Auteur Topic: Kasteel  (gelezen 1570 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alwin

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2011, 16:53:52 »
Alwin,
Ik snap best dat je wilt experimenteren met IR.
Maar toch...
Wat is de toegevoegde waarde van IR in foto 1 ?
Bij foto 2 herken ik die toegevoegde waarde enigszins
Cire
Cire,
Toegevoegde waarde is een term uit de economie, niet uit de kunst. Ik vind het leuk om te kijken of speciale effecten (zij het IR, HDR, fish-eye of gewoon analoog) een anders gewone foto iets bijzonders kunnen geven. En daar is eigenlijk geen kunst aan (ik begin in mijn taalgrappen al op Ruurd te lijken). Maar je reaktie wordt wel gewaardeerd hoor ...

Groet, Alwin.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Kasteel
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2011, 16:53:52 »

bbwijdieks

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2011, 11:49:06 »
Alwin,
Ik snap best dat je wilt experimenteren met IR.
Maar toch...
Wat is de toegevoegde waarde van IR in foto 1 ?
Bij foto 2 herken ik die toegevoegde waarde enigszins
Cire

Het dynamisch bereik is standaard groter vergelijk maar eens met foto 3.
Maar ik ben het met je eens dat het effect niet volledig benut word.
Je zou eigenlijk een keer terug moeten gaan in de lente of zomer als er bladeren aan de takken zitten.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2011, 11:44:50 »
Versie 2 van de bewerking ziet er uitstekend uit.
Een reepje van de onderkant eraf en ff iets ophelderen [brightness omhoog] en je hebt een mooie plaat!

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Kasteel
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2011, 11:44:11 »
Alwin,
Ik snap best dat je wilt experimenteren met IR.
Maar toch...
Wat is de toegevoegde waarde van IR in foto 1 ?
Bij foto 2 herken ik die toegevoegde waarde enigszins
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Alwin

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2011, 02:33:28 »
Nog maar even weer een versie van foto 1. De hooglichten waren wel wat té inderdaad. Die heb ik maar even weggehaald. Evenals de schaduwen van mezelf en van het hek. Hoop dat er niet teveel wegkloon artifacten te zien zijn.



Groet Alwin.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2011, 11:19:12 door Alwin »

bbwijdieks

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2011, 22:56:54 »
Mooi kasteel zeker het fotograferen waard.

Foto 1
Jammer van de schaduw aan de onderkant.
Als je hem als panorama uitsnijd kun je het e.a. nog wegklonen en houd je een mooie foto over.
Wel even het harde licht eruit halen het mag er wel in blijven maar dit is iets té.

Foto 2
Heeft het helaas niet en past niet in de serie.

Foto 3
Vind ik een beetje somber wat veroorzaakt word door:
- gebrek aan dynamiek [de schaduwen zijn te donker, aan de linker-en rechterzijden pikzwart]
- te weinig helderheid [brightness]
Er zit meer in deze foto.

Goed om te zien dat je nog steeds bezig bent met IR fotografie dat word hier zelden geplaatst.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Kasteel
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2011, 23:34:43 »
Die foto is erg mooi Stefan! Het lijkt me een foto met een korte sluitertijd. Gemaakt met een camera aangepast voor IR-fotografie?
Bedankt, een van de weinig gelukte IR fotos :(
Was het maar waar dat ik een IR-camera had, het is gewoon de K10D, met de hand vastgehouden.
De lens was de DA18-250, 18mm, f/5,6, 1 seconden op ISO400

Hier is de origineel
http://anvh.deviantart.com/art/Infrared-hoek-van-holland-113809375?q=in%3Ascraps%20sort%3Atime%20gallery%3Aanvh&qo=18

En deze kwam uit Lightroom, de andere die je heb gezien is deze foto maar dan extra door photoshop gegaan.
Gespeeld met de witbalans, zwartwit, duotoning en camerainstelling.
http://anvh.deviantart.com/gallery/?catpath=scraps#/d1vt5k0
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Kasteel
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2011, 17:15:38 »
Foto 2 vind ik een geslaagde prent....Het bankje pontificaal in het midden heeft juist wel wat.
Foto 1 moeilijk .....
volgens mij ligt het beste van deze foto juist links onderin; zie voorbeeld
cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Alwin

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2011, 16:29:43 »
Die foto is erg mooi Stefan! Het lijkt me een foto met een korte sluitertijd. Gemaakt met een camera aangepast voor IR-fotografie?

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Kasteel
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2011, 14:02:50 »
Het is altijd moeilijk om IR te doen, zeker met de IR ongevoelige camera's van nu.

