Auteur Topic: vrg van een nieuw K10D gebruiker ivm nachtfotogr  (gelezen 3719 keer)

pimdelaparra

• Gast
Re: vrg van een nieuw K10D gebruiker ivm nachtfotogr
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:21:31 »
Citaat
Voorbeeld:

F22 - TV "6" - ISO 400 STATIEF Noodzakelijk!!

Heel mooi. ::)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:21:31 »

koor

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2008, 16:26:53 »
Omar ben je er nog?

:-?

Of lig je overdag te slapen ivm je nachtelijke fotografie?  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2008, 16:27:50 door koor »

Offline Lodewijk

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2008, 22:33:21 »
Omar,

Statief is een must omdat je moet spelen met sluitertijden. Ik gebruik in het (bijna) donker altijd een statief en als die staat ga je spelen met de sluitertijden en/of diafragma. Ik zet hem altijd op manuele stand, autofocus en shake reduction uit en met het draaiwieltje ga ik steeds stapje voor stapje de sluitertijden aanpassen 1", 1,5", 3", 4", 6", 8", 10", 15", 20", 30". Beginnen met bijvoorbeeld een diaframa 9 of 11, in ieder geval geen groot diafragma van 4.0 of 5.6 want dan is het gebied waarin het beeld scherp is te krap. Het scherpstellen is moeilijk omdat je door de zoeker weinig ziet. Begin met de zoeker op oneindig te zetten en ga van daaruit terug. Van te voren met de functieknop rechtsonder het display met het pijltje naar boven en op 2 sec vertraging zetten, dit zorgt ervoor dat je met een statief geen last van trilling hebt, omdat ie pas 2 seconden nadat je de knop in hebt gedrukt de sluiter opent. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
K10D | DA16-45 | DA55-300 | 50/1,7

Raymond1

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2008, 18:41:19 »
Beetje late reactie misschien,maar hou bij nachtfotografie de witbalans in de gaten.Ik heb zelf nog maar een paar nachtfoto's gemaakt,maar ik heb wel gemerkt dat de witbalans op auto vaak verkeerd uitpakt in het donker of bij kunstlicht.Is er helemaal geen licht in de wijde omgeving,maar uitsluitend maanlicht of de sterren,kan je bewolkt instellen.Is er ergens wat kunstlicht,dan instellen op lamplicht.En uiteraard kijken wat er gebeurd bij de verschillende instellingen.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2008, 02:20:28 »
Als je richting zon fotografeerd; zal je belichtingsmeter in de camera op hol slaan... Je foto's zullen donker worden en de zon toch nog overbelicht. De contrastruimte van een digitale camera is beperkt.  In Raw zul je mogelijk wat meer mogelijkheden hebben.
Het is al eerder gezegd, de groene stand is uitstekend voor vlot plaatjes te schieten, maar voor zulke moeilijke zaken dus niet.
Naar handbediening en meerdere opnmaen geeft dan een beter resultaat.
Nachtfotografie is lastig... je hebt gauw de neiging te lang te belichten.
Fotografie is schrijven met licht... dat laatste moet er dus wel zijn...
Veel opnamen onder verschillende omstandigheden en met verschillende belichtingen maken is de remedie. Spotmeting kan soms uitkomst brengen.
Overigens ben ik 't eens met mijn voorgangers; leer eerst je camera goed onder controle te krijgen in normale omstandigheden... daar heb je je handjes al aardig vol mee..
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Atmikes

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2008, 22:46:38 »
ik heb er ook nog geen tijd ingestoken maar gewoon gaan voor diafragmavoorkeuze (Av) op f8 tot f11 dit wordt wel vaker aangewezen voor landschappen en de belichtingstijd zal automatisch berekend worden.

Wil je mooie sterretjes rond de lichtjes dan moet je het diafragma helemaal dichtdraaien naar f22 (het is waarschijnlijk de 18-55)
en zeker een stevig statief gebruiken!

En indien dit jouw eerste DSLR is zou ik persoonlijk eerst oefenen met minder moeilijke zaken, de leercurve is in het begin nogal zwaar.

1 advies = koop een goed boek over de basis, dan ben je gelijk al een eind verder

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2008, 22:42:27 »
Citaat
niemand? :-[

we zijn wel erg ongeduldig geloof ik :)

maar tijdopnamen, waarvan, hoe lang.
Staat de noise reduction aan ?

Zonsondergangen waar de zon in beeld is altijd meer of minder overbelichten, de zon mag overbelicht zijn op de foto, daar anders de rest heel donker zal worden.

De stand 'meestal heel aardig' maar nooit 'echt goed' is de groene 'snapshot' stand.
voor wat anderen als setting gebruiken is al ergens een topic.

George

koor

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2008, 22:39:21 »
Omar, jammer....
Snap het ook niet helemaal.
Ik heb ooit nachtfotografie geprobeerd en dat werd een fiasco.
Aan mij heb je dus niets.
Hoop dat er nog anderen reageren....

omar

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2008, 21:35:03 »
niemand? :-[

omar

• Gast
vrg van een nieuw K10D gebruiker ivm nachtfotogr
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2008, 10:44:39 »
beste mensen, ik heb me een paar weken geleden een K10D aangekocht met standaard kitlens 18-22 als ik me niet vergis...de K10D is mijn allereerste DSLR camera dus ik ben een beginner in de grootste betekenis van het woord...ik zit met een paar specifieke vragen en alhoewel ik de handleiding wel raadpleeg echt antwoorden op mijn vragen vind ik daar helaas niet in terug, hopelijk kan ik bij jullie terecht voor wat tips

ik probeer dus al een paar avonden op rij nacht foto's te nemen maar zonder geluk zou iemand me kunnen zeggen hoe ik het best mijn settings zet bv M stand...etc, de fotos zijn allemaal erg fel rood zeg maar

ookprobeerde ik gisteren een zonsondergang te fotogr. en terwijl het nog erg licht was buiten kreeg ik een zeer donkere foto te zien waarop alleen zeg maar de bol van de zon een rode gloed had...van de zee e.d was niks zichtbaar slechts een zwarte silhouet van de huizen

ik weet dat voor iedere situatie waarsch andere instellingen gelden en dat het dus moeilijk is om bij één bepaalde setting te blijven alleen had ik graag een beetje richting gekregen van wat ik precies fout doe

op welke stand fotografeer ik het beste....welke settings gebruiken jullie zoal...etc

Avast bedankt voor alle hulp en tijd.

ps; ik kan helaas de foto's niet posten daar ik in het buitenland zit en mijn kabeltje heb vergeten  ::)an