooi vindt? Zie je dan dit verschil in kleur?

Fletse kleuren kan je deels verbeteren door een zonnekap op je lens te plaatsen. Vooral bij wat oudere lenzen wil dit nogal eens een verbetering geven.

Offline john tom

  • Newbie
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
    • John Tom foto's
Re: analoge lenzen
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2021, 18:57:00 »
Dank jullie wel voor de reactie.
Ik heb een 50mm pentax 1.7 geërfd, een 135mm pentax  en een 70mm-250mm sigmalens. Ze lijken wel mooi scherp, maar de kleur lijkt wat fletser. Zelf heb ik de plastic fantastic 50mm van pentax en ook de 35 mm van pentax erbij gekocht. De 35 mm vind ik wat paarsig/blauwe foto's geven. De kleuren van mijn 75mm-300mm pentax zoomlens vind ik wel mooi. Hebben anderen dat nou ook of ligt het aan de perceptie van mijn ogen.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: analoge lenzen
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2021, 12:46:47 »
Zoals kareltjepiek al aangeeft ligt het er natuurlijk helemaal aan wat je precies geerft hebt. Maar ook natuurlijk wat voor een lenzen je zelf al had. Het kan best zijn dat een of meerdere lenzen die je nu geerft hebt een brandpuntsaftand of lichtsterkte heeft die een mooie aanvulling op je eigen lenzen vormt.

De lenzen uit het analoge tijdperk hoeven wat prestaties helemaal niet onder te doen voor moderne lenzen. Sommige oude lenzen presteren op bepaalde vlakken zelfs beter dan sommige moderne lenzen. Het ligt er dus maar net aan wat je al hebt, wat je geerft hebt en natuurlijk wat voor een lenzen je voor je fotografie nodig denkt te hebben. Over oudere lenzen wordt vaak gezegd dat ze een eigen karakter hebben.

Groet,   PeterN

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Re: analoge lenzen
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2021, 18:37:27 »
Hangt er van af wat je precies geërfd hebt natuurlijk, maar in t algemeen…
Goedkoop (gratis in jouw geval zelfs)
Geschikt voor full-frame
Sommige oude objectieven tekenen heel mooi

Nadeel
Meestal geen autofocus
Groeten van Henk van Zuylen

Offline john tom

  • Newbie
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
    • John Tom foto's
analoge lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2021, 16:45:30 »
Kan iemand mij nu eens uitleggen wat de grote voordelen maar ook de grote nadelen zijn van die analoge lenzen die ik geërfd heb.