Auteur Topic: vuil op de sensor?  (gelezen 5223 keer)

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: vuil op de sensor?
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2008, 20:06:49 »
@Son: een DSLR is gemaakt om lenzen te wisselen. Tijdens een urbex-shoot wissel ik soms 10 keer van lens en dat is niet in de meest ideale omstandigheden.
Door de sensor te schudden van mijn K20D krijg ik in 95% van de tijd de sensor stofvrij. Lukt het niet met het 'ultrasoonschudden' dan kuis ik de sensor door eerst een droge behandeling met de Artic Butterfly. Daarna kuis ik nat met sensorswabs met Ecclips reinigingsvloeistof. Is slecht een paar minuten werk.
Als je bang bent om lenzen te wisselen, kan je beter een presumer aanschaffen  :P
Op mijn K100D is ook een vervelend stofje op het matglas. Ik laat het mooi zitten. Want de kans is reeel dat je bij het reinigen van dit onderdeel meer ellende op je kop haalt.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2008, 20:07:50 door PeterK »
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2008, 20:06:49 »

son

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2008, 15:33:07 »
Dag allemaal,
Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum omdat ik problemen heb met mijn bijna 4 jaar oude istD camera. Een aantal weken geleden vroeg ik aan een fotovakman of het nodig is mijn camera eens te laten reinigen; niet omdat ik vond dat deze vies was maar omdat mij dat bij de aanschaf was verteld. Ja zei de (erkende)fotovakman, dat wil ik wel voor u doen. Een week later camera weer terug, gratis en voor niets schoongemaakt. Nou dacht ik dat is nog eens service. Maar een aantal dagen later ontdekte ik een paar "haartjes" in de zoeker (niet op de foto) en ik weer terug naar de winkel. Ja, wij zien ze ook en zullen proberen of we deze eraf kunnen krijgen.
Een week later weer terug, en wat bleek: het ging er niet helemaal af, het matglas was beschadigd maar de kwaliteit van de foto's zou niet veranderen. Maar tot mijn grote schrik ontdekte ik later dat er diverse vingerafdrukken in de zoeker te zien waren met bovendien onder in de zoeker een bruinige verkleuring! Weer terug naar de winkel en een klacht ingediend; nu gaan ze weer proberen of ze het schoon kunnen krijgen, maar ik heb er nog niet veel vertrouwen in...
Bovendien vertelde de meneer mij dat stof in het aparaat vnl komt door het draaien aan de lenzen en niet door het verwisselen...maar is dat ook echt zo? Mij is bij aanschaf verteld erg voozichtig te zijn met verwisselen lenzen en nu zie ik ze in die winkel de camera gewoon even openmaken???
Hebben jullie nog tips/adviezen voor mij?
groeten Son

koor

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 18 september 2008, 12:03:08 »
Zeker Hen!  ;)

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #26 Gepost op: 18 september 2008, 09:51:59 »
Wat fijn dat het is opgelost Koor. Belangrijke les is idd dat je ook met de vlinder voorzichtig moet zijn....vaste hand geboden!
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

koor

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2008, 16:14:09 »
Zoist Wim!
 ;)

Offline wim43

• Pentaxian
  • **
  • Keep on smiling
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2008, 15:45:45 »
Weer een leerzame ervaring Koor.
Je leest wel eens over die olie, maar je denkt dan dat gebeurt mij niet.
Dus toch,  wij weten ook weer iets meer uit de praktijk.
gr. wim43
Pentax K-5 met Standaard WR kitlenzen,  Pentax DA 18-250, Pentax FA 50mm 1:1.4 en Metz 48 AF-1,

koor

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2008, 15:26:45 »
Schoon! :D

Ik dorst het zelf niet aan en daarom heb ik het laten doen
bij Cameranu te Urk!
Wat blijkt: er zat olie op het plaatje voor de sensor.
Ben met de Arctic Butterfly té ver naar links gegaan waardoor
ik wat olie mee terug heb geveegd!
De manier om die vlinder te gebruiken (heb ik nergens over gelezen)
is op 1/3 van links naar rechts, omdraaien en 1/3 van rechts naar links.
Aan de boven- en onderkant van de sensor is geen olie, dus daar hoef
je je geen zorgen over te maken, althans ik niet. :P

Ik ga wel, zodra het er weer is die vloeistof (photosolutions E2, die is
geschikt voor K10 en K100, Eclips is voor andere merken) bestellen en een swabje, voor het geval dat.

