Auteur Topic: vuil op de sensor?  (gelezen 5224 keer)

koor

• Gast
Re: vuil op de lens?
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2008, 21:07:18 »
Citaat
Ik heb ook weleens een soort vacuümpomp zien liggen voor de sensor ;) ik moet me hier ook nog eens in verdiepen :)

Lijkt me niet zo'n goed plan.... een vacuümpomp.
Waarom weet ik niet, maar mijn gevoel zegt me dit.
Moet aan punthoofdige pasgeboren babies denken....
 :-[

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2008, 21:07:18 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2008, 14:28:21 »
Ik heb ook weleens een soort vacuümpomp zien liggen voor de sensor ;) ik moet me hier ook nog eens in verdiepen :)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2008, 22:48:48 »
Vroeger of later hebben we allemaal te maken met stofjes op de sensor. Hoef je niet van in paniek te raken hoor!

Hoewel niet goedkoop, een heel goed instrument om de sensor schoon te maken is de arctic butterfly van visible dust.
http://www.visibledust.com/

Ook de Giotto rocketblower wordt door verschillende mensen gebruikt.

Gebruik geen samengeperste (ingeblikte) lucht, omdat die nog wel eens vuiltjes bevatten, die dan echt vast gaan zitten.

Als de Arctic Butterfly niet meer werkt, kun je nog speciale sensorswaps gebruiken met een speciale vloeistof erbij.

Hier verder nog een thread erover:
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1208110081/18#18

In inderdaad, het beeld wordt op de sensor gespiegeld en op de kop geprojecteerd (net als je de dia's op de op moest draaien).

Succes met het verwijderen.

groeten, Jos

susanne

• Gast
vuil op de sensor?
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2008, 21:31:53 »
Gisteren kocht ik een nieuwe lens (zie draadje bij objectief/zoomlenzen). De foto's die ik daar direct mee maakte heb ik kritisch bekeken. Ik schrok me kapot van de plekjes/vlekjes. 'Gelukkig' zijn deze plekjes ook te zien op foto's op het geheugenkaartje die ik eerder had gemaakt met een andere lens. In de bijgaande foto zie je de twee plekjes die ik bedoel boven en onder de luchtballon.

Is het stof? Hoe krijg ik het weg? Ik heb al het sensor schudden aangezet. En ik ben al bezig geweest met sensor reinigen en een blaasbalgje. Dit heeft geen effect. Ik zie op de sensor wel een klein stofje in het midden onderaan. In de foto zit een plekje in het midden bovenaan.  Zit de sensor andersom?

« Laatst bewerkt op: 1 september 2008, 13:55:43 door susanne »