Auteur Topic: Canon of Nikon  (gelezen 5269 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Canon of Nikon
« Reactie #47 Gepost op: 4 mei 2014, 22:46:04 »
Ik verwacht er ook niet teveel van, maar je weet maar nooit...............
Denk dat ik tzt ook gewoon de K3 en snelle 70-200 ga halen. ;D
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Canon of Nikon
« Reactie #47 Gepost op: 4 mei 2014, 22:46:04 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Canon of Nikon
« Reactie #46 Gepost op: 4 mei 2014, 20:36:16 »
OEPS..............
Onverwachte wending.
Kom ik iemand tegen van "vroeger" die zegt ik moet je iets zeggen wat ik al veel langer moest doen.
Ik werk bij Canon en kan wss iets met de prijzen doen stuur eens een mailtje als je thuis bent.
Ik zeg niet geschoten altijd mis.

Als je € 7.000 aan spulleboel voor zeg € 2.000 kunt scoren (K-3 plus een snelle 70-200) zou dat erg bijzonder zijn.......  :angel:

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Canon of Nikon
« Reactie #45 Gepost op: 4 mei 2014, 19:40:28 »
enne?

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Canon of Nikon
« Reactie #44 Gepost op: 4 mei 2014, 18:26:38 »
OEPS..............
Onverwachte wending.
Kom ik iemand tegen van "vroeger" die zegt ik moet je iets zeggen wat ik al veel langer moest doen.
Ik werk bij Canon en kan wss iets met de prijzen doen stuur eens een mailtje als je thuis bent.
Ik zeg niet geschoten altijd mis.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Canon of Nikon
« Reactie #43 Gepost op: 30 april 2014, 20:24:44 »
Ik denk dat je daarmee een verstandige keuze hebt gemaakt Kobus. De AF van de K3 is echt sneller en accurater dan die van de K5.

Groet, Carel

En er gaan vanzelf lenzen komen met snellere motortjes om de AF optimaal te benutten.
En die heb je alleen maar nodig voor je sportfotografie dus is dan ook de investering niet meer t.o.v. een hele nieuwe set gaan opbouwen.
Verstandige keuze!

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Canon of Nikon
« Reactie #42 Gepost op: 28 april 2014, 20:34:54 »
Ik denk dat je daarmee een verstandige keuze hebt gemaakt Kobus. De AF van de K3 is echt sneller en accurater dan die van de K5.

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Canon of Nikon
« Reactie #41 Gepost op: 28 april 2014, 17:30:31 »
Die heb ik niet meer Kees SC die liggen gelijk in de prullenbak  ;D
Autofocus snelheid was/is het grootste probleem en daarmee de missers.

Na alle info die ik heb mogen ontvangen en de afwegingen heb gemaakt, mag ik Pentax forumlid blijven en wordt het een K3, in de loop van het jaar zal ik hem aanschaffen.
Overstap naar FF is toch te kostbaar indien ik weer een volledige objectieven range wil hebben.

Dank allemaal voor jullie input.

Groetjes,
Kobus
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4252
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Canon of Nikon
« Reactie #40 Gepost op: 27 april 2014, 17:05:37 »
Ben benieuwd wat je al deze informatie gebracht heeft. Maar nogmaals: waar kom jij te kort? Laat eens een voorbeeld zien.

RonHendriks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #39 Gepost op: 24 april 2014, 21:53:40 »
Ron je had het een paar reacties terug over nog even op je handen zitten, verklaar je eens nader?????
Of bedoel je de Pentax 70-200 hiermee?

Nou ik doelde daar op de opvolgers van de D300 en 7D die in de geruchtenmolen zitten, maar dan nog vind ik bij een overstap richting full frame meer logica. Zijdelingse stappen brengen misschien wel iets, maar nooit heel veel.

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Canon of Nikon
« Reactie #38 Gepost op: 24 april 2014, 20:25:39 »
Ron je had het een paar reacties terug over nog even op je handen zitten, verklaar je eens nader?????
Of bedoel je de Pentax 70-200 hiermee?
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Canon of Nikon
« Reactie #37 Gepost op: 24 april 2014, 09:44:38 »
Een vriend van mij zegt altijd: "een hobby mag geld kosten.." En als jij een stapje hoger wilt dan is er zowel bij CANON als bij NIKON voldoende alternatief. Ik heb zelf wel eens uitgerekend dat een overstap naar de NIKON D800 mij ongeveer 12K zou gaan kosten er vanuit gaande dat ik hetzelfde lensbereik van nu zou willen hebben in FF kwaliteit met VR...