De meneer legde me ook uit hoe ik die swab moest gebruiken.

En ik heb op zijn aanraden het kwastje van de butterfly 10 minuten in ammoniak gedaan, daarna uitgeschud en laten ronddraaien en
laten drogen, zodat de vettigheid uit het kwastje is verdwenen.

Al met al een lange rit, maar een leerzaam half uur!

Hele prettige zaak overigens! Een aanrader.

PeterN

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2008, 12:07:31 »
Citaat

Hoe kom je nou aan een verfsplinter op je sensorfilter????

En hoe kom ik eraan.
We hebben niet eens geverfd... :-/

Maar heb je het er wel af gekregen Peter???

Goede vraag hoe het er kwam, was zwart , dus waarschijnlijk ergens uit het toestel.  Heb et toen door  Haspel Rotterdam weg laten halen.

Hg, PeterN

koor

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15 september 2008, 22:49:22 »
Citaat

Ikzelf heb een soort verfsplinter tegen het sensorfilter aangehad.  Dit lijkt ook zoiets.

Hg, PeterN

Hoe kom je nou aan een verfsplinter op je sensorfilter????

En hoe kom ik eraan.
We hebben niet eens geverfd... :-/

Maar heb je het er wel af gekregen Peter???

« Laatst bewerkt op: 15 september 2008, 22:49:57 door koor »

PeterN

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 september 2008, 16:58:15 »
Citaat

Ja dat vind ik ook. Ben er ook best wel ongerust over.

Ikzelf heb een soort verfsplinter tegen het sensorfilter aangehad.  Dit lijkt ook zoiets.

Hg, PeterN

koor

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 september 2008, 10:25:01 »
Citaat

Nee, dat is het IR/antialias filter, daarachter zit de sensor.
Als het de sensor zou zijn, zouden de stofjes scherper afgebeeld worden.
Nu zitten ze een millimeter of zo voor de sensor op dat filter.
Maar dat  elandsgeweivormige stofje (of vlek) wat jij rechts op de foto hebt zitten vind ik wel heel appart.

George

Ja dat vind ik ook. Ben er ook best wel ongerust over.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #18 Gepost op: 15 september 2008, 00:02:37 »
Citaat

Wel een rechthoekig donker gekleurd plastic-achtig plaatje, wat volgens mij de sensor moet zijn....

Nee, dat is het IR/antialias filter, daarachter zit de sensor.
Als het de sensor zou zijn, zouden de stofjes scherper afgebeeld worden.
Nu zitten ze een millimeter of zo voor de sensor op dat filter.
Maar dat  elandsgeweivormige stofje (of vlek) wat jij rechts op de foto hebt zitten vind ik wel heel appart.

George

koor

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2008, 22:31:12 »
Bedankt Walter, die jij noemt heb ik inmiddels ook gevonden op het WWW.
Nu nog een keuze maken!

Maar je hebt het over het beschermglaasje dat er voor zit.

Ik heb met de Arctic Butterfly al diverse malen mijn sensor schoongemaakt,
maar ik kan me niet herinneren dat ik, behoudens het opklappen van de
spiegel, een glaasje heb ontdekt...

Wel een rechthoekig donker gekleurd plastic-achtig plaatje, wat volgens mij de sensor moet zijn....

