Auteur Topic: Ervaringen 12-24 F/4 gevraagd.  (gelezen 7428 keer)

Ruud

• Gast
Re: Ervaringen 12-24 F/4 gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2008, 10:53:07 »
Tot mijn verbazing ontbreekt in al deze posten de vermelding van de Pentax DA 10-17. Is daar iets mee? Is er een reden waarom deze lens geschuwd moet worden? Ik kom wel redelijk positieve kritieken tegen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2008, 10:53:07 »

Gertjan

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2008, 19:52:25 »
Mijn Sigma 10-20 op de Canon had ook HSM, en ondanks dat je een minimale scherpstelslag hebt op een supergroothoek is het toch lekker als dat snel en geruisloos gebeurt. Al ben ik het met Guido eens dat het geen must is.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2008, 19:22:44 »
Citaat
SDM op een ultra groothoek dat meen je toch niet echt?

Zelf ben ik een AF fanaat maar als er een categorie lenzen is waar ik er echt geen behoefte aan heb dan zijn het de groothoeklenzen.

Guido

Toch wel. Ten eerste om de S van Silent. Lijkt me in een kerk of stadhuis niet verkeerd... Ten tweede een omgekeerde redenering: waarom niet? Als ze het voor de CANOn en NIKON inbouwen voor een prijs x, vind ik dat dat ze dat bij mijn PENTAX ook wel kunnen doen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2008, 19:01:37 »
SDM op een ultra groothoek dat meen je toch niet echt?

Zelf ben ik een AF fanaat maar als er een categorie lenzen is waar ik er echt geen behoefte aan heb dan zijn het de groothoeklenzen.

Guido

Gertjan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2008, 12:09:51 »
Het prijstechnische verhaal vind ik persoonlijk niet zo van belang, ik wil gewoon goed spul hebben en dat daar een stevig prijskaartje aan hangt is dan gewoon een feit.
De 12-24 is duur, maar is ook een alom gerespecteerde lens (althans in Nikon en Canonmount), en dat zet aan het denken, die 12mm als ondergrens is in combinatie met de 24mm bovengrens best wel lekker, deze lens dekt twee favorieten in een keer af, de extreme groothoek en de 24mm. Als ik mijn foto's terugkijk van het afgelopen jaar dan zijn er erg weinig foto's op echt 10mm gemaakt met de Sigma, maar hang ik meer rond de 14mm, blijkbaar heb ik 10mm toch steeds als te wijd ervaren, al zijn er foto's bij natuurlijk.
Conclusie lijkt dan dat de 12-24 de beste keuze zou zijn, en daar hangt dus inderdaad een flink prijskaartje aan, maar voor een objectief dat mijn primaire behoefte op fotogebied zou afdekken is dat wel overkomelijk, het is immers een aanschaf voor het leven als je zuinig bent met je spullen.

Met andere (en vooral minder) woorden, ik spaar nog een klein stukje door voor de 12-24, de beelden en de schaarse reviews doen mij toch geloven dat deze lens veel waar biedt voor het geld. De constante f-waarde en de vertekeningsvrije beelden geven dan toch de doorslag, bovendien ben ik wel overtuigd van het feit dat Pentax erg mooi glaswerk aflevert.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2008, 11:58:13 »
Citaat

Volgens mij kwamen de 16-50 en 50-135 lens ook van Tokina af. Of het was weer zo'n samenwerking. En die 2 lenzen zijn wel SDM + weatherseal. De Tokina 11-16 past mooi voor die andere 2 lenzen, zodat ze elkaar mooi aansluiten van 16-135.  ;) Ik verwacht dat die 11-16 dan ook wel met SDM + weatherseal gaat worden.

Op zich is het wel een beetje logisch dat de Pentax-uitvoeringen hier gelijk zo veel duurder zijn.
Al is bijvoorbeeld de 18-250 lens van Pentax niet overal duurder dan z'n broertje van Tamron.

Ik begrijp het even niet: waarom is het logisch dat de TOKINA 12-24 zoveel duurder is dan de PENTAX?

Mocht de 11-16 SDM e.d. krijgen, dan begrijp ik het prijsverschil. Ook al vraag ik me dan wel af waarom ik geen minderprijs voor SIGMA betaal terwijl ik niet de HSM krijg :(
Heeft ongetwijfeld met marktaandeel te maken, maar zuur is en blijft het..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2008, 11:40:16 »
Citaat

Ben bang dat de prijs dan ook meteen PENTAX wordt.. Kijk maar naar de andere TOKINA lenzen in PENTAX mount. Geen SDM / weatherseal, maar wel 100-200 euro duurder...

Volgens mij kwamen de 16-50 en 50-135 lens ook van Tokina af. Of het was weer zo'n samenwerking. En die 2 lenzen zijn wel SDM + weatherseal. De Tokina 11-16 past mooi voor die andere 2 lenzen, zodat ze elkaar mooi aansluiten van 16-135.  ;) Ik verwacht dat die 11-16 dan ook wel met SDM + weatherseal gaat worden.

