Auteur Topic: Making of ....en....eindresultaat  (gelezen 3301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2007, 00:45:30 »
Johan!

Ik sluit me aan bij Raymond. Ook ik heb je tip in de praktijk getest en ben er erg tevreden mee!!

Groet,


Wytze

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2007, 00:45:30 »

Raymond

  • Gast
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2007, 00:16:19 »
Hoi Johan,

Ik heb dit draadje al een keer of wat gelezen en bedacht me dat ik nog een rol papier had staan van ongeveer een meter breed en een aantal meters lang... (ja, het is een behoorlijk eind!).
Heb dit dus maar weer eens van de zolder gehaald en er wat mee gespeeld... effect was heel gaaf!

Kinderlijk eenvoudig. Dit is dus zo'n gouwe tip!

Bedankt en groetjes,
Raymond

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:43:39 »
Citaat
Mijn twee zoons (7 en 10) lopen ook al met een digitale compact... en soms nog mooier: met papa's K10D (al vinden ze die wel wat zwaar :) )... Met name de jongste vind het erg leuk om samen met mij te gaan fotograferen...

'Off topic':
In het kader van 'jong geleerd.....' hier mijn zoon die me vergezelde op een tocht door de Grote Peel:



Terug naar het onderwerp...
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2007, 11:45:02 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:29:48 »
Mijn twee zoons (7 en 10) lopen ook al met een digitale compact... en soms nog mooier: met papa's K10D (al vinden ze die wel wat zwaar :) )... Met name de jongste vind het erg leuk om samen met mij te gaan fotograferen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:28:42 »
Citaat
Echt goed topic! Wellicht verplaatsen naar homestudio's?

Dank je Harry. Altijd leuk om feedback te krijgen.
Ik heb nog meer leuke ideeen om uit te voeren incl. making of foto's. Zo krijg ik (1 van) mijn dochter(s) ook aan het fotograferen.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2007, 09:22:00 »
Echt goed topic! Wellicht verplaatsen naar homestudio's?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2007, 17:39:55 »
Citaat
Goed item en idem voorbeelden.
Simpele zaken kunnen idd goed worden gebruikt
om tot leuke resultaten te komen.

Bedankt voor de tip!


Dank. Als deze vorm van fotografie je aanstaat kan je met weinig middelen aardig uit de voeten.
Gezien de investeringen (papier  ;D en wat plakband) word ik hopelijk niet beschuldig van woekerprijzen bij de prijs v/d daadwerkelijke opdracht  :P


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2007, 17:37:56 »
Citaat
Persoonlijk opmerkingen (puur gevoelsmatig want ik maak dit soort foto's niet ;): als je een produkt aanprijst is het voor bijvoorbeeld een bloempot leuk als je er ook 1 tussenzet waar ook echt een plant inzit. Ik bedoel te zeggen laat de te fotograferen onderwerpen zien waarvoor het bedoeld is. Ook zou ik bij het gebruik van geschreven tekst deze niet op zijn kop laten zien. Zou bij deze bloempotten bijvoorbeeld love recht of schuin zetten en de andere twee zoals jij ze het mooiste vindt.

Point taken .....ik had eigenlijk zomaar wat gepakt uit de schuur en neergezet.
Uiteraard zal ik bij de blikken die ik moet fotograferen beter opletten.

Citaat
Heb je ook al eens geprobeerd de lichtinval van uit een andere hoek te laten vallen zodat de schaduwwerking anders is?

Hoe wou je dat doen dan, het is namelijk buiten geschoten!! Binnen kan ik wel met spotjes gaan werken (wat uiteindelijk ook de bedoeling is).

Citaat
Bij spiegelende oppervlakten vind ik het mooier als het tweede voorwerp niet altijd zichtbaar is in het andere voorwerp.
Bij de nitendo's vind ik daarom de laatste foto heel mooi, waarbij het onderwerp in zichzelf spiegelt maar niet in elkaar.

Weer point taken. De Nintendo's waren een idee van dochterlief (cool he als ze meehelpen  ;) ).

Citaat
Ik zag dat je verschillende kleuren achtergrond hebt. Heb je hier al eens mee geexpirimenteerd? Bij sommige voorwerpen zie ik wel eens een zwarte achtergrond en dat gaf een heel sterk effect. Veel plezier met deze toch wel bijzonder vorm van fotografie.

Andere achtergronden ga ik nog mee aan de gang. Wat betreft is de lijst van mogelijkheden bijna oneindig. Wil ook nog mijn 18-55 objectief uitproberen. Verder heb ik nog meer ideetjes maar die houd ik nog ff voor me  8-)


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2007, 17:01:54 »
Goed item en idem voorbeelden.
Simpele zaken kunnen idd goed worden gebruikt
om tot leuke resultaten te komen.

Bedankt voor de tip!

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2007, 16:47:44 »
Leuk om te zien. Inventief.

Vooral het effect als je speelt met licht op de witte achtergrond zie je hier erg goed.