Offline Walter

• Senior Member
  • **
  • Pentax die-hard
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2008, 20:33:04 »
ik verwissel erg vaak van objectief en het is dan ook niet abnormaal dat ik wel eens last heb van stofjes op de sensor.  Ik gebruik ook vaak een luchtpompje (zo eentje waarmee je balonnen kan oppompen) en dat is idd in de meeste gevallen voldoende. Heb echter al wel eens last gehad van hardnekkige stofjes die er dus niet af kwamen  
Toen een schoonmaak kit gekocht bij de fotograaf van het merk Green Clean. Je kan ze kopen voor full frame size (24 mm breed) and non full frame size sensors (15 mm). Er zitten 3 setjes in en het kostte me 34,95 euro.  Niet bepaald goedkoop dus.  Eeerst doe je een natte schoonmaak met een foam swab en vervolgens droog met een sweeper.  Het procédé is poepsimpel en alle vuil was weg.  Denk eraan dat je nooit de sensor zelf kuist, maar het beschermglaasje dat er voor zit.  Sindsdien laat ik wel mijn sensor schudden als ik de camera aanzet.  Dat vertraagt toch aanzienlijk de stof vastzetting op de sensor.
met vriendelijke groeten

koor

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2008, 20:07:44 »
Bedankt Piet!
Zal ze morgen bellen.

Heb ook nog dit gevonden:

http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

Cees

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2008, 17:27:59 »
Kijk eens hier   http://www.digitalwarehouse.nl/estore/index.php?Art_ID=2758?home=1&taal_ID=
Niet zo ver bij je vandaan denk ik.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 19:09:35 door Cees »

koor

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2008, 12:31:11 »
Er zit een rare vlek op de sensor, die ik met de Arctic Butterfly niet weg
krijg.
(Natuurlijk eerst ander objectief erop gezet om te testen)
Lees in sommige posts over de Eclipse 2 vloeistof.
Als ik daarop Google krijg ik tig vermeldingen, maar
niet iets wat op een sensorreiniger lijkt.
Swabs heb je in verschillende maten las ik.
Dat zoek ik op Google nog wel uit.

Dus mijn vraag is: wie weet waar ik Eclipse 2 kan kopen, 't liefst
via Internet natuurlijk.

Hier een foto van de vlek:

Lijkt niet op stof  :(
Rare is dat het van het ene moment op het andere is opgetreden.
Zijn geen rare of andere dingen met de camera gebeurd.

archie658

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2008, 21:45:03 »
Citaat
Om de stofjes weg te krijgen voor mijn vakantie heb ik mijn K10d bij de fotozaak gebracht. Wanhoop brengt kosten met zich mee. :-[

Beetje zonde geld, want je hebt ze zo weer terug. Mij valt wel op dat mijn K10D er minder last van heeft dan mijn oude *ist DS. Waarschijnlijk omdat de sensor in beweging is door de beeldstabilisatie. Die shake functie voegde daar niet veel aan toe; klonk niet lekker en die heb ik dus maar weer uitgezet.

Nu doe ik -tot het weg is elke keer een stap verder- :

1. Balg (helpt meestal)
2. "Stampertje" van Pentax (beetje apart ding, werkt wel goed omdat je 'm vrij nauwkeurig kan plaatsen)
3. Alcolhol van de apotheek op een wattenstaafje (tip uit een tijdschrift).

Af en toe controleren (manual focus, ca. 80 mm, F22, egaal plafond/muur/lucht) kan geen kwaad. De nieuwere modellen hebben speciale functies om de stofjes te laten zien. Maar met de zoom functie (4x) bij het bekijken kom je ook een heel eind.

Ik maak me er niet meer zo druk om als in het begin, want Lightroom heeft een prima functie om sensor vuiltjes ("N" in Develop) weg te halen.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2008, 19:43:17 »
Citaat
Peter bedankt voor de werkbeschrijving. Ik heb de spulletjes besteld. Helaas zullen de spullen niet arriveren voordat ik op vakantie ga. Na de vakantie ik in ieder geval het Amerikaanse stof weg blazen, zwieberen (met Artic Butterfly) of swappen met Eclipse 2.