Op zich is het wel een beetje logisch dat de Pentax-uitvoeringen hier gelijk zo veel duurder zijn.
Al is bijvoorbeeld de 18-250 lens van Pentax niet overal duurder dan z'n broertje van Tamron.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2008, 10:52:03 »
Even een update van de groothoeklenzen uit een eerdere post:

1) Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG Pentax/Sams voor 639 euro (tweakers)

2) Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC voor 457 euro (tweakers)

3) Tamron 11-18mm f 4.5-5.6 Di-II LD Pentax voor 373 euro (tweakers)

4) Tokina 12-24mm F 4.0 AT-X Pro DX voor 439 euro (tweakers)

5) PENTAX 12-24 voor 663 euro (tweakers)

De TOKINA is niet leverbaar voor PENTAX, logisch, is zelfde lens maar 230 euro goedkoper!

Prijstechnisch ziet de TAMRON er goed uit..met de SIGMA 10-20 als tweede...

Ik heb een 16-50 lens, dus mij gaat het met name om het gebied tot en met 18mm (iets overlap is altijd prettig en lenzen tekenen op extremen nooit perfect)

Volg de discussie met belangstelling!

Oh.. nog een leuk linkje: http://photo.net/equipment/wideangle-dslr.html
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2008, 11:05:00 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2008, 10:34:58 »
Citaat
Als je geen haast hebt dan loont het wellicht de moeite om te wachten totdat de nieuwe Tokina 11-17 er ook in Pentax uitvoering komt. Dat verwacht ik zelf ten minste wel.  ::) Wellicht dan gelijk SDM en weathersealed.
Of dit zo is... aan het eind van deze maand weten we waarschijnlijk meer.  ;)
Al schijnt de 12-24 niet een verkeerde lens te zijn.  [smiley=thumbup.gif]

Ben bang dat de prijs dan ook meteen PENTAX wordt.. Kijk maar naar de andere TOKINA lenzen in PENTAX mount. Geen SDM / weatherseal, maar wel 100-200 euro duurder...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Gertjan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2008, 09:00:05 »
Die 11-16 is niet zo heel interessant vind ik, SDM ondersteunen mijn camera's niet en F/2.8 heb ik ook niet nodig op die brandpunten, F/4 in uiterste groothoekstand is meer dan voldoende voor (stads-)landschappen. Bovendien vind ik een zoombereik van 5mm veel te weinig en niet veelzijdig inzetbaar, waar de 12-24 de beste punten scoort qua algemeen gebruik, maar de 10-20 zijn 10mm voor heeft.

Offline AnoLife

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2008, 20:39:13 »
Als je geen haast hebt dan loont het wellicht de moeite om te wachten totdat de nieuwe Tokina 11-17 er ook in Pentax uitvoering komt. Dat verwacht ik zelf ten minste wel.  ::) Wellicht dan gelijk SDM en weathersealed.
Of dit zo is... aan het eind van deze maand weten we waarschijnlijk meer.  ;)
Al schijnt de 12-24 niet een verkeerde lens te zijn.  [smiley=thumbup.gif]

Gertjan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2008, 20:15:59 »
Dat ziet er alvast goed uit op die Gallery, al zijn de foto's daar te klein om echt wat zinnigs van te kunnen zeggen. Pbase is wat dat betreft een stuk 'echter'.
Eigenlijk is het de keuze tussen kwaliteit die ik ken en ongetwijfeld goede, maar dure kwaliteit.

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008, 20:06:47 »

Gertjan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2008, 18:49:09 »
Die 4.5 van Sigma is een circulaire fish-eye en dat is niet wat ik zoek, wat niet wegneemt dat het een heel mooi objectief is.

Guido, juist die extreme brandpunten trekken mij zo aan, de creativiteit die het vraagt om op extreme groothoekstanden nog een interessante foto te maken stimuleren enorm, bovendien houd ik van foto's waarop veel te zien is, dus een groothoek is voor mij onontbeerlijk. De 18mm van de kitlens is mij niet wijd genoeg daardoor, en ik wil als ondergrens toch minimaal 12mm houden.

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2008, 18:25:12 »
Er is tegenwoordig een hype om een zo kort mogelijke brandpunt als groothoek te nemen. peroonlijk werk ik graag met lichtsterke lenzen tussen 20 en 24 mm. De brandpunt is omgerekend 30 tot 36 mm op kleinbeeld. Zelf heb ik de FA* 24/2 daarlangs heb ik de18/55 kitlens gehouden voor wat meer groothoek, heb ze sinds niet meer gebruikt.

De vervormingen zijn minimaal, lichsterk en betaalbaar en universeel.

Guido

Offline Martijn

• Super Pentaxian
  • Imagine a world with only Pentax!
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2008, 18:08:26 »
Geen ervaring mee....
Maar als je nog steeds een canon had, was er binnenkort een ultieme groothoek(fisheye) namelijk een 4.5 mm van sigma( helaas alleen voor sigma, canon en nikon >:()
Bron: de laatste zoom.nl:P

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Gertjan

• Gast
Ervaringen 12-24 F/4 gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2008, 17:58:48 »
Zoekende naar een nieuwe groothoek ben ik er nog altijd niet uit, groothoek is een wereld die me enorm boeit en daarom zoek ik daarvoor het best mogelijke gereedschap. Op mijn Canon gebruikte ik een Sigma 10-20, ontzettend veel waar voor het geld, dit was echt 'mijn' lens. Maar, ik ben nu ook overtuigd geraakt door het Pentax-glaswerk, en daarom vraag ik me af hoe de 12-24 F/4 zich houd op de camera's, ik ken het ding van de Canonmount en daarop is het een zeer goede lens, en dit lijkt me met SMC-coating nog veel beter te kunnen worden, of zit ik ernaast.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Zo niet, dan word het de Sigma :)