Het prijstechnische verhaal vind ik persoonlijk niet zo van belang, ik wil gewoon goed spul hebben en dat daar een stevig prijskaartje aan hangt is dan gewoon een feit.
De 12-24 is duur, maar is ook een alom gerespecteerde lens (althans in Nikon en Canonmount), en dat zet aan het denken, die 12mm als ondergrens is in combinatie met de 24mm bovengrens best wel lekker, deze lens dekt twee favorieten in een keer af, de extreme groothoek en de 24mm. Als ik mijn foto's terugkijk van het afgelopen jaar dan zijn er erg weinig foto's op echt 10mm gemaakt met de Sigma, maar hang ik meer rond de 14mm, blijkbaar heb ik 10mm toch steeds als te wijd ervaren, al zijn er foto's bij natuurlijk.
Conclusie lijkt dan dat de 12-24 de beste keuze zou zijn, en daar hangt dus inderdaad een flink prijskaartje aan, maar voor een objectief dat mijn primaire behoefte op fotogebied zou afdekken is dat wel overkomelijk, het is immers een aanschaf voor het leven als je zuinig bent met je spullen.
Met andere (en vooral minder) woorden, ik spaar nog een klein stukje door voor de 12-24, de beelden en de schaarse reviews doen mij toch geloven dat deze lens veel waar biedt voor het geld. De constante f-waarde en de vertekeningsvrije beelden geven dan toch de doorslag, bovendien ben ik wel overtuigd van het feit dat Pentax erg mooi glaswerk aflevert.