Auteur Topic: Straat met auto's  (gelezen 2119 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arend

  • Gast
Re: Straat met auto's
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2009, 20:24:22 »
Zijn mooie HDR foto,s
Gr Arjan

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Straat met auto's
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2009, 20:24:22 »

Alwin

  • Gast
Re: Straat met auto's
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2009, 16:30:42 »
Bedankt voor de reakties allen. Kristies, HDR fotografie is helemaal niet moeilijk, voor wat betreft de software. Gewoon wat aan de schuiven trekken en je ziet meteen het resultaat. En als je nog niet weet wat een halo is, dan wijst PeterK je er gewoon op!  ;) Wat betreft de theorie erachter ben ik zelf nog steeds een boekwerkje over HDR fotografie aan het doorwerken. Zie één van mijn eerdere reakties.
Gr. Alwin

Offline kristies

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2237
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
Re: Straat met auto's
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2009, 17:16:03 »
Ik heb me nog helemaaal niet aan HDR gewaagd, maar dit stimuleert toch om eens een poging te doen. Mooi ! Vooral de tweede
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

bijssie

  • Gast
Re: Straat met auto's
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2009, 19:07:58 »
Foto 2,een hele verbetering.

gr.bijssie

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Straat met auto's
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2009, 13:30:00 »
2de poging ziet er een heel stuk beter uit  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Straat met auto's
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2009, 09:26:14 »
Ik vindt de eerste nog steeds het mooist....

Alwin

  • Gast
Re: Straat met auto's
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2009, 01:21:58 »
Nog een keer een bewerking, deze keer zonder halo´s. De halo´s werden overigens veroorzaakt door de sterke toepassing van de unsharp mask, niet door de strength in het HDR programma.



mvg. Alwin

ist_ED

  • Gast
Re: Straat met auto's
« Reactie #5 Gepost op: 8 april 2009, 00:36:24 »
Ik vind hem wel heel apart moet ik zeggen,
ookal heb je je dan misschien niet aan de "regels" gehouden.

Ed

Alwin

  • Gast
Re: Straat met auto's
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2009, 21:14:47 »
Misschien kan ik de foto nog eens gaan herbewerken. De halo's zijn inderdaad zichtbaar in foto 1 (lichte rand rondom huizen in de verte en rondom het silhouet van de boom). De witte vlek zie ik niet zo. 'k heb trouwens onlangs een boek gekregen over HDR fotografie, dat moet ik nog eens gaan lezen. Het heet "Digitale fotografie - High Dynamic Range" "Een heldere handleiding over beeldbewerking, fotografische technieken en compositie." Het is geschreven door Michael Freeman en uitgegeven door Librero B.V. in 2008. Ken je dat boek?

mvg. Alwin
« Laatst bewerkt op: 6 april 2009, 21:16:30 door Alwin »

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: Straat met auto's
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2009, 19:41:46 »
Uit ervaring weet ik dat HDR-opnames van nachtelijke taferelen niet eenvoudig zijn. In concreto is HDR hier zelfs niet voor ontwikkeld. HDR is een techniek om het beperkte dynamisch bereik van een DSLR versus het menselijk oog te vergroten. En met dynamisch bereik bedoel ik de mogelijkheid om gradaties te onderscheiden tussen pikzwart en helderwit.
Als je toch een HDR-opname maakt van een nachtelijk tafereel krijg je vaak eigenaardige effecten en die zie je ook in jouw foto. Bvb:
- Vreemde halo's.
- Witte vlek.
Daarbij heb je tijdens het tonemappen teveel 'strenght'  en 'light smoothing' gebruikt.
Ik vind je foto een goede poging maar ik zou toch mildere tonemapping-settings gebruiken. Er zitten zeker sterke delen in deze plaat, maar de fouten doen hem de das om.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Straat met auto's
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2009, 18:31:20 »
Ik vind de eerste helemaal top! echt een sfeertje... De tweede is wat (te) simpel en mi ook wat te donker.

ik denk dat PeterK, onze HDR guru, nog wel even zal reageren.Die kan wellicht nog iets inhoudelijks toevoegen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Alwin

  • Gast
Straat met auto's
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2009, 12:14:12 »
Twee HDR-foto's genomen met de SMC Pentax A 1:1.7 50 mm lens. Het nabewerken in PS vond ik heel leuk: ik voelde me als een kind in een snoepwinkel. Op foto 1 zijn lighting effects toegepast (de kring van licht die je gedeeltelijk op de stoep, gedeeltelijk op de rij huizen links ziet). Ook heb ik unsharp mask gebruikt, waardoor de lijnen zwaarder werden aangezet. Ook heb ik er nog een kleur uitgehaald, maar welke kleur weet ik niet meer.  Het resultaat is een wat kil, 'gothic' aandoende foto, waar ik wel tevreden mee was. Uit Foto 2 heb ik wat geel wegegehaald, verder heb ik hem ongemoeid gelaten. Behalve dan wat rechtgezet (maar dat moet ik standaard doen bij mijn foto's).

1.


2.


mvg. Alwin
« Laatst bewerkt op: 9 april 2009, 01:27:36 door Alwin »