Auteur Topic: Bruinrode Heidelibellen  (gelezen 1224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lreyns

  • Gast
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2007, 20:27:00 »
Beste Wytze,

Eerst een stukje "kennis" (gepikt van Wikipeda)..... :)

"Een kolk (ook: wiel, waai en weel) is de aanduiding voor een bepaald type oppervlaktewater

Kolken ontstaan door dijkdoorbraken:
Langs rivier- en zeedijken zijn kolken de overblijfsels van dijkdoorbraken. Door het rondkolkende water zijn diepe gaten ontstaan, nu vaak kleine, diepe poelen. Bij het doorbreken was de kracht van het water vaak zo groot, dat de dijk niet meer te dichten was. Om de kolk werd dan een nieuw stuk dijk gebouwd."
Einde citaat.

De mooie Libellen heb ik gefotografeerd bij de "Weeltjes" te Clinge (Zeeuws Vlaanderen). Nog geen 500 meter van de Belgische grens vandaan.
Is trouwens een heel eind van Wevershoof vandaan. ;D  Rotjeknor is beduidend dichter bij de deur. :)

Zelf woon ik in het mooie vestingstadje Hulst, bekijk dat maar eens met Google Earth.  :o

Groeten, lucien






Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2007, 20:27:00 »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2007, 19:59:17 »
Beste Lucien,

Ja, ik vermoedde al dat je de tachtig ruim gepasseerd was  ;D dus vandaar die opmerking over de wandelstok. Over die gemeente: ik typte "Weeltje" in en kreeg het door mij genoemde natuurgebiedje. Maar ik begrijp dat ik er naast zat.


Garoenten,


Wytze
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2007, 20:00:00 door Wytze »

lreyns

  • Gast
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2007, 19:23:04 »
Wytze,

Ik denk toch dat ik me dat apparaatje (monopod) ga aanschaffen, voor het geld hoef je het niet te laten...
En een heel groot pluspunt is dat je het ook als wandelstok kan gebruiken.  :)
Wellicht ga je er van uit dat iemand die in 1975 een spotmatic F aan heeft geschaft ondertussen wel de leeftijd moet hebben dat hij niet zonder wandelstok meer kan.  >:(
Bij mij is het gelukkig nog niet zo ver maar ja.... je kan maar beter voorbereidt zijn. [smiley=thumbsup.gif]

Groeten, Lucien

lreyns

  • Gast
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2007, 19:13:53 »
Hallo Wytze,

Vooraleer ik precies ga uitleggen waar ik al mijn mooie beestjes fotografeer ben ik benieuwd hoe jij aan de gemeente Wevershoof komt... :)
Werkelijk geen idee ::)

Groeten, Lucien

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2007, 13:01:12 »
Beste Lucien,

Sterker nog, Rotjeknor ís Rotterdam. En ik neem aan dat het natuurgebied dat jij beschrijft in de gemeente Wervershoof ligt, in Noord-Holland (handig, dat Google)? Zo niet, dan ben ik benieuwd waar jij die prachtige libellefoto's hebt gemaakt.

Die monopod van Vanguard is niet zo'n turbo-geval waarmee sportfotografen zeulen. Die dingen zijn trouwens onbetaalbaalbaar. Nee, deze weegt rond de twee ons (echt héél licht!!), heeft een maximale hoogte van ongeveer 1.40 en is inschuifbaar tot een centimeter of 40. En mocht je wat slecht ter been zijn / worden: je kan hem ook als wandelstok gebruiken. Boven op de pod zit de schroef zodanig gemonteerd dat je hem aan de camera vast kan laten zitten. Daarmee koppel je de Vanguard heel snel af en aan de camera. Voor de prijs echt een superdingetje.

Ik hoor graag weer van je, groet,


Wytze


lreyns

  • Gast
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2007, 21:59:14 »
Hallo Wytze,

Ja..... die beestjes gaan natuurlijk niet altijd op de plaats zitten die de beste achtergrond oplevert.  >:(
Het liefst maak ik mijn foto's zonder gebruik te maken van een statief. Voor snelle reactiefoto's en het fotograferen van macro's zijn het meestal ondingen. Liefst lekker plat op de buik in het gras.  :)
Ik heb bij deze foto bewust gekozen voor een grote scherptediepte om het "paringswiel" goed zichtbaar te maken. Me niet echt druk gemaakt om de compositie.

Een monopod..... heb al eens overwogen om die aan te schaffen.....

En ja...... ik heb een heel aardig vennetje "Weeltje" vlak in de buurt.

Groeten, Lucien

P.S. Rotjeknor ligt in Rotterdam??


Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2007, 20:38:04 »
Beste Lucien!

Weer fraai gedaan! Inderdaad qua compositie wat rommelig, maar de kleuren zijn daarentegen zéér fraai. Wel valt de bewegingsonscherpte op. Maak jij je foto's niet met een statief, of zo? Heb bij MediaMarkt in Rotjeknor voor 25 euro een monopod van Vanguard gekocht. Ik moet je zeggen: dat scheelt een slok. Misschien een tip!!

Trouwens: heb jij soms een vennetje in jouw achtertuin?? Wat een insektenpracht!


Wytze

lreyns

  • Gast
Bruinrode Heidelibellen
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2007, 22:30:24 »
Vanmiddag tijdens een wandeling in de buurt van een vennetje zag ik dit paartje Bruinrode Heidelibellen "scharrelen" met elkaar.
De foto is geen topper, daar is de achtergrond te rommelig voor.
Wilde hem hier toch even plaatsen want hij is wel lekker scherp :)
Foto weer genomen met de Sigma 70/300 op macrostand.
Doe er ook nog een detailtje van het koppie van mevrouw libel bij.





Groeten, Lucien