Auteur Topic: Lichtinval  (gelezen 617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Re: Lichtinval
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2008, 01:49:37 »
Vind het al leuk dat je de foto impulsief hebt gemaakt,ik doe niet anders.
Handig is dan wel om enige voorzorgen te treffen.
Iso verhogen naar 400 en zover diafragmeren dat je sluitertijd ook geen problemen gaat geven in een gegeven licht situatie. Dat kun je van te voren even bekijken,daarna hoef je nergens meer op te letten tenzij de lichtsituatie wijzigt.

Pim.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lichtinval
« Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2008, 01:49:37 »

Offline Lodewijk

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
Re: Lichtinval
« Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2008, 22:05:24 »
Bedankt voor jullie reactie. De firmware 1.30 heb ik erop gezet hoewel ik geen SDM lens heb, maar goed dan zit deze er in ieder geval op, ik had 1.00.

De foto is genomen met 1/30 4.0 ISO 100 dat verklaard wel wat over de (on)scherpte. Inderdaad oefenen dus.
K10D | DA16-45 | DA55-300 | 50/1,7

Atmikes

  • Gast
Re: Lichtinval
« Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2008, 12:27:04 »
De scherpte van de foto's daar had ik in het begin ook wat moeite mee, het is een beetje zoeken en vooral veel lezen en oefenen. (eerst wat manueel focussen dan voel je het ook later beter aan)

Zoals Hen al geschreven heeft: let wat op de compositie (wat wil je laten en zien? en hoe ga je dat overbrengen?, gulden sneden enz...)

en vooral niet twijfelen om hier plaatjes te laten zien  ;)

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Lichtinval
« Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2008, 09:33:54 »
Hoi Lodewijk,

Allereerst...doe ff een firmware-upgrade naar versie 1.3 via de pentax site. Niet dat dat geholpen zou hebben, maar dan ben je weer qua hardware & updates en mogelijkheden voor je camera helemaal bij de tijd.

Over de foto...kan me voorstellen dat je een lichtval hebt gezien en die hebt willen vastleggen. Is niet helemaal overgekomen, is ook best lastig.

Foto is eigenlijk te algemeen en geen duidelijk onderwerp om goed te kunnen beoordelen. Scherpte ligt niet helemaal lekker op een bepaald deel van de foto. Advies; vooral veel blijven fotograferen en kijk eens goed naar allerlei voorbeelden en uitleg o.a. op dit forum!

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Lodewijk

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 141
  • Geslacht: Man
Lichtinval
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2008, 21:34:29 »
Dit is 1 van mijn eerste plaatjes met mijn nieuw K10D gemaakt afgelopen zondag in een nieuwe feestzaal bij het kasteel van Geldrop. Die 2 dat zijn mijn twee jongste kinderen. Ik heb deze foto impulsief gemaakt zonder speciale instellingen. Graag jullie vragen, commentaar, verbeterpunten.

K10D | DA16-45 | DA55-300 | 50/1,7