Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik ga navragen hoeveel het kost en proberen me te beroepen op het feit dat dit niet echt op 'user abuse' is toe te schrijven. Een consument staat, ondanks dat winkeliers vaak proberen het anders voor te doen komen, na de gebruikelijke garantieperiode wettelijk redelijk sterk wat betreft recht op een product dat gerelateerd aan de prijs aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. Gezien niet te verwachten moet zijn dat bij een camera van ~ €750-, die net meer dan een jaar oud is, dit soort gebreken zich niet zouden moeten voordoen heb ik misschien een kans op (gedeeltelijke) vergoeding van de reparatiekosten.
Is dat niet zo, ga ik zelf proberen het op te lossen, ik ben wel redelijk handig wat dat betreft.
Zo heb ik ooit een Pentax 67 voor weinig gekocht, waarvan het TTL-prisma kapot was. De aan-/uit-knop ontbrak en een gedeelte van de geleiding van de meter was losgekomen. Het naaldje van de meter zit aan de bovenkant met een lichtvenster erboven en dit wordt optisch naar het oculair geleid met twee prisma's, één gewone en één stuk glas dat er tuitziet als een balkje dat aan het eind ook op 45 graden is afgeslepen zodat het als een prisma werkt. Ik heb toen voorzichtig het geheel geopend, de aan-/uit-knop weer goed gepositioneerd, het balkje dat losgekomen was met secondelijm vastgezet en van een oud koellichaam van een grafische kaart een nieuwe knop gevijld en geschuurd. Daarna werkte het geheel weer prima.
Er zit nog een stukje van de 'shake reduction-'knop op de schroefdraad, als ik te veel moet betalen voor een reparatie ga ik daar iets op bevestigen of ik ga met een kleine tang of pincet proberen het geheel weer op aan te krijgen, of ik lijm er iets op. Ik heb overigens bij mijn foto's op statief (ik vergat het nog wel eens uit te zetten) eigenlijk geen verschil gemerkt tussen aan of uit.
Ik denk overigens dat de kwetsbaarheid van mijn K10 te relateren valt aan het feit dat Pentax ietwat heeft ingeleverd op deugdelijkheid, om concurrerend te zijn met de grote twee (en een half als je Zoniet meerekend) en de gedachte dat de levensduur korter is dan die van een analoge camere, gezien de rasse schreden die de ontwikkeling van digitale camera's doormaken tot nu toe. Ik heb al jaren een aantal analoge Pentaxen in mijn bezit en die hebben nog nooit zoiets voorhanden gehad, buiten twee bekende zwakke punten, namelijk de extra functieknop op FA-objectieven (ook afgebroken) en de batterijklep van de Z1 (hetzelfde verhaal).
Voordat ik bij de winkel langsga, ga ik ook nog eens op andere fora en sites rondneuzen om uit te zoeken of de knop die nu afgebroken is ook een vaker voorkomend euvel is, net als de voornoemde euvels van andere Pentaxspullen.
Groeten vanuit Berlijn, John.