Auteur Topic: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)  (gelezen 561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2023, 20:10:47 »
lees ik het verkeerd?

Met mijn oude tussenringen (ooit een keer voor een tientje op MP gekocht) moet ik gewoon op de lens het diafragma bedienen. Net als zonder tussenringen overigens, zou niet weten hoe ik bij een M-lens anders het diafragma kan aanpassen.

Een M-lens reageert natuurlijk niet op opdrachten vanuit de camera. Kan zijn dat daardoor mechanisch de grootste opening gekozen wordt.
Is de oplossing dan niet dat je voor een tientje op MP een stel kale ringen koopt?
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2023, 20:10:47 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2023, 11:22:12 »
Er zijn al best wel wat ideeën aangedragen om het probleem op te lossen. Is het probleem nu opgelost Klaas?

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2023, 00:08:28 »
Het is geen vinding van mij zelf ik had dit een paar jaar geleden gelezen. Waar dat weet ik niet meer. Maar wanneer je een gewoon K of M objectief op je camera zet maken ook alle contacten sluiting met achterflens objectief dus met het stukje aluminiumfoelie voldoe je aan de zelfde voorwaarde. En dat werkt perfect op mijn K10D en K5II en ik verwacht niet anders dan dat op latere camera's ook het geval zal zijn.

Groetjes Hans

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2023, 21:41:45 »
Heb van mijn bevinding een filmpje gemaakt ter overtuiging.
Het zelfde effect heb je ook wanneer je Catch-in Focus gebruikt met tussenring.
zie filmpje https://youtu.be/_cQe_ePTFVk
Groetjes Hans

Dan is er wat anders aan de hand. Want, als een ring en/of lens geen contactpuntjes heeft, dan werken die van de camera ook niet. Heb zelf ook zwarte achterzijde op oude lenzen en tussen ringen en die werken gewoon.
Maar met een set tussenringen , die overigens niet gelakt zijn, werken bepaalde combinaties niet.
Wel of niet gelakt maakt niks uit, want er is zowiezo geen contact tussen lens en camera, omdat lens geen contactpuntjes heeft.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2023, 15:02:52 »
Heb van mijn bevinding een filmpje gemaakt ter overtuiging.
Het zelfde effect heb je ook wanneer je Catch-in Focus gebruikt met tussenring.
zie filmpje https://youtu.be/_cQe_ePTFVk
Groetjes Hans
 
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 16:57:02 door HvdZ »

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2023, 11:13:07 »
De achterzijde of flens die is waarschijnlijk zwart gelakt zo dat deze geen contact maakt met de contactpuntjes. En dan werkt het niet.
Je kan dit oplossen door stukje aluminiumfoelie over de contacten te leggen en dan de tussen ring er op draaien. Of de achterzijde blank schuren.
Dan weet ik eigenlijk zeker dat het dan wel zal werken.

Groetjes Hans

Aangezien het panagor tussenringen zijn, ga ik er van uit dat ze de K-vatting hebben. Dus zonder contacten.

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2023, 00:01:56 »
De achterzijde of flens die is waarschijnlijk zwart gelakt zo dat deze geen contact maakt met de contactpuntjes. En dan werkt het niet.
Je kan dit oplossen door stukje aluminiumfoelie over de contacten te leggen en dan de tussen ring er op draaien. Of de achterzijde blank schuren.
Dan weet ik eigenlijk zeker dat het dan wel zal werken.

Groetjes Hans

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2023, 08:32:21 »
Aangezien je M lens wel werkt, dan ga ik er van uit dat je je camera hebt ingesteld dat hij diafragma ring gebruikt.

Dan zijn er nog een paar opties.

1 De tussen ringen werken gewoon niet met je lens/camera.
Heb ik zelf ook met tussen ringen. (weet even niet uit mijn hoofd welk merk ik heb). Ik kan de ringen afzonderlijk met met een M lens gebruiken zonder probleem. Maar als ik ze ga combineren dan werk het niet meer. Alsof de hefboom net niet mee pakt.
Je kan dit controleren door ringen en lens te koppelen (zonder camera  ;) ) en dan hefboom handmatig te bedienen en kijken wat er met de lens gebeurt.
Je kan ook de ringen afzonderlijk en gecombineerd op je camera monteren (zonder lens) en dan groene knop gebruiken en kijken of de hefboom werkt.

2 Ze zijn gewoon kapot.

Offline Klaas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 346
  • Geslacht: Man
hulp gevraagd bij gebruik van panagor tussenringen (zonder contact)
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2023, 15:16:06 »
Ik heb een probleem met het gebruik van  de oude Panagor tussenringen icm een M lens . Ik probeer het voor elkaar te krijgen om met andere dan volle opening te fotograferen via de tussenringen. Want ik probeer de  oudere manual focus lenzen met eigen diafragma ring te bedienen via de Panagor tussenringen die ik heb. Als ik alleen de lens op mijn K-1 gebruik kan ik keurig via de groene knop het diafragma gebruiken op bv 8 als ik de ring op de lens zo heb ingesteld. Maar als ik mijn oudere panagor tussenringen gebruik , kan ik alleen volle opening gebruiken. De hefboom die wel in de tussenringen zit verandert niet van positie. Het liefst zoek ik een balg of tussenringen die wel werken op de manier zoals ik dat wil. Dus gebruik van oudere MF lens op andere dan volle diafragma opening. Wie helpt mij daarmee ?
Bij de lens rechtstreeks op de K-1 werkt de groene knop om M prima om gewenste diafragma te krijgen. Maar met tussenring met hefboom dus niet. Wat doe ik verkeerd ?
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1