Auteur Topic: Split screen, iemand ervaring?  (gelezen 18775 keer)

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
Re: Split screen, iemand ervaring?
« Reactie #114 Gepost op: 25 april 2008, 10:42:01 »
Alle AF lenzen die F2.0 of sneller zijn vallen binnen de tolerantiegrenzen van het systeem. Bij de andere opties zijn ze iets resoluter: 'accurate'.
Het belangijkste is echter dat wij allemaal regelmatig gebruik maken van een standen boven de F2.0. Alleen de primes komen lager dan F2.8. Effectief gezien houdt dit in dat je met de meeste zooms geen spot metering meer kunt doen. Dat noem ik niet meevallen... :(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #114 Gepost op: 25 april 2008, 10:42:01 »

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #113 Gepost op: 24 april 2008, 19:56:41 »
Citaat

De belichtingsoptie center zou niet meer werken , kan je dat voor mij nagaan?

leo

Valt erg mee. Lees deze link maar.

http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-K10D-K20D-Focusing-Screen--prod_K10D.html

Offline ljv

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #112 Gepost op: 24 april 2008, 11:22:00 »
ik neem dat laatste voor lief en heb 'm besteld bij Konijn, komende zaterdag ernaar toe zodat zij 'm kunnnen plaatsen. ;) ;)

leo
Pentax K5 |Pentax K10 D met Katzeye |SMC DA 16-45 mm f4 |SMC DA 35 mm f 2.8  Ltd |SMC  55 mm f 1.8 | M 85 f2 |DA*50 - 135 mm f2.8 ED(IF)|Sigma 70-200 mm f 2.8  EX DG Macro HSM II | SMC F* 300 mm f4.5 ED | Metz 58.

Atmikes

• Gast
« Reactie #111 Gepost op: 23 april 2008, 22:36:34 »
Citaat
Inderdaad. Zoiets las ik gister ook en dat geldt uiteraard ook als je AF-lenzen erop hebt. Dat vind ik toch een beetje zonde...

lock

Das inderdaad wel zonde  :(

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #110 Gepost op: 23 april 2008, 20:26:56 »
Inderdaad. Zoiets las ik gister ook en dat geldt uiteraard ook als je AF-lenzen erop hebt. Dat vind ik toch een beetje zonde...

lock

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #109 Gepost op: 23 april 2008, 17:16:49 »
Citaat
Afgelopen weekend de Katzeye in de K10 geplaatst.  Werd toch wel even zenuwachtig, de toegang tot de interne delen valt toch wel tegen. Maar het is toch gelukt. Eerste blik met mijn oude SMC-M 85 F2 erop ziet er mooi uit en ook handmatig scherpstellen met de oude FA 80-320 op 300mm gaat zonder problemen. Nu even tijd vinden voor een echte test shoot om te kijken of de belichtingsmeting nog van slag is geraakt. Zou volgens de site niet moeten, maar ja toch maar ff checke.

grtz, Andre

De belichtingsoptie center zou niet meer werken , kan je dat voor mij nagaan?

leo
Pentax K5 |Pentax K10 D met Katzeye |SMC DA 16-45 mm f4 |SMC DA 35 mm f 2.8  Ltd |SMC  55 mm f 1.8 | M 85 f2 |DA*50 - 135 mm f2.8 ED(IF)|Sigma 70-200 mm f 2.8  EX DG Macro HSM II | SMC F* 300 mm f4.5 ED | Metz 58.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #108 Gepost op: 23 april 2008, 14:39:56 »
Afgelopen weekend de Katzeye in de K10 geplaatst.  Werd toch wel even zenuwachtig, de toegang tot de interne delen valt toch wel tegen. Maar het is toch gelukt. Eerste blik met mijn oude SMC-M 85 F2 erop ziet er mooi uit en ook handmatig scherpstellen met de oude FA 80-320 op 300mm gaat zonder problemen. Nu even tijd vinden voor een echte test shoot om te kijken of de belichtingsmeting nog van slag is geraakt. Zou volgens de site niet moeten, maar ja toch maar ff checke.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #107 Gepost op: 22 april 2008, 15:30:52 »
In principe een vreemde vraag want de splitscreen wordt vooral gekocht voor het MF werk:heeft het ook invloed op jullie gebruik van AF-lenzen ?
Bijvoorbeeld, zie je nu sneller dat de AF niet goed focussed ?
Stel je na AF handmatig de focus bij met de splitscreen  ?

lock
« Laatst bewerkt op: 22 april 2008, 15:31:24 door lock »

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #106 Gepost op: 22 april 2008, 14:58:18 »
FF contact gehad met konijnenberg maar ze zijn bereid om als service de Katz eye te plaatsen ;D ;D maar dan wel alleen bij camera's met verwisselbare matglazen!!

leo

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #105 Gepost op: 22 april 2008, 13:24:03 »
Citaat
En inmiddels is de Katz-eye ook gewoon via fotokonijnenberg te bestellen voor 85 euro. ;)
Scheelt je een hoop gezeur met douane en verzenden.
klik klik

Dat is een prachtig bericht!! Weet je ook of ze 'm er voor je in kunnen zetten? ;) ;)

leo

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #104 Gepost op: 18 april 2008, 13:35:36 »
Mijn Katzeye is inmiddels afgeleverd, maar moest bij aflevering nog wel € 30,50 betallen voor invoer rechten e.d.  >:(
Nu even tijd zien te vinden om hem in de k10 te zetten  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Atmikes

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 14 april 2008, 21:28:17 »
Ik wacht nog even op je verdere review voor ik bestel, alvast bedankt voor de waardevolle informatie!

