De gehele Debug uitleg!!!! En werkt ook bij K20d.
ENKEL LEZEN EN UITVOEREN OP EIGEN RISICO!!!!! (Ik kan niet verantwoordelijk geacht worden voor het volgende, maar bij mij werkte het alleszins perfect én ik heb mezelf heel wat euro's voor cameraverzending en -herkalibrering bespaard!)Enkele weken geleden postte ik op enkele fora in de 'hulp gezocht'-rubriek een berichtje over de steeds duidelijker wordende back-focus van m'n K10d. Na heel wat google-, fora- en ander opzoekingswerk stote ik op het programmaatje van éne "makc" van het Russische Pentax forum "penta-club.ru". Hij ontdekte via een trilal&error methode dat hij met bepaalde toestencombinaties toegang kon krijgen tot het verborden "debug menu" in z'n Pentax camera (google op "debug K10d" voor de hele uitleg, eerste referentie).
Deze toepassing heeft hij nu omgezet in een zeer eenvoudig Engelstalig programmaatje waarmee je dit "debug menu" kan activeren vanuit je pc via de USB-kabel ->
http://dednev.pisem.net/setup_gx10_dmctrl_1.1u_eng.exe (installatiepaswoord is "penta-club.ru"). Voorwaarden zijn: Window XP en firmware version 1.30 geïnstalleerd op je camera.
Eenmaal geïnstalleerd krijg je dit schermpje te zien (de rode cijfertjes heb ik er zelf bij gezet):

Om het debug menu te
activeren:
Koppel de camera met USB aan je pc en zet de camera aan. Druk vervolgens op 1 - 4 - 5 en zet de camera uit. Wanneer je de camera opnieuw aanzet is het debug menu geactiveerd.
Om het menu te
desactiveren ga je als volgt tewerk:
Koppel de camera met USB aan je pc en zet de camera aan. Druk vervolgens op 1 - 3 - 5 en zet de camera uit. Wanneer je de camera opnieuw aanzet is het debug menu gedesactiveerd.
Wanneer het menu geactiveerd is verschijnen 3 extra mogelijkheden in de 3de-menu folder (bovenaan staat het titeltje 'test menu')

Kies met de 4-richtingsknopjes de 2de optie: AF-test en druk op OK. Een nieuw venster verschijnt:

Laat de eerste rij op '0' staan en zak naar de horizontale schuifbalk:

Nu kan je door naar links op rechts te verschuiven het focuspunt verleggen!!!! In geval van frontfocus verschuif je'm naar links, in geval van backfocus (mijn probleem) naar rechts. Bevestig de waarde met OK. Je krijgt dan het volgende venster te zien:

Neem rustig de tijd om met verschillenden lenzen het focuspunt opnieuw te optimaliseren (op +100 verkreeg ik het gewenste resultaat). Daarna deactiveer je gewoon weer het het debug menu (zie hierboven).
VOILA! PROBLEEM OPGELOST!!!!!