Auteur Topic: Vuil in de nieuwe lens  (gelezen 3802 keer)

Offline Walter

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax die-hard
Re: Vuil in de nieuwe lens
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2008, 14:33:42 »
ik verwissel erg vaak van objectief en het is dan ook niet abnormaal dat ik wel eens last heb van stofjes op de sensor.  Ik gebruik ook vaak een luchtpompje (zo eentje waarmee je balonnen kan oppompen) en dat is idd in de meeste gevallen voldoende. Heb echter al wel eens last gehad van hardnekkige stofjes die er dus niet af kwamen  :(
Toen een schoonmaak kit gekocht bij de fotograaf van het merk Green Clean. Je kan ze kopen voor full frame size (24 mm breed) and non full frame size sensors (15 mm). Er zitten 3 setjes in en het kostte me 34,95 euro.  Niet bepaald goedkoop dus.  Eeerst doe je een natte schoonmaak met een foam swab en vervolgens droog met een sweeper.  Het procédé is poepsimpel en alle vuil was weg.  Denk eraan dat je nooit de sensor zelf kuist, maar het beschermglaasje dat er voor zit.  Sindsdien laat ik wel mijn sensor schudden als ik de camera aanzet.  Dat vertraagt toch aanzienlijk de stof vastzetting op de sensor.
met vriendelijke groeten

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2008, 14:33:42 »

Galamus

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 6 september 2008, 22:03:33 »
Had enkele maanden geleden het zelfde probleem met een nagelnieuwe K100d super ,alle geshake ten spijt ,dat stofje bleef hardnekkig zitten (had zelfs nog nooit de lens eraf gehad),iemand zei toen lens eraf ,spiegel opklappen , blaasbalgje gebruiken terwijl je de lensopening naar beneden houdt en ja hoor ,stofje weg :)ben blij voor jou dat het je ook is gelukt.
Groetjes Gigi
« Laatst bewerkt op: 6 september 2008, 22:04:21 door Galamus »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #11 Gepost op: 4 september 2008, 21:58:42 »
Mooi dat het gewerkt heeft Marinus! Bewaar je blaasbalg gewoon netjes in je fototas, er zal dan verder niets mee gebeuren. Een filter voor de luchtinlaat maken is echt overbodig. Uiteraard ga je je sensor of lens niet schoonmaken in een stoffige omgeving toch!?  ;)

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Marinus84

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2008, 14:07:46 »
Citaat
Gelukkig is het met de balg opgelost. Hou wel in de gaten dat je de blaasbalg goed schoon houdt anders kom je van de regen in de drup. Zo heb ik met een lang niet gebruikte en stoffige blaas balg in een poging een stofje te verwijderen er veel meer op geblazen (zelfs op mijn prisma notabene).

Sterkte, Bob
Zal ik zeker doen! Aan de ene kant zuigt ie lucht op wat er aan de andere kant uit komt, misschien kan ik er een stukje kous omheen trekken :) Een 'filter' voor mijn balg ;)

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2008, 11:05:20 »
Gelukkig is het met de balg opgelost. Hou wel in de gaten dat je de blaasbalg goed schoon houdt anders kom je van de regen in de drup. Zo heb ik met een lang niet gebruikte en stoffige blaas balg in een poging een stofje te verwijderen er veel meer op geblazen (zelfs op mijn prisma notabene).

Sterkte, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Marinus84

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2008, 17:41:28 »
Blaasbalg heeft geholpen!! Weet nu niet zeker of het schoon is, maar sindsdien niks meer kunnen vinden!!

In de fotowinkel hadden ze eerst alleen maar de Arctic Butterfly maar ik vertelde dat ik vrijwilligerswerk doe (weinig te besteden) en toen hadden ze opeens wel een blaasbalg :)

Heb een vrij grote van het merk 'Giottos'.

Nu uit eten met de oudjes, zal nog even een schone foto posten vanavond en een foto van de balk waar ik zelfs korting op kreeg van de lieve verkoper!! 12,95 naar 9,95. (maar hij was ook overduidelijk op me gesteld als je begrijpt wat ik bedoel ;) ;))

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2008, 11:28:02 »
Ik adviseer je een goede blaasbalg te gaan kopen, niet duur en ook handig om stof van de lenzen zelf af te blazen.
Nog niet zolang geleden heb ik van een forumgenoot een K100D overgenomen, en bij deze camera zaten ook ongerechtigheden op de sensor.
Dit heb ik eenvoudig zelf opgelost door de camera met de opening naar beneden te houden en met de blaasbalg een aantal malen krachtig richting de sensor te blazen. (spiegel opgeklapt uiteraard!)
Daarna was de sensor weer stofvrij.
Ik denk dat deze behandeling in 8,5 van de 10 gevallen afdoende is.

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2008, 11:25:45 »
Nee abosluut never nooit blazen (met de mond althans). Met blazen, blaas je ook kleine speekseldeeltjes, die je vervolgens alleen nog weg kan krijgen met een hele zorgvuldige natte reiniging. Dat in van de drup in een stortregen.

Kijk maar even in deze link en de link die erin staat naar een volgend topic:
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1220124713

Groeten, Jos

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2008, 10:56:38 »
Het goedkoopste is om het zelf te doen.
Tot vorig weekend was ik er altijd huiverig voor .....gelukkig had ik een dealer die het gratis voor me deed. Alleen een beetje uit de buurt voor mij.

Ik heb nu een http://www.visibledust.com/products3.php?pid=1 aangeschaft. Heb eerst de sensor laten cleanen en ga het nu bij proberen te houden met de visible dust.

Heb de dealer uitvoerig gevolgd tijdens het schoonmaken en het lijkt toch een gemakkelijk karweitje. Maar ik kan me je 'angst' heel goed voorstellen  ;)

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Marinus84

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2008, 10:35:58 »
Goed nieuws, heb alle objectieven geprobeerd, en het blijkt dat ik met andere lensjes het gewoon niet kan zien, behalve bij de kitlens! Daar heb ik het ook heb ik ontdekt, maar daar zie ik het vooral bij bepaalde instellingen.

Het zit dus op de sensor en sensor-reinigen met de trilfunctie helpt dus niet. Waarom zit dit er dan op? Heb altijd erg voorzichtig gedaan met lens-wisselen en gekeken of het objectief schoon is van achter voor ik het erop draai en de camera naar beneden gehouden met de opening van de lensmount...

Wat is aan te raden en zijn schoonmaaksetjes een stuk goedkoper via internet of kan ik het net zo goed in de winkel kopen? Jeetjemina zeg.. Wat een pech  :-/

De sensor.. Ik mag er zeker niet in blazen he?
« Laatst bewerkt op: 3 september 2008, 10:54:53 door Marinus84 »

Offline janver

• Pentaxian
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2008, 10:32:40 »
Eerst maar eens een ander objectief op je camera zetten, Marinus. Als je daarmee het probleem niet meer hebt, dán weet je dat het aan je objectief ligt.

Jan V.
Pentax K100D + DA 12-24/4 AL ED [IF] + DA 18-55/3.5-5.6 AL + DA 50-200/4-5.6 ED + FA 77/1.8 Limited + A 50/1.7 + A 28/2.8 + K 400-600/8-12 Reflex + AF-540FGZ

Marinus84

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2008, 10:26:36 »
Bestaat er trouwens een ''ultrasoon' behandeling om objectieven schoon te maken?
Weet niet of mijn Sigma 70-300 APO DG hier tegen kan??

En bestaan er reinigingsmethoden voor een objectief of is dit erg duur...
Radeloos.

Marinus84

• Gast
Vuil in de nieuwe lens
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2008, 23:09:33 »
Hoi, ik heb denk ik een vuiltje in de lens die ik heb gekocht...
Voorglas en achterglas al schoongemaakt en geen resultaat :(

Maarnu, als ik dus inzoom wordt het vuil scherper, en als ik uitzoom wordt het minder scherp... Dan zit het dus op de lens neem ik aan, omdat als het op de sensor zou zitten het altijd even scherp zou moeten zijn? (sensor shake ook 2 keer gedaan)

Dit is het voorbeeld, je ziet het vanzelf:

Wat raden jullie mij aan?