Anton

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 14 april 2008, 21:12:12 »
En inmiddels is de Katz-eye ook gewoon via fotokonijnenberg te bestellen voor 85 euro. ;)
Scheelt je een hoop gezeur met douane en verzenden.
klik klik

amai

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 14 april 2008, 20:51:57 »
Citaat
Hmm, installatie is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Nadat ik hem er vrij makkelijk in had gezet, bleken er een aantal stofjes op te zitten. Ik heb hem er dus weer uitgehaald en voorzichtig schoon gewreven met een droge tissue. Niet doen! Ik zag dat er een paar witte plekjes bij waren gekomen en ik dacht aan stofjes van die tissue, dus ik ben naar de site van Katz-Eye gegaan om te kijken hoe zij je aanraden om hem schoon te maken. Blijkt daar dat je absoluut wordt afgeraden om wat voor doekjes dan ook te gebruiken, omdat ze 'almost certainly' krassen veroorzaken. Hé, dat verklaart meteen die witte vlekjes op het ding. Ik kijk verder om te zien hoe het dan wel moet en zie staan dat dat met gewoon water te doen is, dus ik neem een schoon glas water en doop hem daar voorzichtig twee keer in en laat hem drogen. Ik kijk daarna nog even verder op de site, zie ik ergens anders een uitgebreidere manier staan om hem schoon te maken, waarbij men duidelijk zegt dat je water meteen weg moet blazen met een balgje om watervlekken te voorkomen. Hmm :-[ Toen 'ie droog was heb ik hem in m'n camera gestopt en er zijn inderdaad wat zwarte vlekjes te zien, en ook twee watervlekjes. Woensdag ga ik hem spoelen met demi-water om de kalkvlekken weg te krijgen en dan hoop ik ook nog wat stofjes (volgens mij zit er ergens een haartje :-?) mee te nemen. Verder werkt 'ie prima ;D
Bij deze dus de don't's van Katz-Eye, maar ondanks alles werkt het erg fijn, zo'n splitscreen. Beetje jammer van die paar vlekjes, maar hij is nog prima bruikbaar, en uiteindelijk beïnvloedt het de foto toch helemaal niet. Ik zal de komende dag nog wat meer vertellen over hoe het werkt met kleinere diafragma's, een korte test leert echter dat met  op diafragma 11 ook nog wel scherp is te stellen. Hoe goed de lichtmeting dan nog werkt, heb ik niet geprobeerd.

Overigens heb ik dus invoerrechten moeten betalen over dit moois, maar over een bedrag van 19 euro moest ik 16,75 aan inklaringskosten betalen :-? Daar ga ik nog eens even achteraan, want op de site van TNT staat duidelijk dat dat voor bedragen onder de 25 euro 8,50 hoort te zijn. Iemand een idee bij wie ik moet aankloppen?

Haha, je bent net zo'n uilskuiken als ik. Eerst doen en dan pas lezen ;D

Ik heb in totaal ook € 31 aan invoerrechten en inklaringskosten betaald.

pieterhovenkamp

• Gast
« Reactie #100 Gepost op: 14 april 2008, 20:04:27 »
Hmm, installatie is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Nadat ik hem er vrij makkelijk in had gezet, bleken er een aantal stofjes op te zitten. Ik heb hem er dus weer uitgehaald en voorzichtig schoon gewreven met een droge tissue. Niet doen! Ik zag dat er een paar witte plekjes bij waren gekomen en ik dacht aan stofjes van die tissue, dus ik ben naar de site van Katz-Eye gegaan om te kijken hoe zij je aanraden om hem schoon te maken. Blijkt daar dat je absoluut wordt afgeraden om wat voor doekjes dan ook te gebruiken, omdat ze 'almost certainly' krassen veroorzaken. Hé, dat verklaart meteen die witte vlekjes op het ding. Ik kijk verder om te zien hoe het dan wel moet en zie staan dat dat met gewoon water te doen is, dus ik neem een schoon glas water en doop hem daar voorzichtig twee keer in en laat hem drogen. Ik kijk daarna nog even verder op de site, zie ik ergens anders een uitgebreidere manier staan om hem schoon te maken, waarbij men duidelijk zegt dat je water meteen weg moet blazen met een balgje om watervlekken te voorkomen. Hmm :-[ Toen 'ie droog was heb ik hem in m'n camera gestopt en er zijn inderdaad wat zwarte vlekjes te zien, en ook twee watervlekjes. Woensdag ga ik hem spoelen met demi-water om de kalkvlekken weg te krijgen en dan hoop ik ook nog wat stofjes (volgens mij zit er ergens een haartje :-?) mee te nemen. Verder werkt 'ie prima ;D
Bij deze dus de don't's van Katz-Eye, maar ondanks alles werkt het erg fijn, zo'n splitscreen. Beetje jammer van die paar vlekjes, maar hij is nog prima bruikbaar, en uiteindelijk beïnvloedt het de foto toch helemaal niet. Ik zal de komende dag nog wat meer vertellen over hoe het werkt met kleinere diafragma's, een korte test leert echter dat met  op diafragma 11 ook nog wel scherp is te stellen. Hoe goed de lichtmeting dan nog werkt, heb ik niet geprobeerd.

