Auteur Topic: Split screen, iemand ervaring?  (gelezen 18773 keer)

wimem

• Gast
Re: Split screen, iemand ervaring?
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2007, 17:51:46 »
Ik blijf nieuwsgierig naar het resultaat! Wel inmiddels gelezen dat er iemand een splitscreen zelf heeft veranderd en gemonteerd. Bleek geen succes vanwege het focal-verschil in dikte, kortom bij scherp op het matglas was de foto niet scherp, en het te corrigeren was een ramp dus is alles weer naar het oude hersteld. We blijven zoekende... ::)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2007, 17:51:46 »

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2007, 13:54:01 »
Update,

Ik heb net het LL-80 matglas besteld op de site waar je de link van gaf, inc. een remote F en een 52mm cokin filteradapter.

Ze waren bij een korte prijscheck de voordeligste, alle kosten ook in beschouwing genomen (er waren er een paar iets goedkoper, maar dat wisten ze handig te compenseren met de verzendkosten).

Zodra ik het matglas ontvangen en er in gepield heb, laat ik jullie weten hoe makkelijk het wisselen is en hoe het verder bevalt.

Als ik het matglas heb vervangen ben ik hopelijk ook af van het stofje dat zich erg handig boven het huidige matglas heeft genesteld, echt super irritant, zelfs de stofzuiger op een misschien wat onverantwoorde stand leverde geen soelaas  >:(!

Mvg. John.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2007, 13:57:27 door John »

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2007, 12:43:18 »
Beetje jammer  :'(, want dat lijkt me juist de meest waardevolle toevoeging op mijn huidige 'matje', dan ga ik maar die Honkongenese versie bestellen, als ik in mijn omgeving iemands creditcard kan misbruiken.

Mvg., John.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2007, 12:43:45 door John »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2007, 12:31:06 »
Hi John,
dat klopt. Pentax heeft alleen de "grid" schermen en geen split screen.  :(

groeten, Andre
« Laatst bewerkt op: 21 september 2007, 12:31:34 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2007, 11:42:30 »

Hoi André,

Bedankt voor de info, ik denk dat ik voor E20,- ook maar de LL-80 in mijn collectie op ga nemen, ik moet nl. nogal vaak de horizon rechtzetten. Er staat ook bij dat zo'n 'matje' eenvoudig te verwisselen is.
Ik zie alleen geen splitscreenversie.

Groeten, John.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2007, 09:52:03 »
John,
heb even gezocht, maar de officiele Pentax spullen kan je ook in Nederland krijgen.
Hier een voorbeeld site.
Focus scherm kosten ca € 40.
http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showgroup=249

Pim

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2007, 00:31:02 »
Huh,tangetjes en zo,wordt ik toch een beetje nerveus van. Als ik het al zou willen want het is best te doen om zeker met (kort)tele scherp te stellen met het gewone K10 matglas.
Met groothoek wordt het wat lastiger maar met F8 en de juiste afstandinstelling zit je meestal wel goed.

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2007, 23:45:14 »
Aanvulling:

Ik heb even rondgekeken  ::) op wat andere fora en ben weer iets wijzer geworden.

Het blijkt dat Pentax zelf ook andere zoekerschermen in zijn oeuvre heeft. Het blijkt ook dat je een specifiek tangetje/klemmetje nodig hebt voor de wisseloperatie, welke Pentax overigens meelevert als je een ander zoekerscherm bestelt. Kosten ongeveer 50 dollar, NL prijzen en leverbaarheid mij onbekend.

Links:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/3198-k10d-viewfinder-question.html

http://www.pentaxuser.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5517&highlight=split+screen

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2007, 23:45:51 door John »

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2007, 17:14:50 »
Hallo allemaal,

Ik ben me er terdege van bewust dat het geheel een stukje precisieoptica is en dienovereenkomstig behandeld dient te worden. Daarom heb ik het topic ook gestart om me er verder voordat ik er actie in onderneem in te kunnen verdiepen.

Als ik er nog meer over te weten kom, of daadwerkelijk ga vervangen, laat ik het in deze draad uiteraard weten.

Groeten, John.

wimem

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2007, 12:18:17 »
Ik heb er geen ervaring mee, alhoewel ik al wel begrepen heb dat het in de digi-kamera erg veel secuurder komt dan bij analoog. Het schijnt zelfs niet goed mogelijk te kunnen zijn op een normale manier, maar even een waarschuwing in elk geval vooraf. Misschien dat de importeur/technische dienst hierover meer kan vertellen?  Ik heb al wel de oculair-vergroter erop gezet en dat scheelt al wel wat, maar het kan in elk geval nog veel beter.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2007, 10:16:28 »
John,
er zitten een paar LX (asplx) en MX bezitters/gebruikers op dit forum. Bij die toestellen kan je ook het focus scherm verwisselen. Mischien dat een van die figuren kan aangeven hoe moeilijk/ingewikkeld het is.
Ik heb in elk geval wel gelezen dat je voorzichtig moet omgaan met dat kleine stukje techniek.  :P
Als je voor de China oplossing gaat ben ik benieuwd naar je ervaringen.  :)

groeten, Andre

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2007, 20:43:14 »
Hoi André,

Dank voor de aanvullende info. Ik las op een ander forum dat de analoge modellen 'Fresnelringen' in de het prisma hebben, zodat het beeld alleen scherp in de zoeker komt als het beeld optimaal scherp is.