Persoonlijk opmerkingen (puur gevoelsmatig want ik maak dit soort foto's niet ;): als je een produkt aanprijst is het voor bijvoorbeeld een bloempot leuk als je er ook 1 tussenzet waar ook echt een plant inzit. Ik bedoel te zeggen laat de te fotograferen onderwerpen zien waarvoor het bedoeld is. Ook zou ik bij het gebruik van geschreven tekst deze niet op zijn kop laten zien. Zou bij deze bloempotten bijvoorbeeld love recht of schuin zetten en de andere twee zoals jij ze het mooiste vindt.

Heb je ook al eens geprobeerd de lichtinval van uit een andere hoek te laten vallen zodat de schaduwwerking anders is?

Bij spiegelende oppervlakten vind ik het mooier als het tweede voorwerp niet altijd zichtbaar is in het andere voorwerp.
Bij de nitendo's vind ik daarom de laatste foto heel mooi, waarbij het onderwerp in zichzelf spiegelt maar niet in elkaar.

Ik zag dat je verschillende kleuren achtergrond hebt. Heb je hier al eens mee geexpirimenteerd? Bij sommige voorwerpen zie ik wel eens een zwarte achtergrond en dat gaf een heel sterk effect. Veel plezier met deze toch wel bijzonder vorm van fotografie.


Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2007, 15:12:15 »
Citaat
Johan,
Heel leuk bedacht ga het zelf ook maar is maken met de tips van jou ;)

Nou ja van mij  8-)
Ik heb gewoon ff lekker gegoogled en kwam uit op deze site, http://www.diyphotography.net/homestudio/cheap-homemade-diy-studio-no-lighting-needed ...staan nog veel meer leuke doe-het-zelf dingetjes op.

Citaat
Mijn vader heft mij namelijk in dienst en dan moet ik ook kunst en kleine dingen fotograferen :)
Dus dit zal het zeker heel mooi doen 8-)

Ok laat maar wat zien als je de foto's gemaakt hebt.

Citaat
En dan de foto's van de fuij:
Zijn goed gelukt geeft toch nog mooie foto's!

Die Fuji is nog zo slecht niet hoor .... :)


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2007, 14:22:36 »
Johan,
Heel leuk bedacht ga het zelf ook maar is maken met de tips van jou ;)
Mijn vader heft mij namelijk in dienst en dan moet ik ook kunst en kleine dingen fotograferen :)
Dus dit zal het zeker heel mooi doen 8-)
En dan nu over naar de foto's ;D
Dat wit is erg mooi egaal geeft en profesionele uitdrukking!
Je hebt een mooie compositie gebruikt en de dingen mooi aangeprijst ;)
En dan de foto's van de fuij:
Zijn goed gelukt geeft toch nog mooie foto's!

GR>martijn(eindelijk vakantie 8-) 8-))
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Making of ....en....eindresultaat
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2007, 14:05:56 »
He liefhebbers,
Dit wordt een lang verhaal ......
Wellicht weten jullie inmiddels dat ik een 'dude' ben die wel van experimenteren houdt.
Paar jaar geleden heb ik voor een vriend zijn bedrijf wat producten gefotografeerd. Dat heb ik gewoon gedaan in zijn kantoor.
Nergens op gelet natuurlijk, gewoon foto's maken.

Nu vraagt ie me weer aangezien ik loop te pronken met een dslr  ;D
Dus de uitdaging aangenomen! Dit keer met iets meer aandacht en precisie. Vandaag een vrije dag, even wat googlen en voila een HOMESTUDIO experiment.

Men gaat naar de hobbyshop.

Men neme A0 tekenpapier van wat dikkere kwaliteit:




Pak wat doorzichtig tape en een schaar en een klein tafeltje:


Zie zo een eenvoudig en simpel 'seamless background':


Pak wat leuke voorwerpen die je wilt fotograferen:




En zie hier wat resultaten. Het kan NATUURLIJK VEEL BETER, maar het is even voor het idee.
Ik heb gewoon gespeeld met scherpte, diafragma en sluitertijden (Tav stand). Verder dingetjes in Adobe lightroom uitgeprobeerd.
Niet alles lukt maar het is erg leerzaam. Kleurtjes e.d. zijn natuurlijk geheel persoonlijk van aard.

Commentaar van allerlei soort is welkom. De producten (blikjes) ga ik over een tijdje fotograferen. Daarbij ga ik deze homestudio gebruiken. Ik moet nog even experimenteren binnenskamers. Daarvoor heb ik reeds wat spotjes gekocht voor een goede (ver)belichting.
























The making of gemaakt met zelfontspanner en/of oudste dochter mbv een Fuji S6500fd.

Hier nog 2 foto's uit de Fuji:





TOTALE KOSTEN: 5 euro ...(heb ook nog een fotoblad gekocht  :P )
Zonder gein, het papier kostte me per vel 0.90 eurocent.

Zo en nu boodschappen doen voordat de vrouw thuis komt  8-)


Johan.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2007, 14:12:12 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter