Auteur Topic: Vraagje over de Kaf3 lens vatting  (gelezen 6269 keer)

ToXiQ

• Gast
Re: Vraagje over de Kaf3 lens vatting
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2008, 18:54:34 »
Ik zat er wat betreft de K10D vermelding naast. Die ondersteund wel de SDM, vanaf de K100D en lager niet.

De reden waarom ik reageerde was de Backwards comptabiliteit van pentax. Die wordt nu dus langzaam los gelaten. En nee ik vind dat als ik een AF lens heb die wel als MF lens zou kunnen worden gebruikt dat dat niet valt onder backwards comptabiliteit.

Ik zeg ook niet dat dit moet worden tegen gehouden, integendeel dat heet vooruitgang. En eea is ook een verbetering.

mvgr Walter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2008, 18:54:34 »

Pruimpit

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2008, 17:14:41 »
Citaat

Er zullen altijd mensen zijn die buiten de boot vallen. Helaas, maar ik vind niet dat Pentax dan maar een jaar of 5 moet wachten. Je kunt niet 100% van de mensen 100% tevreden houden. Altijd is er wel iemand teleurgesteld, om uiteenlopende redenen. Maar dat is altijd en overal zo!

Dus: get over it.

Ja maar het is niet nodig zie Nikon. Over dat merk kun je trouwens ook een zwartboek opstellen maar das een ander verhaal.

Het zijn van die kleine dingen die wegbezuinigd worden, zoals een mechanische palletje voor de lichtmeter koppeling. Wat kost zoiets nou?

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2008, 16:36:04 »
Citaat

Er zullen altijd mensen zijn die buiten de boot vallen. Helaas, maar ik vind niet dat Pentax dan maar een jaar of 5 moet wachten. Je kunt niet 100% van de mensen 100% tevreden houden. Altijd is er wel iemand teleurgesteld, om uiteenlopende redenen. Maar dat is altijd en overal zo!

Op zich heb je wel gelijk, hoewel ikzelf vind dat nu een aantal nieuwe lenzen al heel snel niet meer bruikbaar zijn op een body van 2 jaar oud. Aan de andere kant zijn er gelukkig ook genoeg alternatieven zodat de beperking gelijk ook weer heel beperkt is.

Groeten, Jos

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2008, 16:06:36 »
Citaat

Nikon gaat toch ook met zijn tijd mee?
Het betekent dat Pentax geen moeite doet om mensen die nog maar kort geleden een DSLR (K100D) hebben aangeschaft ook te voorzien van nieuwe objectieven. Terwijl het gamma toch al niet zo uitgebreid is.

K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2008, 16:02:51 »
Ivm met mijn eerdere vermoeden dat het iets met de firmware-update (althans voor de K10d) te maken had ben ik es gaan vlooien in de downloadrubriek van de Pentax-site:

Quote uit: http://www.pentaxbelgium.be/uploads/firmware%20updates/K10D_firmwareupdate_1.30.pdf

PENTAX K10D FIRMWARE UPDATE VERSION 1.30
VERSION HISTORY

Version 1.30
• Added compatibilitywith the supersonic motor drive of Pentax SDM lenses .

Version 1.20
• Added the required programming for compatability with the Pentax Remote Assistant 3 software.

Version 1.11
• Improved multiple exposure function when shooting in RAW.
• Corrected an issue with luminescence control and trailing shutter curtain sync when using the built-in flash.

Version 1.10
• Using the camera's built-in flash, you can now wirelessly control external Pentax flashes. Previously, you needed an accessory flash mounted in your camera's hot shoe, but now the built-in flash can act as a control flash.
• In autofocus select mode, you can program the AF button to instantly return to the center autofocus point.
• In Tv or Av mode, you can now program the second e-dial to adjust your ISO setting.
• In any exposure mode except Sv and TAv, you can change your ISO setting with the front e-dial while pressing the OK button. The camera will display your ISO in the viewfinder and on the top LCD panel as you adjust your setting.
• In TAv mode, you can program the green button to return to the camera's program line. Previously this functionality was only available in M mode.
• You now have additional options for programming your e-dials in P mode.
• Pressing the green button while adjusting flash exposure compensation will now return you to the default value.
• Corrected an issue in some rare cases where a long exposure might produce a vertical stripe.
• Corrected an issue where the battery charge indicator would sometimes show empty in bulb exposure mode.
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Pruimpit

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2008, 16:01:05 »
Citaat
Volgens mij wordt het hier niet helemaal begrepen. De nieuwe lenzen met alleen SDM werken prima op:

- K100D Super
- K200D
- K10D
- K20D
- KM/K2000D

Daar houdt het op. Dit lijkt me een normale gang van zaken. Op de nieuwste body's passen de oude lenzen, maar nieuwe lenzen niet altijd op de oude body's. Ik vind het prima, ook Pentax moet met de tijd mee. Die schroef-AF was/is een van de oorzaken waardoor de ontwikkeling van nieuwe objectieven zo lang duurde: er zaten twee verschillende soorten aandrijvingen in (schroef en SDM). Dit levert flinke technische problemen op, problemen die je liever niet hebt. Ook is de SDM niet zo snel als zou moeten zijn in objectieven met dual-drive.