Lager instappen dan de topmodellen ga jij niet gelukkig van worden... (denk ik).
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #36 Gepost op: 24 april 2014, 09:43:52 »
Canon 5DM3 en canon 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 3800,-
Nikon D800 en Nikkor 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 4100,-



Duur grapje voor een paar "gemiste foto's". ;D ;D

Maar lastige keuze, en iedereen zegt wat anders op welk forum dan ook....pff, succes met je keuze!

Reken ik anders:

Canon 5Diii met 24-105mm lens (allround), Canon 135mm/f2.0 (zaalsport en portret), sigma 120-300mm (veldsport), 1.4x TC en 64GB CD kaart kost 8.304,95 euro.

Maar dan heb je ook wat.

Offline Boebels

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
Re: Canon of Nikon
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2014, 08:09:52 »

Canon 5DM3 en canon 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 3800,-
Nikon D800 en Nikkor 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 4100,-



Duur grapje voor een paar "gemiste foto's". ;D ;D

Maar lastige keuze, en iedereen zegt wat anders op welk forum dan ook....pff, succes met je keuze!

bbwijdieks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #34 Gepost op: 23 april 2014, 23:18:40 »
Even back on topic: Zou een tweedehands Canon 7D niet wat zijn voor Kobus, te krijgen voor rond de 900 euro? Prima AF prestaties en ruis tot ISO 1600 schijnt goed onder controle te zijn. Of is dit niet goed genoeg voor indoor sport? Is wel APS-C, wat als voordeel heeft een groter bereik voor de 70-200 lens. Kan hij even uitproberen en later eventueel doormigreren naar FF. Een K3 kopen en uitproberen of dat in de behoeften voorziet blijft ook een optie natuurlijk.

Er zijn geruchten dat deze zomer een D9300 en een 7D II gereleased worden.
Je kunt er echter van uitgaan dat de beeldkwaliteit op het niveau van de K-3/D7100/70D zit.
Dat komt dus neer op een gelijkwaardige beeldkwaliteit van de K-5.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10701
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Canon of Nikon
« Reactie #33 Gepost op: 23 april 2014, 20:59:25 »
Tja, en dan is de vraag: "Wat is snel genoeg" en hoeveel heb je er voor over?
Voor verschil van stel zo een "6 rooien" wil ik nog wel eens wat missers hebben hoor lijkt me...........  ;)

EDIT
Als je sportfotografie doet is naar mijn idee ook de burstrate van 8,3 frames per seonde en grote buffer best iets om in je overwegingen mee te nemen?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 21:33:37 door Edzo »

RonHendriks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #32 Gepost op: 23 april 2014, 19:32:09 »
Op de 5Dmark3 kan natuurlijk ook de Sigma120-300 F2.8 Sports maar dan zitten we ook alweer op de 6 rooien. :D

Doe eens gek, dit klinkt wel lekker :D

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Canon of Nikon
« Reactie #31 Gepost op: 23 april 2014, 19:22:33 »
In principe doe ik niet aan 2e hands body's, dus het wordt dan nieuw.
SWM is Nikon en USM Canon en HSM Sigma.

OK,dan komt een K3 icm een nieuwe70-200 van Pentax wss altijd nog goedkoper uit.
Wat ik momenteel lees zou een 5Dmark3 of een K3 de voorkeur genieten.

Op de 5Dmark3 kan natuurlijk ook de Sigma120-300 F2.8 Sports maar dan zitten we ook alweer op de 6 rooien. :D
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Canon of Nikon
« Reactie #30 Gepost op: 23 april 2014, 16:31:24 »
Jij bent er gewoon beter thuis in of pixeldichtheid al of niet gerelateerd is aan de AF prestaties dan ik. En dat vind ik prima. Dan heeft de D800 dus een verouderde AF-module en de 5D3 het nieuwste, en is dat de verklaring voor de betere AF-prestatie van de 5D3 ten opzichte van de D800 bij bewegende onderwerpen. (En toch zijn de heren die de discussie voerden op eosdigitaal heel geleerd op hun gebied, dat is wel mijn indruk ... Ik geef het gewoon niet goed genoeg weer).

