Auteur Topic: K20D hot pixels  (gelezen 3277 keer)

asplx

• Gast
Re: K20D hot pixels
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2008, 04:21:16 »
Toch heb analoog ze voordelen......COOL..... ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2008, 04:21:16 »

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2008, 13:47:51 »
Ik heb de hot pixel threads met spanning gevolgd tijdens de evaluatie welke camera ik zou kopen. Om te beginnen heeft elke camera last van hot pixels alleen krijg je deze nooit echt te zien omdat ze verwijderd worden door de camera tijdens het verwerken van de sensor data. Het probleem met de K20 was dat dit process niet goed toegepast werd bij gebruik van de 2sec timer delay (ik weet niet zeker of dit met of zonder de afstands bediening was.). Hierdoor kreeg je opnames waarbij de hotpixels niet verwijderd waren en in de volle glorie te zien was hoeveel het er werkelijk waren. Voor andere camera's weet slechts de producent wat de sensor performance werkelijk is. In latere revisies is deze bug gefixed en zijn de hotpixels dus niet meer zichtbaar.

Voor ons als gebruikers blijft het dus gissen of de K20d erg slecht presteert of dat dit een normale prestatie is vwb hot pixels.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Carel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2008, 22:50:21 »
Over dat hot-pixelgebeuren is op een Engelstalige Pentaxsite echt dramatisch veel te doen geweest. (PentaxForums.com) Uiteindelijk bleek het iets van doen te hebben met de temperatuur van de sensor bij lange sluitertijden of zo! Pas nog een discussie gelezen over hot pixels bij Canon!
Of ze bij de firmware-update verdwijnen? Ik zou het niet weten! Sommigen zeggen van wel; dat daarom die update werd gemaakt, anderen weer van niet!
Mijn schuld is het zeker niet!

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2008, 21:30:40 »
Citaat
mooie foto van een sterrenhemel trouwens  ;D

Jaaa, vooral Mars linksboven staat er haarscherp op.  [smiley=laugh.gif]

Ik maak me er ook maar niet te druk om. Na bewerking zie je er niets meer van.

Atmikes

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2008, 21:10:34 »
Hot pixels heb je altijd, daar is niets aan te doen, het is enkel de mate waarin ze voorkomen die soms als abnormaal bestempeld worden, ik weet wel niet welke waarde acceptabel is voor de K20D.
maar ze zullen wel een paar techneuten zijn die dat hier neerpennen

mooie foto van een sterrenhemel trouwens  ;D

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
K20D hot pixels
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2008, 19:47:57 »
Tijdens het maken van wat macro's stond mijn K20D (met firmware 1.00) geruime tijd aan. Wat schetst mij verbazing toen ik de (in PEF gemaakte) foto's even doorkeek in Irfan? Bosjes hot en andere pixels. Bij het bewerken zie je ze maar heel even, waarna ze worden uitgemapped in de RAW converter, maar hier keek ik toch wel even van op. Als de camera net aanstaat, dus bij de eerste foto's zijn ze er nog niet. Als de camera wat langer aanstaat worden het er steeds meer.