Nikon gaat toch ook met zijn tijd mee?
Het betekent dat Pentax geen moeite doet om mensen die nog maar kort geleden een DSLR (K100D) hebben aangeschaft ook te voorzien van nieuwe objectieven. Terwijl het gamma toch al niet zo uitgebreid is.

Offline WM

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2008, 15:46:11 »
Pentax heeft nooit beweerd dat nieuwe objectieven te gebruiken zijn op oude camera's, maar dat oude objectieven te gebruiken zijn op nieuwe camera's. Dat is een wezenlijk verschil.

Overigens werken de SDM-objectieven wel op een K10D, alleen op de K100D en eerder uitgebrachte digitale modellen niet.

Wim
K20D | D-BG2 en RC F | AF-540 FGZ | DA* 16-50 mm f/2,8 | DA* 50-135 mm f/2,8 | DA* 300 mm f/4 | DFA 100 mm f/2,8 Makro 1:1

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2008, 15:42:12 »
Volgens mij wordt het hier niet helemaal begrepen. De nieuwe lenzen met alleen SDM werken prima op:

- K100D Super
- K200D
- K10D
- K20D
- KM/K2000D

Daar houdt het op. Dit lijkt me een normale gang van zaken. Op de nieuwste body's passen de oude lenzen, maar nieuwe lenzen niet altijd op de oude body's. Ik vind het prima, ook Pentax moet met de tijd mee. Die schroef-AF was/is een van de oorzaken waardoor de ontwikkeling van nieuwe objectieven zo lang duurde: er zaten twee verschillende soorten aandrijvingen in (schroef en SDM). Dit levert flinke technische problemen op, problemen die je liever niet hebt. Ook is de SDM niet zo snel als zou moeten zijn in objectieven met dual-drive.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Pruimpit

• Gast
Vraagje over de Kaf3 lens vatting
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2008, 15:34:22 »
In een ander draadje kwam ik dit tegen.

Citaat
Ben je zelf niet bang dat Pentax binnen niet afzienbare tijd volledig overstapt op SDM lenzen. Sigma is dit al aan het doen. En eigenlijkl Pentax ook al :-)

De K100D en K10D zijn voorgangers kunnen bijvoorbeeld de Pentax DA 17-70mm f/4 SDM  alleen manueel gebruiken.
Dit komt omdat het schroef mechaniek niet meer aanwezig is in de nieuwe KAF3 mount standaard.

Het is dus nog maar een kwestie van tijd dat Pentax hetzelfde doet. Gaat misschien langzamer dan bij de overige merken maar gaat zoals het ernaar uitziet wel komen.

mvgr Walter

en de vraag was of dit ook met firmware is op te lossen

Citaat
lijkt mij niet. In de oudere camera's zit een schroef motortje voor de scherptstelling en in de nieuwe lenzen zit dit mechaniek niet.

Er valt weinig te af'en zonder dit mechaniek.

Sigma heeft de APO 50-150mm F2.8 II EX DC HSM en de APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO lens waar alleen SDM aansturing in zit dus waar er 1 schaap over de dam is volgen er meer.

De opmerking die erbij staat is:

*If the camera body does not support HSM motor, AF does not work.

Ik zie net dat er nog een pentax lens de KAF3 voert:
DA 55mm F1.4 SDM

Dit is het begin van het einde waarvoor ik bang was  :(

Als dit waar is, dan is dat een grote schande voor Pentax, want dat zou betekenen dat je met een K10D niet van de nieuwe objectieven kan profiteren, terwijl het aanbod toch al niet overweldigend was.

Maar nu snap ik het niet. Nikon heeft ook schroefmotor's in hun body's. Maar de Nikon lenzen met Silent Wave Motor (AF-S) stellen wel gewoon scherp (met AF-S) op oudere body's. Zelfs op een camera als de F90 die toch al 16 jaar oud is.

Waarom kan het bij Nikon dan wel en Pentax niet?
« Laatst bewerkt op: 22 september 2008, 15:38:24 door Pruimpit »