Om de stofjes weg te krijgen voor mijn vakantie heb ik mijn K10d bij de fotozaak gebracht. Wanhoop brengt kosten met zich mee. :-[

@ frederik9110 Ik dacht ook dat ik de sensorreiniging-functie van mijn K10d had aangezet. Kennelijk niet. Had ik hier maar iets meer aandacht aangegeven.... Inmiddels staat die wel aan uiteraard.  ;)

Troost je: aanzetten van de SR helpt echt niet afdoende. Vast wel iets, maar absoluut geen garantie dat het niet nodig meer is om de sensor apart te reinigen.

Mocht het incidenteel voorkomen, is wellicht professioneel laten reinigen nog niet eens zo gek. Artic, swabs enz  kosten ook geld. En sommige mensen vinden het gewoon "eng"  en besteden het liever uit...
Soms woont er ook een behulpzaam medeforumlid in de buurt, ook een optie  ;)
En, zat er niet gratis een reiniging inbegrepen bij een nieuwe camera?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

susanne

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2008, 19:30:20 »
Peter bedankt voor de werkbeschrijving. Ik heb de spulletjes besteld. Helaas zullen de spullen niet arriveren voordat ik op vakantie ga. Na de vakantie ik in ieder geval het Amerikaanse stof weg blazen, zwieberen (met Artic Butterfly) of swappen met Eclipse 2.

@ frederik9110 Ik dacht ook dat ik de sensorreiniging-functie van mijn K10d had aangezet. Kennelijk niet. Had ik hier maar iets meer aandacht aangegeven.... Inmiddels staat die wel aan uiteraard.  ;)

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2008, 17:33:09 »
Citaat
Ik heb op m'n K10d de 'sensor-shake' bij opstarten geactiveerd.

Inderdaad, doe ik ook en ook hier geen problemen.
Zoals eerder al geschreven, eerst stof verwijderen met Artic Butterfly. Als je dan nog last hebt van hardnekkig stof: vochtig reinigen met sensorswab met Ecclipse vloeistof.
Wat dit laatste betreft: dit moet je altijd uitvoeren met VOLLE batterij.
2 druppeltjes op de swab doen. Van links naar rechts over de sensor gaan (lichtjes drukken, geen nood..je kuist het dekglaasje op de sensor en niet de sensor zelf). Daarna de swab 180 graden draaien en van rechts naar links gaan over de sensor. NOOIT meerdere keren over de sensor gaan.  1 keer is voldoende. Daarna een testfoto maken. Indien  er nog vuil op de sensor zit, opnieuw vochtig reinigen met een NIEUWE swab.
Succes, Peter.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #8 Gepost op: 1 september 2008, 14:45:28 »
Ik heb op m'n K10d de 'sensor-shake' bij opstarten geactiveerd.
Elke keer als ik'm aanzet trilt de sensor even... Zou goed zijn tegen stofjes. Staat nu al enkele maanden zo en tot dus ver nog geen sensoronzuiverheden kunnen vaststellen. Althans geen opvallende, maar zal een van de volgende dagen es de "wit-blad"-test doen.
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

susanne

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 1 september 2008, 14:04:33 »
Artic Butterfly, Eclipse 2 en speciale swaps moet ik hebben dus. Zijn er ook gewone winkels waar je dat spul even kunt kopen? In de buurt van Amersfoort?  :-?

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
Re: vuil op de lens?
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2008, 08:31:15 »
Een vacuümsysteem lijkt mij ook goed te kunnen werken. Het lijkt mij alleen dat je verschrikkelijk moet oppassen met het aanraken van de sensor, anders zou naar mijn gevoel het middel wel eens erger dan de kaal kunnen zijn.

Groeten, Jos

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: vuil op de lens?
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2008, 01:37:40 »
Citaat

Lijkt me niet zo'n goed plan.... een vacuümpomp.
Waarom weet ik niet, maar mijn gevoel zegt me dit.
Moet aan punthoofdige pasgeboren babies denken....
 :-[

Helemaal mee eens Koor,
Van een vuile sensor kun je een punthoofd krijgen....!
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl