Hallo allemaal,
Uit replies in andere posts maak ik op dat er mensen zijn die zich verdiept hebben in het vervangen van het focusscherm.
Ik zit er zelf ook aan te denken om die van de mijne te vervangen voor een split-screen.
Ik heb nl. recent een SMC A 28/2.8 gekocht. Deze bevalt me prima en deze gaat aangevuld worden met nog minstens één ander MF objectief. Dat zal een 50/1.x worden, ik ben nog niet uit welke, het liefst zo lichtsterk mogelijk bij gelijkblijvende kwaliteit (en schappelijke prijsttelling, vooral de 1.2 is aan de prijs).
Ik vind persoonlijk het standaardscherm niet optimaal om op het zicht te focussen, dat ging voor mijn gevoel met mijn Z1 een stuk zekerder. (en ja ik weet dat de AF-bevestiging ook werkt bij een MF-objectief, ik zet als ik die gebruik wel de 'piep' uit daar wordt je nl anders krankjorum van)
Het grappige van een MF objectief is ook dat je de 'scherpteval' kan gebruiken, die tip kwam ik op een ander forum eens tegen. Zet de focus op eender welke AF stand en als je naar het onderwerp scherpstelt via de ring of door beweging van jou of het onderwerp. De camera zal pas een opname maken als het onderwerp in de centerspot scherp is.
Mijn vraag is of er al iemand daadwerkelijk het scherm heeft vervangen en zo ja, hoe makkelijk dat gaat en hoe het bevalt. Verder vraag ik me af hoeveel een goed scherm moet kosten. Ik heb al eens op Ebay gekeken en daar is er een aanbieder die een prijs aangeeft van E18,-. Ik kan me echter niet zo goed voorstellen dat voor zo'n bedrag een kwalitatief hoogstaand product aangeboden wordt, of is dat een normale prijs voor een scherm?
De reacties tegemoet ziend en groeten, John