Auteur Topic: Haasje  (gelezen 1027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Haasje
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2020, 22:08:11 »
Hazen hebben een slecht gezichtsvermogen; bij onraad gaan ze rechtop zitten en proberen te horen wat voor gevaar erop hun afkomt.

Om mijn bovenstaande stelling met een voorbeeld te staven:
3. Een haas zit op een stuk grasland, lekker in het zonnetje en ziet mij niet (afstand zo'n 45 meter)


4. De haas gaat er vandoor omdat ik dichterbij kwam, stopt en gaat "rechtop" zitten en luistert waar het gevaar vandaan komt; door de bijziendheid ziet de haas mij (staande in open veld) niet.

Pentax K-5 met Sigma 120-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Haasje
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2020, 22:08:11 »

Offline risseeuw

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 129
  • Geslacht: Man
Re: Haasje
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2020, 16:20:25 »
Ronald, ik ben het geheel met je eens, dat hazen "zich drukken" bij gevaar; daarom kon ik foto 1 nemen omdat het haasje zicht drukte.

Daarna, pas nadat ik extra geluid maakte, kwam het haasje in beweging, maar ging tot mijn verbazing er niet direct vandoor, waardoor ik foto 2 kon maken. Toen werd het hem zeker toch te gevaarlijk en zocht een slootkant op. Het is m.i. normaal dat als een haas "ontdekt" wordt (dat je erg dicht bij komt/bijna op zou stappen) als hij gedrukt zit, dat hij dan wegrent; dat wegrennen zat er bij dit haasje nog niet zo in.

Arno
Laten we het maar op een suffig of wat gedesoriënteerd  haasje houden dan. 😉😉
k5-II, k70,  K3-III

DA 18-55mm DA 18-135mm DA* 60-250mm DA* 300mm
DFA 150-450mm TC 1.4 DFA macro 100mm F2.8 ED AW

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Haasje
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2020, 21:35:46 »
Ronald, ik ben het geheel met je eens, dat hazen "zich drukken" bij gevaar; daarom kon ik foto 1 nemen omdat het haasje zicht drukte.

Daarna, pas nadat ik extra geluid maakte, kwam het haasje in beweging, maar ging tot mijn verbazing er niet direct vandoor, waardoor ik foto 2 kon maken. Toen werd het hem zeker toch te gevaarlijk en zocht een slootkant op. Het is m.i. normaal dat als een haas "ontdekt" wordt (dat je erg dicht bij komt/bijna op zou stappen) als hij gedrukt zit, dat hij dan wegrent; dat wegrennen zat er bij dit haasje nog niet zo in.

Arno

Offline risseeuw

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 129
  • Geslacht: Man
Re: Haasje
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2020, 12:24:04 »
Zoran en Peter, bedankt.

Fijn dat ze je even de kans gaf om een foto te nemen.

Hazen hebben een slecht gezichtsvermogen; bij onraad gaan ze rechtop zitten en proberen te horen wat voor gevaar erop hun afkomt. Dit was een jonge haas, waarschijnlijk geboren in de natte herfst die nog weinig in de nabijheid is geweest van gevaarlijke omstandigheden en daarom niet koos voor het hazenpad.


Arno
Jonge hazen kiezen bijna nooit het hazenpad. bij naderend gevaar "drukken" ze zich. ook  bij volwassen hazen is dit gedrag bekend. je gaat er in de polder of uiterwaarden vaak bijna op staan voordat ze "het hazenpad" kiezen . Ook bij reekalveren is dit gedrag bekend. in beginstadium wordt zowel het haas alsmede reekalf maar enkele keren per dag gezoogd. Worden door moeder "afgelegd" op een bepaalde plek.
k5-II, k70,  K3-III

DA 18-55mm DA 18-135mm DA* 60-250mm DA* 300mm
DFA 150-450mm TC 1.4 DFA macro 100mm F2.8 ED AW

Offline Lucien

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 340
  • Geslacht: Man
Re: Haasje
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2020, 10:57:40 »
Bedankt voor je uitleg, Arno.
Toch leuk om zo'n jong haasje vast te leggen van zo dichtbij..!!

Groeten, Luciën
Met vriendelijke groet, Luciën

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Haasje
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2020, 20:03:25 »
Zoran en Peter, bedankt.

Fijn dat ze je even de kans gaf om een foto te nemen.

Hazen hebben een slecht gezichtsvermogen; bij onraad gaan ze rechtop zitten en proberen te horen wat voor gevaar erop hun afkomt. Dit was een jonge haas, waarschijnlijk geboren in de natte herfst die nog weinig in de nabijheid is geweest van gevaarlijke omstandigheden en daarom niet koos voor het hazenpad.

Arno

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Haasje
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2020, 20:33:11 »
Leuke ontdekking zo onder zo'n zeiltje. Fijn dat ze je even de kans gaf om een foto te nemen.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Haasje
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2020, 11:21:22 »
Mooi vast gelegd.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Haasje
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2020, 09:34:30 »
1. Onder een hek zat een jonge haas; "de beste camera" is dan die je bij je hebt (gsm)


2. Na wat extra geluid gemaakt te hebben, ontwaakte hij/zij uit het hazenslaapje en bleef even op een korte afstand zitten.

Nokia C5