Auteur Topic: Split screen, iemand ervaring?  (gelezen 18772 keer)

asplx

• Gast
Re: Split screen, iemand ervaring?
« Reactie #139 Gepost op: 16 september 2008, 12:10:45 »
Nee, dit is voor portretfotografie geen goed hulpmiddel. Een splitscreen heeft duidelijke rechte lijnen nodig om goed mee te werken en (gelukkig) weinig mensen hebben een dermate hoekig lijf, dat dat daarmee werkt.

Bij portretfotografie is het de kunst om scherp te stellen op de ogen en die staan in de foto zelden of nooit in het midden. Dat betekent dus scherpstellen op een geheel ander vlak dan in het centrum.

De ooglijn ligt nl. tussen 3/5 en 2/3 van het beeldvlak vanaf de onderzijde van je beeld.

Bij handmatige scherpstelling kun je gebruikmaken van de scherptebeep, als je je goede scherptevakje instelt of anders puur op matglas scherpstellen.

Daar ligt het volgende probleem: De meeste zoekerbeelden van digicams zijn dermate klein en donker, dat dat nauwelijks te doen is.

Ik gebruik nog altijd mijn LX met ruitjesmatglas, waarop ik in één keer de compositie bepaal én scherpstel, maar zonder instelwig.
Bovendien is een instelwig onbruikbaar voor mensen met een cilinder in de bril: Dit betekent, dat de brildrager lijdt aan a-stigmatisme, wat zoveel betekent, dat een punt (=stigma) wordt gezien als een streepje (=niet-stigma oftewel astigma).

Iemand stigmatiseren is: Vastpinnen op één punt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #139 Gepost op: 16 september 2008, 12:10:45 »

Offline FBfotografie

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • uut Grunn
« Reactie #138 Gepost op: 15 september 2008, 23:54:30 »
Is dit nu ook handig voor portret fotografie?  Ik vind MF nogal lastig.  porbleem is natuurlijk wel dat je eigenlijk het gezicht nooit in het centrum zit van de foto.  Is mischien zo'n vergrootings loop beter voor portretten.

(bij konijn is de katz eye nu 109 euro! ik dacht dat de dollar koers gunstig was..)

koor

• Gast
« Reactie #137 Gepost op: 28 augustus 2008, 15:17:05 »
Citaat

Technisch wel binnenkort, door het beter kunnen focussen en de gridlines zullen me enigszins helpen bij compositie en meer nog bij het rechthouden van de horizon, mijn grootste manco.
Verder is (en daar doel je waarschijnlijk een beetje op) die 1 1/2 kilo grijze massa tussen je oren het belangrijkste gereedschap bij het maken van goede foto's.

Groeten, John.

Ik doelde ten dele op de grijze massa, maar ben toch oprecht
benieuwd of dit hulpstuk meehelpt om betere (lees scherpere)
foto's te maken.
 :)

pimdelaparra

• Gast
« Reactie #136 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:33:44 »
Wisten jullie dat: fotokonijnenberg deze katz eye splitscreen plaatst in de  K10D  voor €85.--
Niks geen last dus met stofjes en watervlekken of met de douane.  :)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #135 Gepost op: 8 augustus 2008, 11:38:09 »
Proficiat Wim. Leuk verhaal op het dpreview forum. Ben benieuwd of bij jou de spotmeting inderdaad wel goed werkt. Dat horen we nog wel.
Happy shooting met je nieuwe tool  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline ishpuini

• Junior Member
  • Life's Pentaxic!
« Reactie #134 Gepost op: 8 augustus 2008, 11:00:37 »
Oef... De installatie was spannend, maar ze verliep heel vlot. Niet helemaal stofvrij, maar het eenzame stofje dat toch z'n weg vond tot op het matglas ligt helemaal op de rand, dus ga ik er geen moeite in steken om het te verwijderen...

Een uitgebreider verslagje van m'n ervaringen bij de eigenlijke installatie vind je hier:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=28887819

Een tevreden klant!

Wim

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #133 Gepost op: 6 augustus 2008, 16:12:26 »
Als je in een schone ruimte werkt zal dat stof wel meevallen. Ik weet niet of je met die afwas handschoenen nog genoeg gevoel houdt met dat kleine spul. Ik heb het zonder hand schoenen gedaan, maar er goed opgelet dat ik het matglaasje alleen met die plastic pincet op pakkte zodat er geen vette vinger afdrukken op konden komen.
Sommige mensen zijn na het drinken van een glaasje wijn heel relaxt en ontspannen en bibberen dan ook niet. Ik weet niet of jij tot die categorie behoort  ;D

grtz, Andre

Offline ishpuini

• Junior Member
  • Life's Pentaxic!
« Reactie #132 Gepost op: 6 augustus 2008, 12:58:03 »
Citaat
Proficiat Wim en als je hem eenmaal gebruikt hebt dan snap je niet dat je zonder hebt kunnen werken. Vooral met telelenzen een hele verbetering als je in MF wil en kan werken.
't Is wel een versie zonder het split prisma hé, maar ik hoorde inderdaad dat het matglas gebruikt door KatzEye een stuk beter was dan dat in de standaard matglazen van Pentax. Ik ben benieuwd.

De gridlines zullen me in elk geval serieus helpen. Ik heb dan ook fameus nagedacht voor ik besliste wat ik exact wou. Dit is was het finale voorontwerp. De grote cirkel is verplicht omdat die op het basismateriaal van KatzEye aanwezig is.

Citaat
De vervanging is een beetje een dokter bibber operatie  ;D  ;D
Er zit in elk geval een plastic gereedschapje bij. Dat maakt me al iets zelfzekerder. Ik zag er eerlijk gezegd tegen op om met m'n vrouw haar pedicuretools aan de slag te gaan in m'n K20D... ;) Het glaasje zelf is wel een stuk kleiner dan ik het me had ingebeeld. 'k Had nog nooit echt goed omhoog gekeken in de spiegelkamer...

Best niet drinken voor de operatie en goed uitgerust eraan beginnen... Ik lees ook dat handschoenen aangeraden zijn tg het stof, zouden vaatwashandschoenen ook geschikt zijn?

Wim
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2008, 13:01:04 door ishpuini »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #131 Gepost op: 5 augustus 2008, 16:44:07 »
Proficiat Wim en als je hem eenmaal gebruikt hebt dan snap je niet dat je zonder hebt kunnen werken. Vooral met telelenzen een hele verbetering als je in MF wil en kan werken.
De vervanging is een beetje een dokter bibber operatie  ;D  ;D

grtz, Andre

Offline ishpuini

• Junior Member
  • Life's Pentaxic!
« Reactie #130 Gepost op: 5 augustus 2008, 15:42:03 »
Hoi allen,

'k Heb met interesse dit topic gelezen. Sinds vorige vrijdag is bij mij immers ook een KatzEye in de bus gevallen. Besteld in de States omdat ik custom grid lines wou. Weliswaar een versie zonder prisma, maar wel met de Optibrite (ik ga er de FA*300/4.5 mee gebruiken in low light dus Optibrite zou daarbij moeten helpen). Split prisma beïnvloed de lchtmeting teveel bij f/4.5 en donkerder, zo vertelden twee vrienden die de KatzEye gebruiken me... zeker mocht ik er een teleconverter tss stoppen...

Ik liet er een gedeeltelijke 3x3 grid opzetten (zonder de lijntjes om de centrale cel, dus enkel de hoekcellen aangeduid) evenals de uitsnede van een vierkant (ik snijd regelmatig naar vierkant bij). Bovendien hebben ze er ipv het prisma de spot metering boogjes op gezet. Dat hadden ze nog nooit gedaan, dus is 't even afwachten hoe het uitdraaide.

Momenteel zit m'n schermpje nog in de doos, want ik had de tijd nog niet om rustig de installatie te voltrekken. De lectuur van deze thread zal me allicht erg helpen! tx!!

Wim

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #129 Gepost op: 10 juni 2008, 23:08:15 »
Citaat
Maken jullie nu allemaal betere foto's???

Technisch wel binnenkort, door het beter kunnen focussen en de gridlines zullen me enigszins helpen bij compositie en meer nog bij het rechthouden van de horizon, mijn grootste manco.
Verder is (en daar doel je waarschijnlijk een beetje op) die 1 1/2 kilo grijze massa tussen je oren het belangrijkste gereedschap bij het maken van goede foto's.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2008, 23:10:31 door John »

pieterhovenkamp

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: 8 juni 2008, 12:35:33 »
Citaat

::)

M'n sluiter gaat zo wel een stuk langer mee, nu ik niet steeds vijf foto's moet schieten voordat er één scherpe bij zit. Wat dat betreft is het een investering die zichzelf terugbetaalt :D

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #127 Gepost op: 8 juni 2008, 11:55:53 »
Ach wat heet betere foto's Koor. Voor mij telt dat ik nu weer terug kan vallen op mijn oude manier van werken bij sport fotografie. Ik kan in MF mode precies scherpstellen waar ik de actie verwacht. In AF mode ben je die zo weer kwijt als je even met je toestel heen en weer gaat.

grtz, Andre

Atmikes

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 6 juni 2008, 22:45:22 »
ikke niet hoor, doe gewoon mijn ding  ;D

koor

• Gast
« Reactie #125 Gepost op: 6 juni 2008, 22:41:09 »

::)

Atmikes

• Gast
« Reactie #124 Gepost op: 6 juni 2008, 21:14:47 »
In mijn nieuwe K10D heb ik nu het LL80 venster van Pentax, ik heb er nog geen "werkervaring" mee maar op het eerste oog is het wel "druk" daarbinnen. Ik laat mijn ervaringen wel weten na een dagje plaatjes maken

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #123 Gepost op: 6 juni 2008, 18:09:32 »
Hallo allemaal,

Ik heb eindelijk ook de knoop doorgehakt (vakantiegeld hielp daar ook een beetje bij ;)).

