Auteur Topic: De landing is ingezet  (gelezen 728 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: De landing is ingezet
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2022, 09:01:03 »
hallo P, weet je zeker dat je de nieuwe versie hebt toegevoegd?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: De landing is ingezet
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2022, 09:01:03 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: De landing is ingezet
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2022, 17:24:46 »
Het heeft even geduurd, maar ik ben met de aanwijzingen van ME-superman aan de slag gegaan. Hieronder is het resultaat:



De foto knapt er inderdaad van op, hij is een stuk frisser zo. Bedankt voor de aanwijzingen ME-superman.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: De landing is ingezet
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2022, 13:15:02 »
geinig, Faststone gebruik ik ook, maar hoofdzakelijk als kijk-blader zoek en benoem-pakket, of om iets extra af te snijden. Minder vaak voor 'andere dingen'.
Photofiltre is er in 2 versies. Ik gebruik de Freeware editie sinds mijn Photoshop blijvend vastliep (grrrrr) en gebruik Photofiltre al die tijd tot grote tevredenheid. Dus Photofiltre kan ik je echt aanraden.
(de maker wil overigens best een donatie ontvangen!). Zijn betaalde versie is iets uitgebreider, meer info?: zoek zijn site)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: De landing is ingezet
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2022, 12:16:27 »
Jammer dat het niet lukt om jouw versie van de foto hier te plaatsen ME-superman. Maar ik ga a.h.v. je beschrijving nog eens verder met de foto stoeien. Ik gebruik meestal Faststone als fotobewerkingsprogramma, maar bij deze foto ben ik uitgeweken naar Rawtherapie. Bij Faststone werd een redelijk deel van de vleugels als uitgebeten wit aangegeven, dit terwijl het histogram op de camera aangaf dat er hoegenaamd geen uitgebeten wit aanwezig was. Rawtherapie kon wel goed overweg met de witte delen, het histogram was vergelijkbaar met het histogram uit de camera.

De zwaan heb ik trouwens ook mooi scherp op de foto staan terwijl hij/zij de poten een paar cm boven het water heeft. Alleen jammer dat de zwaan daar deels door een boompje uitzicht is.

Groet,   PeterN

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: De landing is ingezet
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2022, 10:36:40 »
Hoi ME-Superman. Ik ben heel benieuwd hoe verfrissend jij de foto hebt gekregen. Ik zou zeggen: Plaats jouw versie maar hier in dit topic, leuk.
Helaas peter, dat gaat niet. maar:

stap 1 is het Histogram aanpassen, rechter puntje een stuk naar links schuiven = lichter maken. en als ik het goed herinner bij jouw opname: het linker puntje ietsiepietie-naar rechts schuiven = donkere delen heel weinig donkerder maken.

In Photofilte : Adjust - Histogram.... (sneltoesten Alt-D + i )

en dacht bij  jouw opname dat ik toen dit deed::
stap 2 colour balance:  2 stapjes rood meer schuiven en 2 stapjes blauw minder schuiven.

In Photofilte : Adjust - colour balance.... (sneltoesten Alt-D + L )

(de rest sla ik effe over....)

maar: Jij werkt vast ook wel met een fotobewerkingspakket, met welke werk jij Peter?

Heb je meneer / mevrouw De Zwaan ook nog geplaat toen de pootjes 'uit' gingen en het water werd getoucheerd?  Benieuwd


Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: De landing is ingezet
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2022, 09:17:42 »
Een heel mooi moment.
Maar hij kan inderdaad net iets frisser, hij oogt nu wat grijzig

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: De landing is ingezet
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2022, 19:29:02 »
Hoi ME-Superman. Ik ben heel benieuwd hoe verfrissend jij de foto hebt gekregen. Ik zou zeggen: Plaats jouw versie maar hier in dit topic, leuk.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: De landing is ingezet
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2022, 11:30:45 »
compo is zeker leuk, maar je kan deze foto veel sprekender maken.  Ik heb deze foto voor de lol even in Photofiltre 2 duwtjtjes gegeven en daarmee wordt hij echt Flitsend Frisser.
Daarna nog 2 andere duwtjes - gewoon om te proberen. maar dan wel gereduceerd- en dat kon ook geen kwaad.

maar hee, smaken verschillen, 't is jou foto, jij bent de baas.  ;)

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: De landing is ingezet
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2022, 03:05:23 »
Indrukwekkend beeld.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
De landing is ingezet
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2022, 22:08:50 »
Laatst had ik het geluk dat deze zwaan net de landing inzetten toen ik mijn camera + de juiste lenzencombi in de aanslag had.



Genomen met Pentax KP + DA300 mm en HD 1.4x rear converter.

Groet,   PeterN