Overigens heb ik dus invoerrechten moeten betalen over dit moois, maar over een bedrag van 19 euro moest ik 16,75 aan inklaringskosten betalen :-? Daar ga ik nog eens even achteraan, want op de site van TNT staat duidelijk dat dat voor bedragen onder de 25 euro 8,50 hoort te zijn. Iemand een idee bij wie ik moet aankloppen?

Peter

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 14 april 2008, 12:15:55 »
Ik ben onderhand zeer benieuwd naar ervaringen met de Katzeye. Die heb ik hier nog erg weinig gelezen.. Ik las dat je voor de normale versie hebt gekozen. Mijn vraag dus: werkt het ook als je voor een kleiner diafragma bijv 6.7 of 8.0 kiest?

Zet hem er maar snel in,
Peter

pieterhovenkamp

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 14 april 2008, 11:48:55 »
Eindelijk vond ik vrijdagmiddag een briefje op de deurmat dat ik m'n Katz Eye kan komen ophalen op het postkantoor, natuurlijk lag de enige die op dat moment wel thuis was in diepe slaap >:( Vanmiddag ga ik dus maar even langs daar, en als ik tijd heb zal ik hem meteen installeren en uitproberen.
Ik ben de douane nu wel 36,10 schuldig, die mag ik betalen als ik hem op kom halen :-/

edwindev

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 11 april 2008, 14:49:23 »
Citaat

Daar ben je dan mooi klaar mee. Eerst word je ge***** door de Douane, en daarna heeft de C**** sekte je in haar macht. Hoe veel ellende kan een mens nog verdragen?  :P
Dit is gewoon zijn straf  ;)

amai

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 11 april 2008, 14:49:17 »
Citaat

Daar ben je dan mooi klaar mee. Eerst word je ge***** door de Douane, en daarna heeft de C**** sekte je in haar macht. Hoe veel ellende kan een mens nog verdragen?  :P

Haha, ik spring vannacht wel in de IJssel. ;D

amai

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 11 april 2008, 14:48:16 »
Citaat
Heb ik eindelijk mijn Katzeye besteld, verkoop ik mijn Pentax spullen :-?
Dat is inderdaad erg slim ja! :-/

Ik heb nu dus zo'n ding te koop.
Hij is trouwens nog niet eens binnen.

Als iemand interesse heeft, dan hoor ik het wel.

Het is dus de normale uitvoering zonder poespas.
Kost incl. verzenden $ 118. (€ 78,47)
Mag overgenomen worden voor € 60.

Het zou trouwens wel leuk zijn als iemand hem wil hebben die hier in de buurt woont, dan kan ik in ieder geval nog zien hoe het precies werkt met zo'n ding.

Ik heb hier laatst dit bericht gepost. Echter nu zijn de invoerkosten van € 31 er nog bijgekomen. Het verkoop bedrag moet dus ook naar boven worden bijgesteld. :-/

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #94 Gepost op: 11 april 2008, 14:46:30 »
Citaat
Nou, ik heb hem binnen, alleen een beetje mosterd na de maaltijd, want ik verkoop mijn Pentax camera, dus ik ga er maar niet mee liggen knoeien.
Als leuke bonus kreeg ik er nog een rekening bij van € 31, van de vrienden van de douane. :P

K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

amai

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 11 april 2008, 14:43:21 »
Nou, ik heb hem binnen, alleen een beetje mosterd na de maaltijd, want ik verkoop mijn Pentax camera, dus ik ga er maar niet mee liggen knoeien.
Als leuke bonus kreeg ik er nog een rekening bij van € 31, van de vrienden van de douane. :P

pieterhovenkamp

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 9 april 2008, 18:16:22 »
Het verwerken van m'n order vond ik juist verassend snel gaan. Op zaterdag had ik besteld en betaald, en op donderdag kreeg ik een mailtje dat 'ie was verstuurd. Alleen die douane overdrijft een beetje :-/
Zoals een wijs man ooit zong:
Don't touch my bag if you please, Mister Customs Man

amai

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 9 april 2008, 18:09:28 »
Mijne ook nog steeds niet binnen.
Tjonge wat duurt dat lang, ik had al overleden en begraven kunnen zijn....

pieterhovenkamp

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 9 april 2008, 17:15:00 »
Hij ligt nog steeds bij de douane :( :-?