Ik heb de KatzEye besteld, met Optibrite en 'rule of thirds' grid, met als extra ook twee buitenlijnen die de verhouding (8:10) aangeven waarmee de meeste afdrukservices werken.

Ik heb niet zo'n problemen met de kosten, omdat je die toch over meerdere jaren kan afschrijven en hopelijk ook naar een nieuwer model meegenomen kan worden.
Ook heb ik een mailtje gestuurd voordat ik de bestelling plaatste aangaande de mogelijke afwijkingen qua belichting. Het blijkt voor zover ik uit het mailtje kan opmaken dat de optibrite behandeling geen invloed heeft op belichtingsfouten, maar hezelfde is als voor de non-optibrites.

Het gaat nog wel even duren voordat ik hem binnen heb, omdat ze meer moeten maken dan ze productiecapaciteit hebben, maar ik zie hem vanzelf wel aankomen.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2008, 18:10:07 door John »

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #122 Gepost op: 26 april 2008, 20:24:10 »
Katz eye is geinstalleerd!! Ik vind 'm best wel helder en het is heel vertrouwd. Ik heb het rode scherpstellichtje ff uitgedaan en gebruik nu alleen de beep. Centermeting is redelijk van slag....

leo
Pentax K5 |Pentax K10 D met Katzeye |SMC DA 16-45 mm f4 |SMC DA 35 mm f 2.8  Ltd |SMC  55 mm f 1.8 | M 85 f2 |DA*50 - 135 mm f2.8 ED(IF)|Sigma 70-200 mm f 2.8  EX DG Macro HSM II | SMC F* 300 mm f4.5 ED | Metz 58.

Atmikes

• Gast
« Reactie #121 Gepost op: 26 april 2008, 06:59:52 »
Op de website van katz-eye kan je er allerhande Grid lijnen laten bijplaatsen, wel spijtig dat deze optie bij Konijn niet beschikbaar is, al moet je er dan 3 weken op wachten?
Die grid lijnen zijn toch wel handig voor het uitlijnen en kadreren vind ik.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #120 Gepost op: 25 april 2008, 19:36:42 »
Ik kon er op wachten maar nu was het vandaag niet echt druk, het plaatsen duurt maar 5 minuten dus  dat mag het probleem niet zijn.
Het gaat een beetje raar, je moet eerst bij een verkoper de katz eye kopen en betalen en dan naar de service afdeling en daar vragen of ze hem plaatsen, de dame achter de kassa kan hem niet voor je pakken het moet echt via een verkoper (zal wel met de provisie te maken hebben).
Ben er wel content mee, zoals gezegd het is wel even wennen dat je geen kader meer hebt. maar het scherpstellen met mij prime lensen en ook met macro gaat prima. echt een aanrader.
Ik was het al langer van plan maar nu ze hier ook voor een redelijke prijs verkrijgbaar zijn was ik om.
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #119 Gepost op: 25 april 2008, 19:11:33 »
Dat plaatsen van die Katz eye bij Konijn duurd dat lang?
Ga er n.l. morgen ook heen voor zo'n operatie ;D ;D

leo
Pentax K5 |Pentax K10 D met Katzeye |SMC DA 16-45 mm f4 |SMC DA 35 mm f 2.8  Ltd |SMC  55 mm f 1.8 | M 85 f2 |DA*50 - 135 mm f2.8 ED(IF)|Sigma 70-200 mm f 2.8  EX DG Macro HSM II | SMC F* 300 mm f4.5 ED | Metz 58.

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #118 Gepost op: 25 april 2008, 18:31:38 »
Vandaag bij Konijnenberg de katz-eye laten plaatsen € 85.00 ik had tot nu de chinese versie erin maar deze is toch helderder, alleen mis ik de Grid lijnen , maar dat zal een kwestie van wennen zijn.
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #117 Gepost op: 25 april 2008, 12:08:29 »
Ik gebruik voorlopig even center weighted, maar mijn belangrijkste lenzen (FA 50, DA 16-50, DA 50-135 en Tamron 90 mm macro) zijn minimaal F2.8  ::)
Mocht in onverhoopt grote verschillen waarnemen dan zal ik het hier wel melden.

grtz, Andre

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #116 Gepost op: 25 april 2008, 11:47:51 »

Tja, ik gebruik bijna altijd "Centre Weighted", maar geen spotmeting kan lastig zijn. Voor spotmetingen heb ik gelukkig nog een losse belichtingsmeter.

Offline ljv

• Senior Member
  • **
« Reactie #115 Gepost op: 25 april 2008, 11:42:50 »
jammer maar weerhoud mij niet 'm te plaatsen.
maak eigenlijk nooit zoveel gebruik van spotmeting ;D ;D

leo