Auteur Topic: Stabiliteit forum server  (gelezen 3005 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2016, 12:50:09 »
Wegens een (vrijwillige) internetvrije vakantie heb ik het forum deze maand nog niet bezocht. Ik kan op dit moment alleen nog maar aangeven dat gedurende de 45 minuten die ik vandaag op het forum bezig ben, alles lekker vlot loopt. Ik zal over een aantal dagen nog even een update van mijn bevindingen geven.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2016, 12:50:09 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #18 Gepost op: 9 augustus 2016, 07:43:14 »
Pagina opgebouwd in 0,108 sec met 13 queries om 7.41 uur.
Om 9.09 uur pagina opgebouwd in 1,136 sec met 23 queries.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2016, 09:12:55 door abakker »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #17 Gepost op: 9 augustus 2016, 06:23:30 »
Pagina opgebouwd in 2.793 seconden met 17 queries.

Zojuist

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:35:50 »
Heldere uitleg!
Al zal ik de gevallen waarin de pagina zelf (opmaak etc) en de teksten op de pagina wel snel verschijnen maar de foto's vervolgens langzaam laden (in die gevallen vaak langzaam van boven naar beneden zichtbaar worden) wel buiten het loggen houden. Dat is dan volgens mij niet meer te wijten aan hick ups van het forum.  :)

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2016, 19:21:45 »
Even voor mijn beeld en dat we over hetzelfde praten...bij een goede respons met het forum zou de pagina zelf in dat geval toch wel snel getoond worden alleen zal het zichtbaar worden van de foto's/films op deze pagina op zich laten wachten of begrijp ik het verkeerd?

En tnx again voor de snelle respons!



Dat wat het traagst wordt opgehaald (uit mysql database, plaatje ergens van het internet, etc) bepaald de totale opbouw tijd.
Er zijn allerlei factoren, maar ik zal als voorbeeld nemen een foto. Een foto van 500kb zal eerder geladen worden dan dezelfde foto die 4mb groot is.
De opbouw vanuit de database betreft alle genereerde HTML code plus de tekst (de inhoud v/h topic) zal even snel (of langzaam afhankelijk van perceptie) zijn.
Echter het laden van de genoemde foto zal verschillen, immers 500kb is sneller geladen dan 4mb. De totale opbouw van de pagina om te tonen in de browser kan dus verschillen.

Hetzelfde geldt voor de internet verbinding die de provider voor je verzorgt. Nu denk ik dat iedereen tegenwoordig wel 'snel' internet heeft. Maar vergis je niet dat er nog best veel 'tragere' connecties in omloop zijn.

Greetz,


Johan.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2016, 18:51:49 »
En net toch een seconde of tien voor ik de indexpagina kon bereiken vanaf het board voertuigen.....
Pagina opgebouwd in 0.214 seconden met 14 queries.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2016, 18:48:14 »
De provider heeft wat optimalisaties doorgevoerd. Met name aan de database zijde.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
:toppie:

Ik ga het in de gaten houden  :)

Ter aanvulling:page created ..is opbouwen van de pagina's vanuit de forumdatabase. Het tonen in de browser is het volgende ...zie daarvoor de andere redenen.
[...]Daarnaast is er een factor dat er foto's en/of filmpjes worden aangeroepen. Wanneer die van een trage server worden opgeroepen duurt het langer voordat de pagina zichtbaar wordt. Daar is helaas niet zo gek veel aan te doen.[...]
Even voor mijn beeld en dat we over hetzelfde praten...bij een goede respons met het forum zou de pagina zelf in dat geval toch wel snel getoond worden alleen zal het zichtbaar worden van de foto's/films op deze pagina op zich laten wachten of begrijp ik het verkeerd?

En tnx again voor de snelle respons!

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2016, 17:29:56 »
De provider heeft wat optimalisaties doorgevoerd. Met name aan de database zijde.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2016, 13:18:17 »
Er is een support ticket geopend bij de provider.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2016, 22:50:58 »
Pagina opgebouwd in 0.268 seconden met 16 queries. Dit was om 22:49. Dit duurde wel 3 seconden. Het ging om de home-page.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2016, 22:54:02 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2016, 21:01:35 »
Zaterdag 30-7 om 20.50 uur: 13 seconden wachten op nieuwe pagina (index), opbouw in 0,151 seconden met 13 queries. Daarna loopt in ieder geval tot 21.00 uur alles lekker vlot.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2016, 20:11:27 »
Pagina opgebouwd in 0.102 seconden met 28 queries.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

  • Gast
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2016, 17:37:25 »
Pagina opgebouwd in 0.089 sec.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2016, 16:09:12 »
Ter aanvulling:page created ..is opbouwen van de pagina's vanuit de forumdatabase.