Even back on topic: Zou een tweedehands Canon 7D niet wat zijn voor Kobus, te krijgen voor rond de 900 euro? Prima AF prestaties en ruis tot ISO 1600 schijnt goed onder controle te zijn. Of is dit niet goed genoeg voor indoor sport? Is wel APS-C, wat als voordeel heeft een groter bereik voor de 70-200 lens. Kan hij even uitproberen en later eventueel doormigreren naar FF. Een K3 kopen en uitproberen of dat in de behoeften voorziet blijft ook een optie natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 16:41:57 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

bbwijdieks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #29 Gepost op: 23 april 2014, 14:39:35 »
Ik bedoel ook dat de AF van de D800 meer missers maakt dan die van de 5D3 bij een bewegend onderwerp. Dat komt inderdaad door de hoge pixeldichtheid van de D800. In de discussie op eosdigitaal, ik weet niet meer zo waar op die site, werd de een test aangehaald uit een Duits fotomagazine, waarin dit proefondervindelijk was vastgesteld. In deze test werd de D800 vergeleken met de 5D3 en een Sony FF. Omdat Canon niet is meegegaan in de pixelrace bij de FF camera's, is het hele arsenaal van "oude" FF lenzen nog geschikt voor de 5D3. Voor de D800 zijn maar een paar hele dure lenzen die het oplossend vermogen hebben dat past bij de sensor. Dat is althans wat ik heb gelezen.

De pixeldichtheid van een sensor staat geheel los van AF prestaties dus die Duitse review klopt in deze bewoording niet.
Door meer of minder pixels veranderen de spelregels van een scherpe of onscherpe foto niet.
Ik ervaar zelf dat onscherpte op mijn D700 (12 MP) juist eerder zichtbaar is vanwege een lagere pixeldichtheid dan op de D7100 (24 MP).
Een D7100 (& K-3) heeft zelfs nog een veel hogere pixeldichtheid dan een D800 dus het is eerder omgekeerd.
Dat is ook wel logisch vanwege het downsample verhaal in mijn eerdere reactie.

De juiste verklaring is dat als je een foto van een D800 en 5D III met geheel dezelfde parameters op 100% bekijkt onscherpte sneller zichtbaar is op de D800.
Dat komt omdat je veel verder kunt uitvergroten met de D800 waarmee je ieder foutje (focus, sluitertijd etc.) van de maker verder vergroot dan bijvoorbeeld bij een 5D III of een D700.
Als je de D800 foto terugbrengt naar dezelfde verhouding als de 100% weergave van de 5D III dan is de foto van de D800 scherper vanwege de hogere pixel marge.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Canon of Nikon
« Reactie #28 Gepost op: 23 april 2014, 12:31:56 »
Ik bedoel ook dat de AF van de D800 meer missers maakt dan die van de 5D3 bij een bewegend onderwerp. Dat komt inderdaad door de hoge pixeldichtheid van de D800. In de discussie op eosdigitaal, ik weet niet meer zo waar op die site, werd de een test aangehaald uit een Duits fotomagazine, waarin dit proefondervindelijk was vastgesteld. In deze test werd de D800 vergeleken met de 5D3 en een Sony FF. Omdat Canon niet is meegegaan in de pixelrace bij de FF camera's, is het hele arsenaal van "oude" FF lenzen nog geschikt voor de 5D3. Voor de D800 zijn maar een paar hele dure lenzen die het oplossend vermogen hebben dat past bij de sensor. Dat is althans wat ik heb gelezen.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

bbwijdieks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #27 Gepost op: 23 april 2014, 10:29:17 »
Mijn besluit staat echt nog niet vast hoor, dus blijf maar roepen.
En aan kapitaal vernietiging heb ook ik een hekel net als jullie. ;)

Canon 5DM3 en canon 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 3800,-
Nikon D800 en Nikkor 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 4100,-
Pentax K3 op ongeveer 1100,- (heb al een Sigma 70-200)

Met goedkopere objectieven bedoelde ik eigenlijk dat Nikon goedkoper is dan Canon in de groteretoeterrange...........

Bedenk wel dat als je de K-3 koopt dat de HSM van jouw 70-200mm de bottleneck in AF snelheid word.
Uit eigen ervaring is SWM 2x zo snel als HSM dat zal met USM ongetwijfeld niet anders zijn.
Op de Pentax roadmap staat een 70-200mm in de planning voor 2014 of later.
Dat zal denk ik naast de DA 560mm een van de eerste DA telelenzen zijn die de snelheid van de K-3 volledig kan benutten.

Citaat
Wat me bijstaat van een discussie op eosdigitaal is dat de D800 vanwege de hogere pixeldichtheid op de sensor alleen trefzekere AF-resultaten haalt met de duurste lenzen met Nikon-vatting. Als de foto's goed scherp zijn, heeft de foto meer detail dan foto's met de 5D3. Vanwege de minder trefzekere AF wordt de D800 meer gezien als een hele goede kamera voor landschapsfotografie, en de 5D3 vanwege de goede AF meer voor sport en algemeen gebruik.