Deze is bijna compleet in lightroom gedaan met alleen een paar kleine aanpassing in photoshop om de foto wat meer wow te geven. http://fc04.deviantart.net/fs40/i/2009/359/2/a/A_Differend_View_by_Anvh.jpg

Deze heb ik met de duo-toning gedaan maar er zijn nog andere technieken maar lightroom limiteer je wel wat je kan doen.
Even google zal ik zeggen om te kijken of iemand nog tips heeft.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Alwin

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2011, 13:21:36 »
Hoe kleur je jouw foto's in? Wat betreft de eerste foto: Ik werk op dit moment met lightroom. Die heeft wat minder mogelijkheden om met filters te werken dan photoshop. Misschien dat ik met photoshop een mooier resultaat had verkregen. Delen met rechtstreeks zonlicht worden al snel echte hooglichten in een IR foto is mijn idee. Sterke contrastverschillen in zo'n foto dus.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Kasteel
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2011, 12:04:52 »
Bij de eerste lijkt de belichting niet goed, sommige stukken zijn te licht en ander te donker.
De 2de is een stuk beter mooie foto.

Ik kleur mijn IR fotos meestal in om een bepaald effect te krijgen, misschien is dat ook wel een idee om uit te proberen?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Alwin

  • Gast
Re:Kasteel
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2011, 11:54:50 »
Nr 1 maakt een wat grauwe indruk. Zal wel komen door het IR filter (heb daar geen ervaring mee).
Verder heb ik het idee dat je deze foto wat haastig genomen hebt  - met je eigen schaduw in beeld  :(

Nr 2 heeft een heel fijne toning. Het groothoekeffect is aan de linker kant wel goed merkbaar maar doet geen afbreuk wmb. Minpuntje is het bankje wat een beetje pontificaal in de weg staat.

Nr 3 is gewoon een goede foto – op twee dingetjes na: de schaduw van de bomen op het gebouw is een beetje jammer en het gebouw is een beetje scheef. Je stond er niet helemaal recht voor lijkt het.

Bedankt voor je reaktie SimonWillig. Foto's genomen met een infrarood filter zijn wel vaker wat grauw. Sommigen hebben wel een goede zwarting. Veel is achteraf nog te bepalen door het juiste zwart-wit procedé (rood-filter, oranje filter en dergelijke) te kiezen in photoshop en door het bijwerken van het contrast. Het bijwerken van het contrast heb ik in foto 1 en 2 ook gedaan. Foto 1 blijft echter wat grauw.  Dat heeft te maken met de aanwezige roodschakeringen in de IR foto, wat weer te maken heeft met of een object in het rechtstreekse zonlicht staat. Daarnaast worden de roodschakeringen beïnvloedt door de sluitertijd. Hoe meer in  rechtstreeks zonlicht en hoe langer de sluitertijd hoe meer de gelen overheersen in de foto en hoe minder de rode kleuren. Of dat resulteert in een grauwerre zwart-wit omzetting weet ik niet zo.

Bij foto 1 stond ik met de gedrade afstandbediening in de hand naast het toestel. Vandaar dat mijn schaduw in beeld is. Ik had ook de afstandbediening gewoon kunnen laten bungelen en op afstand de tijd in de gaten kunnen houden, maar een schaduw van mezelf in beeld leek me niet zo storend.

Het klopt dat ik niet helemaal recht voor het gebouw stond. Dat heb je goed gezien. Als je recht tegenover dit gebouw gaat staan heb je een boomgroep die gedeeltelijk het zicht blokkeert.

Groet, Alwin.

Offline SimonWillig

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 415
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis!
Re:Kasteel
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2011, 08:35:10 »
Nr 1 maakt een wat grauwe indruk. Zal wel komen door het IR filter (heb daar geen ervaring mee).
Verder heb ik het idee dat je deze foto wat haastig genomen hebt  - met je eigen schaduw in beeld  :(

Nr 2 heeft een heel fijne toning. Het groothoekeffect is aan de linker kant wel goed merkbaar maar doet geen afbreuk wmb. Minpuntje is het bankje wat een beetje pontificaal in de weg staat.

Nr 3 is gewoon een goede foto – op twee dingetjes na: de schaduw van de bomen op het gebouw is een beetje jammer en het gebouw is een beetje scheef. Je stond er niet helemaal recht voor lijkt het.
Groeten,

Simon
-------------------------------------------------------
Pentax K10D,
Sigma AF 18-250mm f/3.5-6.3 dc macro hsm,
Tamron SP 10-24mm f/3.5-4.5 DiII,
[wat manueel spul om mee te hobbie-en]

Alwin

  • Gast
Kasteel
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2011, 02:43:21 »
Sigma 10-20 mm met infrarood filter. Vinden jullie het geslaagd?

ISO 400 | f/9,5 | 20 mm | 76 sec


ISO 400 | f/9,5 | 10 mm | 73 sec


En nog een foto genomen met de DA 35 mm/2.8 macro.

ISO 200 | 35 mm | f/2.8 | 1/2000e sec


Groet, Alwin.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2011, 02:59:07 door Alwin »