Auteur Topic: Focus stacking - eerste stapjes  (gelezen 562 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alien

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Vrouw
  • Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Re: Focus stacking - eerste stapjes
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2021, 19:04:28 »
Mooi!
Ik zeg een zeer geslaagde poging.
K3 & K5| SMC DA 50mm | Pentax SMC DA 16-50 mm | Sigma 70mm | Sigma 70-200mm
Analoog Pentax ME + SMC 28mm en 50mm

https://www.flickriver.com/photos/70778009@N02/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Focus stacking - eerste stapjes
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2021, 19:04:28 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Focus stacking - eerste stapjes
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2021, 12:33:02 »
Een prachtig doorkijkje heb je zo weten te creeeren, echt top. Je had trouwens best nog wel een laag aantal foto's nodig om deze scherptedieptje te verkrijgen.

Groet,   PeterN

newmikey2

  • Gast
Focus stacking - eerste stapjes
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2021, 18:12:59 »
Een mede-Pentax'er uit het Noorden van het land kwam even langs om wat spulletjes op te halen die ik in de verkoop had en we raakten aan de babbel over macro. Eigenlijk wel veel mee bezig geweest maar nu toch eens wat dieper ingedoken, met name het onderwerp focus stacking. Ik moet nog véél leren en heb inmiddels een Nisi macrorail in bestelling maar ik heb denk ik een leuk nieuw onontgonnen (voor mij dan) gebied in de fotografie ontdekt. Hier een eerste voorzichtig stapje met de KP en de Tamron 90mm om statief en met handmatig focus. Totaal 8 afbeeldingen door gewoon de focusring van het objectief elke keer een beetje te verdraaien.

Na omzetten van de PEF bestanden naar TIF met Darktable heb ik ze ingelezen in een proefversie van ZereneStacker - een tot nu toe voor mij onbekend programma. Het duurde even maar dan heb je ook wat! Nabewerking in Gimp om wat stofspoortjes weg te klonen en de afbeelding iets te draaien en bij te snijden en dan is dit het resultaat. Smaakt naar meer!