Dat is een misvatting want een onscherpe foto op de D800 lijkt juist scherper dan een onscherpe foto van een 5D III.
Als je van beide een foto bekijkt op een full-hd monitor dan worden de foto's gedownsampled wat betekend dat de D800 uit meer laagjes bestaat dan de 5D III.
Hetzelfde zal gebeuren bij een afdruk de marges bij de D800 zijn simpelweg iets groter door de enorme pixeldichtheid.
De AF van de D800 is prima geschikt voor sport echter is het systeem gedateerd (stamt uit de D3) in vergelijking tot het systeem van de Canon.
De 5D III heeft namelijk het spiksplinternieuwe systeem van de 1D-x tot zijn beschikking en dat is momenteel het beste systeem dat beschikbaar is.
Als je beweging vast gaat leggen zal de Nikon meer missers maken dan de Canon ongeacht de lens.

Beide toestellen hebben goede lenzen nodig om het beste eruit te halen echter is dat bij elk systeem zo
« Laatst bewerkt op: 23 april 2014, 10:36:35 door Berend »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Canon of Nikon
« Reactie #26 Gepost op: 22 april 2014, 22:44:25 »
Uit de voorgaande discussie citeer ik wat volgens mij voor jou op dit moment van belang is:

De aanschaf van een K-3 kan een hoop kapitaalvernietiging aan jouw kant voorkomen en je kunt altijd nog naar Canon/Nikon overstappen...een K-3 is zó verkocht!

Het wordt pas interessant als je een treetje omhoog gaat richting de 5D Mark III, A99 en de D800.
Van de 3 zou ik, gezien het doel, voor de 5D Mark III opteren omdat deze het beste uitgebalanceerd is wat betreft ruis -en AF prestaties.

Wat me bijstaat van een discussie op eosdigitaal is dat de D800 vanwege de hogere pixeldichtheid op de sensor alleen trefzekere AF-resultaten haalt met de duurste lenzen met Nikon-vatting. Als de foto's goed scherp zijn, heeft de foto meer detail dan foto's met de 5D3. Vanwege de minder trefzekere AF wordt de D800 meer gezien als een hele goede kamera voor landschapsfotografie, en de 5D3 vanwege de goede AF meer voor sport en algemeen gebruik.

Laatst (1 april, het zal toch geen 1 april grap geweest zijn?) was er een inruilactie bij Kamera-express voor de 5D3. Je kon deze kamera kopen voor 1999 euro met daarbovenop de inruilwaarde van je huidige canontoestel. Je kunt ook een actie van Mediamarkt afwachten, waar je geen BTW hoeft te betalen. Scheelt je voor de 5D3 + 70-200 2.8 non-IS combinatie ook zo'n 700 euro. Dat is het leuke van de grote merken, ze zijn dan wel duurder in het hogere segment, maar de kortingsacties van de winkeliers spitsen zich daar ook op toe vanwege de hogere omzet die ze ermee kunnen behalen.

Je kunt je vraag ook nog eens stellen op de Nikon/Canon/Sony fora, als je meer specifieke info wilt over je wensen met betrekking tot hun toestellen.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: Canon of Nikon
« Reactie #25 Gepost op: 22 april 2014, 20:18:59 »
Haha, ik zie het al mijn bril is gewoon vies.............. :P

Mijn besluit staat echt nog niet vast hoor, dus blijf maar roepen.
En aan kapitaal vernietiging heb ook ik een hekel net als jullie. ;)

Canon 5DM3 en canon 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 3800,-
Nikon D800 en Nikkor 70-200 F2.8 zal ongeveer uitkomen op 4100,-
Pentax K3 op ongeveer 1100,- (heb al een Sigma 70-200)

Met goedkopere objectieven bedoelde ik eigenlijk dat Nikon goedkoper is dan Canon in de groteretoeterrange...........
« Laatst bewerkt op: 22 april 2014, 21:02:34 door kobus »
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

RonHendriks

  • Gast
Re: Canon of Nikon
« Reactie #24 Gepost op: 22 april 2014, 13:30:52 »
De meneer met wie we in gesprek zijn, een keer in Den Bosch bij hockey met de Q geknipt.


Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Canon of Nikon
« Reactie #23 Gepost op: 22 april 2014, 09:10:37 »
Groener gras....

1 advies waar ik wel achter kan gaan staan....
Als je besluit over te stappen... maak dan geen zijstap maar een stap omhoog.
Als wat Pentax je op dit moment kan bieden jou belemmerd in jouw gewenste ontwikkeling lijkt mij
een overstap een logische keuze.

Ik kijk uit naar de resultaten van je keuze.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand