Hé AnoLife,
Kijk eens bij een fotozaak of een winkel waar ze anderszins (foto-) spullen verkopen waar een schermpje op zit (bijv speelgoedwinkel (draagbare spelcomputers)). Als je eerst even de grootte van je schermpje opmeet kan je iets op maat kopen of folietjes die te groot zijn. Ik heb zelf mijn screenprotector gekocht bij Kamera Express, tegelijkertijd met mijn K10. Deze heb ik wel op maat moeten knippen.
Kosten zo'n E5,- voor een pakje met 3 folietjes (kan ook minder zijn, ik zou er zeker niet meer voor betalen).
Als je zo'n folietje er overheen plakt ga dan wel netjes te werk. Ik heb er zelf een paar luchtbelletjes en een stofje tussengeplakt (bij poging en folie nummer twee, de eerste wilde helemaal niet goed lukken en na de tweede was ik het ook een beetje zat), maar dat boeit me eigenlijk ook niet zo gezien ik het schermpje niet gebruik om de kwaliteit van de foto's die ik maak te beoordelen.
Als ik maar kan zien hoe mijn totale compositie was (i.v.m. de maar 95% dekking van de zoeker) en het histogram even kan beoordelen vind ik het al best, voor de rest is het schermpje simpelweg niet goed genoeg naar mijn mening.
Ik heb wel eens een professional een trailer zien bestickeren en die gebruiken water met wat sop en een plastic spatel om het geheel zo mooi mogelijk te krijgen. Door het plakgedeelte wat nat te maken zitten ze niet gelijk aan / na de eerste poging vast. Maar of dat met transparante folie mooie resultaten oplevert na opdrogen heb ik zo mijn bedenkingen bij.
Iets (van niet al te gek hard kunststof!!) als spatel kan je uiteraard wel gebruiken (bankpasje ofzo). Verder is het naar mijn mening zaak om vanuit één hoek te beginnen en vandaar uit in elke richting het plakken uit te breiden, niet eerst één hele rand vastplakken, dan heb je namelijk veel meer kans op vouwen/luchtbelletjes.
Heb je na je plakwerk toch nog ergens een belletje zitten die je echt weg wilt hebben, kan je als deze vlak bij de zijkant zit nog weg proberen te strijken met je spatel of nagel. Zit de bel te ver weg van de rand of lukt het niet op voornoemde manier, kan je met iets scherps (naald of hobbymesje) het belletje doorprikken en daarna alsnog het geheel vlakstrijken, het gaatje zie je eigenlijk erg weinig tot niets meer van naderhand.
Als je trouwens zelf iets op maat moet knippen, rond dan de hoeken een beetje af, dan is de folie daar veel minder kwetsbaar wat betreft losraken.
Suc6, John.