Auteur Topic: Ruïne in infrarood  (gelezen 958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Ruïne in infrarood
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2010, 15:54:16 »
Ik heb recent ook met de DA21mm IR foto's gemaakt en trof hetzelfde vlekje aan in het midden. Ik zal eens hetzelfde proberen met de DA40mm of dat nog verschil maakt.

Ik vind IR foto's toch wel mooi en van deze serie is nummer 3 een hele mooie (alleen dat vlekje nog).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Ruïne in infrarood
« Reactie #6 Gepost op: 1 juli 2010, 15:54:16 »

asplx

  • Gast
Re:Ruïne in infrarood
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2010, 11:20:13 »
Ik kan me dat niet voorstellen Gert-Jan...
Reflectie in de camera? Weggooien dat ding....

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Ruïne in infrarood
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2010, 08:00:28 »
En deze foto's zijn gemaakt met de 21 mm?

Die lichtvlek is - en dit gaat heel gek klinken - geen lichtvlek, maar maar juist een vorm van vignettering....
Bij een ultra-groothoek objectief krijg je naar de randen en hoeken toe licht-afval.
In wezen zou het centrum goed belicht moeten zijn en de randen dus donkerder. Dat kan wel 1 tot 2 stops verschil maken.
Om dit verschijnsel op te heffen bestaan er speciale grijsfilters, die in het centrum donker zijn en naar de randen toe lichter worden, zgn center-grijsfilters.
Ik denk, dat de firma ABRO in Zaandam die filters wel heeft en anders zou je op fotografica-beurzen eens moeten rondsnuffelen.

Wat de inhoud van de foto's betreft: Geinig effect., op de hot-spot na.

Groeten,
Ruurd

Hoi Ruurd,

ik denk zelf dat het contrast verlies is door reflectie tussen het achterste lens element en de sensor is.
De 21 heeft een heel klein achterste lens element. alle foto's met de 21mm, behalve de eerste (FA35mm2.0).

locatie Laag Soeren

Groeten Gert Jan
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Buksbeest

  • Gast
Re:Ruïne in infrarood
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2010, 23:57:45 »
Bijzondere en leuke foto's!
Lokatie komt me erg bekend voor ...
Waar is dit als ik vragen mag?

asplx

  • Gast
Re:Ruïne in infrarood
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2010, 23:26:54 »
En deze foto's zijn gemaakt met de 21 mm?

Die lichtvlek is - en dit gaat heel gek klinken - geen lichtvlek, maar maar juist een vorm van vignettering....
Bij een ultra-groothoek objectief krijg je naar de randen en hoeken toe licht-afval.
In wezen zou het centrum goed belicht moeten zijn en de randen dus donkerder. Dat kan wel 1 tot 2 stops verschil maken.
Om dit verschijnsel op te heffen bestaan er speciale grijsfilters, die in het centrum donker zijn en naar de randen toe lichter worden, zgn center-grijsfilters.
Ik denk, dat de firma ABRO in Zaandam die filters wel heeft en anders zou je op fotografica-beurzen eens moeten rondsnuffelen.

Wat de inhoud van de foto's betreft: Geinig effect., op de hot-spot na.

Groeten,
Ruurd

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Ruïne in infrarood
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2010, 23:03:30 »
Een strak blauwe lucht en hard licht midden in de zomer, wat doe je dan...  8)








Wat mij op viel is dat ik een lichte vlek in het midden kreeg bij het gebruik van de 21 mm
terwijl dat met de 35 en 70 niet zo is.... ???






Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR