Tja, waar je nog niet aan bent begonnen, kun je natuurlijk ook niet vanaf stappen

De K10d en K20d hebben zeker wel de AF-schroef. Het ging om het verdwijnen van de AF-schroef uit de lenzen. In de body's valt de AF-schroef en de SDM (ringmotor) zeker wel goed te combineren. En wordt dat ook gedaan. Alleen, voor zover ik weet, gebruikt Pentax (nog) geen ringmotor.
De terugwaardse compatibiliteit geldt in zoverre dat de oudere lenzen (soms met enige beperking) gebruikt kunnen worden op de nieuwere body's. Zelfs de orginele M-42 schroefdraadlenzen kunnen met een adapter nog steeds gebruikt worden met stop-down-lichtmeting op de nieuwste body's. Op een gegeven moment heeft Pentax alleen de diafragma-koppeling (althans dat deel dat de diafragmastand doorgeeft aan de camera) laten vallen (de krippled mount). Door het nieuwe extra heldere matglas in de K10d (en ik neem aan ook in de K20d en de andere nieuwere modellen) werkt de lichtmeting niet meer betrouwbaar bij de stop-down-lichtmeting, waardoor de pre-A-lenzen helaas niet meer optimaal werken. Maar je kunt er nog steeds op alle diafragmawaarden goede foto's mee maken, zij het dat het wel omslachtiger is geworden

De terugwaardse compatibiliteit andersom, zodat de nieuwere lenzen ook op de oudere toestellen gebruikt kunnen worden, wordt
niet direct nagestreeft. Zie daarvoor het verdwijnen van de diafragmaring en de AF-schroef in de lenzen. Op zich passen de nieuwe lenzen (zonder diafragmaring) wel op de oudste bajonet-body's, maar volgens mij wordt dan bij het maken van een foto het diafragma gesloten tot het kleinste diafragma. Bij de latere body's, waarbij je wel het diafragma op de body kan instellen, maar nog géén SDM (voor de K10d en K100d super) kennen, zal wel de belichtingsmeting en sturing volledig functioneren, maar zal de AF niet werken. Dan dus alleen handmatige scherpstelling.
Ik heb zelf liever dat oudere lenzen op nieuw te komen body's gebruikt kunnen worden dan andersom. En dat is ook de weg die Pentax nog steeds vasthoudt. Met als kantteking het verschijnen van de crippled mount.
Wel dus terugwaardse compabiliteit, maar als éénrichtingsverkeer.
Groeten, Jos