Auteur Topic: K11d (knop weg)  (gelezen 3399 keer)

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: K11d (knop weg)
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2008, 01:45:23 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik ga navragen hoeveel het kost en proberen me te beroepen op het feit dat dit niet echt op 'user abuse' is toe te schrijven. Een consument staat, ondanks dat winkeliers vaak proberen het anders voor te doen komen, na de gebruikelijke garantieperiode wettelijk redelijk sterk wat betreft recht op een product dat gerelateerd aan de prijs aan bepaalde verwachtingen moet voldoen. Gezien niet te verwachten moet zijn dat bij een camera van ~ €750-, die net meer dan een jaar oud is, dit soort gebreken zich niet zouden moeten voordoen heb ik misschien een kans op (gedeeltelijke) vergoeding van de reparatiekosten.
Is dat niet zo, ga ik zelf proberen het op te lossen, ik ben wel redelijk handig wat dat betreft.

Zo heb ik ooit een Pentax 67 voor weinig gekocht, waarvan het TTL-prisma kapot was. De aan-/uit-knop ontbrak en een gedeelte van de geleiding van de meter was losgekomen. Het naaldje van de meter zit aan de bovenkant met een lichtvenster erboven en dit wordt optisch naar het oculair geleid met twee prisma's, één gewone en één stuk glas dat er tuitziet als een balkje dat aan het eind ook op 45 graden is afgeslepen zodat het als een prisma werkt. Ik heb toen voorzichtig het geheel geopend, de aan-/uit-knop weer goed gepositioneerd, het balkje dat losgekomen was met secondelijm vastgezet en van een oud koellichaam van een grafische kaart een nieuwe knop gevijld en geschuurd. Daarna werkte het geheel weer prima.

Er zit nog een stukje van de 'shake reduction-'knop op de schroefdraad, als ik te veel moet betalen voor een reparatie ga ik daar iets op bevestigen of ik ga met een kleine tang of pincet proberen het geheel weer op aan te krijgen, of ik lijm er iets op. Ik heb overigens bij mijn foto's op statief (ik vergat het nog wel eens uit te zetten) eigenlijk geen verschil gemerkt tussen aan of uit.

Ik denk overigens dat de kwetsbaarheid van mijn K10 te relateren valt aan het feit dat Pentax ietwat heeft ingeleverd op deugdelijkheid, om concurrerend te zijn met de grote twee (en een half als je Zoniet meerekend) en de gedachte dat de levensduur korter is dan die van een analoge camere, gezien de rasse schreden die de ontwikkeling van digitale camera's doormaken tot nu toe. Ik heb al jaren een aantal analoge Pentaxen in mijn bezit en die hebben nog nooit zoiets voorhanden gehad, buiten twee bekende zwakke punten, namelijk de extra functieknop op FA-objectieven (ook afgebroken) en de batterijklep van de Z1 (hetzelfde verhaal).

Voordat ik bij de winkel langsga, ga ik ook nog eens op andere fora en sites rondneuzen om uit te zoeken of de knop die nu afgebroken is ook  een vaker voorkomend euvel is, net als de voornoemde euvels van andere Pentaxspullen.

Groeten vanuit Berlijn, John.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2008, 01:45:23 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2008, 00:46:34 »
garantie? Hoort bij normaal gebruik niet te breken.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2008, 22:43:33 »
Het lijkt heel wat die draaiknop, maar uiteindelijk is het maar een elektrische schakelaar, in tegenstelling tot het AF/MF draaiknopje.
Dus zo duur mag het niet zijn.

George

Offline Martijn

• Super Pentaxian
  • Imagine a world with only Pentax!
« Reactie #3 Gepost op: 9 september 2008, 20:04:21 »
John,

Da's heel erg vervelend zeg!  >:(
Heb je al geprobeerd om voorzichtig met een schroevendraaier de knop om te zetten? Of kan dat niet?

Kan je misschien ook een foto ervan uploaden of heb je maar 1 camera bij je?

Gr. Martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2008, 13:57:30 »
Moet je normaliter kunnen laten herstellen bij De Beukelaer (Pentax Benelux).

Tarieflijstje herstellingen: http://www.debeukelaer.be/uploads/pdf_downloads/repair/pentax_be_0307.pdf

Jammergenoeg staat er bij de K10D "#VERW!" maar wellicht meer zijn dan € 108,90.
« Laatst bewerkt op: 9 september 2008, 13:58:14 door frederik9111 »
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
K11d (knop weg)
« Reactie #1 Gepost op: 9 september 2008, 12:59:25 »
Hallo allemaal,

Zoals al te lezen viel in de titel heb ik op dit moment een K11d, de knop van de 'shake reduction' is eraf gebroken en natuurlijk precies op het moment dat ik een aantal foto's op statief gemaakt had en ik het dus had uitstaan  >:( :'(.

Wat ik me afvraag is of iemand al eens hetzelfde om handen heeft gehad, of een andere knop die er is afgekomen? Ik wil het wel laten repareren, maar vraag me af wat ik daar ongeveer voor kwijt zal zijn.

Dus als iemend ongeveer weet wat het gaat kosten, laat het even weten, dan kan ik me er op instellen.

Bvd en Groeten uit Berlijn, John.