Auteur Topic: Slaperige DA 50-135  (gelezen 1599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline quiper

  • Newbie
  • Berichten: 3
Re: Slaperige DA 50-135
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2022, 16:52:23 »
Hallo 6x7,
Dank voor je info. Ik heb eens even gezocht, en dat is voor mij misschien net een brug te ver.
Ik denk dat ik er nog even wat mee hobby, en hem dan verkoop aan iemand die er nog plezier van kan hebben.

Nogmaals bedankt.

Groet,
Nico

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Slaperige DA 50-135
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2022, 16:52:23 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Slaperige DA 50-135
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2022, 17:15:59 »
Hi Nico,

Via een hack van je K5 kan je de lens lens firmware aanpassen, zodat hij altijd met schroevendraaier aandrijving werk, dus ook op je K5 of andere digitale pentax zo als als nu op je sf7 werkt.


Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline quiper

  • Newbie
  • Berichten: 3
Slaperige DA 50-135
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2022, 12:57:26 »
Door mijn hobby, het verzamelen van oudere camera's, kwam ik in het bezit van een K5 met DA 50-135mm. Niet mijn interessegebied, te nieuw allemaal. Zo gauw het plastic wordt, haak ik af.
Maar wel een lekkere combinatie om in de hand te hebben, en dus voor de lol in de auto gelegd en af en toe wat foto's nemen.
Er is echter één probleem: het objectief wordt niet echt snel wakker, maw. het duurt voordat de AF gaat werken. Maar als hij het doet, gaat het gewoon goed.
Eventje snel iets fotograferen is echter uit den boze.
Nu heb ik wel gelezen dat dit een probleem is dat bij dit objectief wel vaker voorkomt. Ik heb dan nog het geluk dat hij het nog wel doet, alleen wat wachttijd nodig heeft.
Op een SF7 doet hij het gewoon, maar dan via de mechanische koppeling. Iets() trager en lawaaieriger.
Als er iemand een truc heeft om het objectief weer wat levendiger te maken, dan hoor ik dat graag.
De K5 heeft een mechanische aandrijving van de AF, maar ik heb niet kunnen vinden hoe de camera te forceren deze te gebruiken. Niet als instelling via het menu tenminste.
Ergens in een bericht werd genoemd dat het wel mogelijk is, maar er stond niet bij hoe. Misschien met het afplakken van een contactje?
Graag wat informatie over de mogelijkheden, zodat de gebruiksmogelijkheden van de combinatie wat toenemen.
Alvast bedankt,
Nico