Het valt bij mijn K10 inderdaad ook op dat het verloop in de zoeker tussen scherp/onscherp geleidelijker gaat, in tegenstelling tot mijn Z1, waar het beeld er echt uitspringt als de scherpte optimaal is.

Ik ga binnenkort toch maar eens een creditcard bestellen, zodat ik Paypall kan gebruiken en zo'n schermpje bestellen uit China, voor E18,- excl. verzendkosten kan ik er niet zo'n buil op vallen. Trouwens de advertentie die je linkte André, is dezelfde die me aan het denken heeft gezet over het vervangen van mijn huidige focusscherm.

Ik hoop wel nog steeds dat imand me kan vertellen of het verwisselen van het focusscherm makkelijk gaat en de evt. haken en ogen tijdens het wisselen.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2007, 20:44:09 door John »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2007, 13:59:28 »
Hi John,
ik zit zelf ook wel ma te denken aan zo'n split screen focus scherm.  Volgens mij ging het handmatig scherpstellen met mijn oude ME (super) een stuk beter/sneller, ook al is die AF-hulp wel handig. Bij mij staat dat "piepje" gewoon altijd uit, ik zie het wel in de zoeker.  ;) Ik heb zo links en rechts op de andere fora gekeken.
Een van de oplossingen is die van Katz-eye.
http://www.katzeyeoptics.com/cat--Pentax-DSLRs--cat_pentax.html
Op andere fora vond ik discussies dat na installatie van zo'n Katzeye de lichtmeting niet meer hetzelfde is. Het licht wordt als ik het goed begrijp vanaf het focus scherm "gelezen" en dat schijnt niet hetzelfde te zijn. Die katzeye oplossing heeft overigens een behoorlijk prijskaartje (vanaf $95).
Op E-bay heb ik via-via de volgende gevonden:
http://cgi.ebay.co.uk/Split-Image-Focus-Screen-for-Pentax-ist-D-DL-K10d-K100D_W0QQitemZ320158936830QQihZ011QQcategoryZ15215QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Die zit op ongeveer € 20 denk ik, komt uit China dus zou prijstechnisch wel kunnen. Heb hier nog geen echte recensies van gevonden.
Ik ben dus ook wel erg benieuwd of er iemand op dit forum persoonlijk ervaring met zo'n split screen heeft.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2007, 14:01:46 door andremz5 »

Offline John

• Pentaxian
  • **
Split screen, iemand ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2007, 00:31:19 »
Hallo allemaal,

Uit replies in andere posts maak ik op dat er mensen zijn die zich verdiept hebben in het vervangen van het focusscherm.
Ik zit er zelf ook aan te denken om die van de mijne te vervangen voor een split-screen.

Ik heb nl. recent een SMC A 28/2.8 gekocht. Deze bevalt me prima en deze gaat aangevuld worden met nog minstens één ander MF objectief. Dat zal een 50/1.x worden, ik ben nog niet uit welke, het liefst zo lichtsterk mogelijk bij gelijkblijvende kwaliteit (en schappelijke prijsttelling, vooral de 1.2 is aan de prijs).
Ik vind persoonlijk het standaardscherm niet optimaal om op het zicht te focussen, dat ging voor mijn gevoel met mijn Z1 een stuk zekerder. (en ja ik weet dat de AF-bevestiging ook werkt bij een MF-objectief, ik zet als ik die gebruik wel de 'piep' uit daar wordt je nl anders krankjorum van)
Het grappige van een MF objectief is ook dat je de 'scherpteval' kan gebruiken, die tip kwam ik op een ander forum eens tegen. Zet de focus op eender welke AF stand en als je naar het onderwerp scherpstelt via de ring of door beweging van jou of het onderwerp. De camera zal pas een opname maken als het onderwerp in de centerspot scherp is.

Mijn vraag is of er al iemand daadwerkelijk het scherm heeft vervangen en zo ja, hoe makkelijk dat gaat en hoe het bevalt. Verder vraag ik me af hoeveel een goed scherm moet kosten. Ik heb al eens op Ebay gekeken en daar is er een aanbieder die een prijs aangeeft van E18,-. Ik kan me echter niet zo goed voorstellen dat voor zo'n bedrag een kwalitatief hoogstaand product aangeboden wordt, of is dat een normale prijs voor een scherm?

De reacties tegemoet ziend en groeten, John