Het tonen in de browser is het volgende ...zie daarvoor de andere redenen.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2016, 19:39:42 »
Ik herken het beeld van Peter wel. Ik ervaar toch de laatste tijd ook vaker "hick-ups" op dit forum....
Ik zal ook eens gaan "loggen" dan als dat helpvol is. Al had ik eerder deze avond ook een trage opening van de homepage terwijl de pagina opgebouwd werd in 0,14 sec met 13Q's volgens de info onderaan de pagina maar het duurde toch echt wel een paar seconden...

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2016, 13:38:53 »
Bedankt voor de tip wat betreft de regel 'Page created in ...', die regel was mij nog niet opgevallen en kan inderdaad een handige tool zijn. Maar zoals je al terecht opmerkt, de vertraging kan vanuit verschillende hoeken komen.

Ik plaatste deze post vanwege het feit dat het me de laatste tijd regelmatig gebeurde dat ik echt lang (voor mijn gevoel meer dan 1 minuut) moest wachten tot de gevraagde pagina verscheen, die wachttijd is veel langer dan wat ik de afgelopen jaren gewend ben. Het is me al een paar maal voorgekomen dat ik vanuit de browser een melding kreeg dat de site niet benaderbaar was, het lukte me op dat moment dan ook niet meer om bijvoorbeeld de hoofdpagina te bereiken. Als anderen hier ook last van hebben dan zou het kunnen zijn dat er momenteel ergens iets minder goed werk. En als de oorzaak bij de forumserver blijkt te liggen, dan kan er misschien wat aan gedaan worden. Maar het vinden van de oorzaak van zo'n storing is volgens mij nog niet zo eenvoudig.

Ik ga in ieder geval bijhouden wanneer het mij overkomt en hoelang het dan duurde voordat de pagina werd opgebouwd.

Groet,  Peter

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2016, 08:30:42 »
Ik kan hier niet zoveel mee. De keren dat ik op het forum zit is de performance goed.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een en ander traag kan zijn. De snelheid van het forum is het beste te checken onderaan de pagina v/h forum. De regel 'Page created in ....' . Dat kan een indicatie zijn voor wat het betreft het uitlezen van de forum database. Met andere woorden het opbouwen de forum pagina's.

Daarnaast is er een factor dat er foto's en/of filmpjes worden aangeroepen. Wanneer die van een trage server worden opgeroepen duurt het langer voordat de pagina zichtbaar wordt. Daar is helaas niet zo gek veel aan te doen.

Tot slot is het natuurlijk goed mogelijk dat de gedeelde server waarop ons forum draait bezet wordt door andere klanten (met websites die druk zijn) ...of het is een hardware kwestie :)


Wanneer iemand traagheid ervaart probeer dan het volgende te doen:

* een screenshot te maken zodat 'page created in...'  zichtbaar wordt.
* het tijdstip te noteren
* eventuele wachttijden mbv je horloge oid op te schrijven
* welke pagina het betrof

Zonder historie (data) kan ik niks onderzoeken dan wel aantonen.


Groet,


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Stabiliteit forum server
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2016, 17:08:03 »
Ik heb het idd ook een paar keer ondervonden dat het lang duurde voor ik iets kon openen.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Stabiliteit forum server
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2016, 12:57:50 »
Ik heb het idee dat de server waarop het forum draait de laatste tijd erg onstabiel is. Op 11 juli hadden we een crash (die gelukkig snel door vvo was verholpen) en gisteravond laat (27-11) had ik het idee dat het forum er ook weer helemaal uit lag. Verder valt het me op dat het de laatste tijd zeer regelmatig lang duurt voordat een topic wordt getoond. Dit laatste gebeurd bij mij op diverse PC's (die allen een snelle internet verbinding hebben (niet de zelfde internet verbinding trouwens)).

Groet,  Peter