Auteur Topic: heb een pentax isld met een vuilen sensor  (gelezen 4058 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #32 Gepost op: 22 augustus 2008, 15:29:25 »
@Bob

Jammer dat je niet tevreden bent met de 16-50. Ik heb hem ook en bij mij werkt hij wel naar behoren. Ik hoop dat de nieuwe / gerepareerde versie je beter bevalt, want dat verdient deze lens toch wel...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #32 Gepost op: 22 augustus 2008, 15:29:25 »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #31 Gepost op: 22 augustus 2008, 15:13:15 »
Citaat
Hoi Peter,

Je bent niet snel overtuigd en dat kan ik begrijpen want ik moest zelf ook twee keer kijken. Als ik foto's neem met mijn 50-135 is er geen enkele spot en met de 16-50 het getoonde resultaat. Ik heb even gezocht naar een foto met de 50-135 die ongeveer rond die tijd genomen zijn. Hier is dus maar een echt sensor stofje te zien:



Groeten, Bob

Ik ben zeer zeker niet overtuigd :)

De zichtbaarheid van de stofjes is gerelateerd aan het diafragma. Hoe verder het diafragma wordt dichtgeknepen, hoe scherper de stofjes worden.

Dat gezegd hebbende: bij een snelle beschouwing zie ik zo al minimaal 5 stofjes in de bovenstaande foto.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #30 Gepost op: 22 augustus 2008, 15:08:57 »
Hoi Peter,

Je bent niet snel overtuigd en dat kan ik begrijpen want ik moest zelf ook twee keer kijken. Als ik foto's neem met mijn 50-135 is er geen enkele spot en met de 16-50 het getoonde resultaat. Ik heb even gezocht naar een foto met de 50-135 die ongeveer rond die tijd genomen zijn. Hier is dus maar een echt sensor stofje te zien:



Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2008, 15:10:07 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2008, 14:46:32 »
Citaat
Hier is dan mijn foto met stof in het objectief (bijzonder veel ook nog overigens) wat er bijna net zo uit ziet als stof op de sensor (voor zover ik er verstand van heb dan)

Hiermee is tevens mijn vertrouwen in stof en spatwaterdichtheid van de 16-50 volledig aan diggelen.
Groeten, Bob

Ik moet het met Asahiflex eens zijn, die foto toont alleen stof op de sensor, en inderdaad, erg veel stof ook nog.
Zo te zien heb je de sensor heel lang niet schoongeblazen, bedenk dat de ingebouwde camera schoonmaakfunctie niet bijster effectief is.
Stof in de lens geeft contrastverlies, geen afbeelding van het stofje zelf. Alleen stof op de allervoorste elementen, of achterop, in combinatie met een heel erg klein diafragma (kleiner dan wat de lens kan), beeld stof af als donkere vlekjes.

Doe maar eens een oud filter voor op de lens, en plak wat papiertjes daarop, ik denk niet dat je die terugziet als stofjes.

George
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2008, 14:51:24 door gdf »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2008, 13:25:38 »
Citaat
Hier is dan mijn foto met stof in het objectief (bijzonder veel ook nog overigens) wat er bijna net zo uit ziet als stof op de sensor (voor zover ik er verstand van heb dan)



Hiermee is tevens mijn vertrouwen in stof en spatwaterdichtheid van de 16-50 volledig aan diggelen. Ik wissel mijn objectieven altijd zeer zorgvuldig. Ik denk dat ik hier eens een draadje aan ga wijden.

Groeten, Bob

Waar bevindt dit stof zich eigenlijk? Recht achter de frontlens? Zo ja dan heb je wel een heel grote scherptediepte. Eigenlijk ben ik nog steeds geneigd te zeggen dat dit sensorstof is. :)
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2008, 13:20:52 »
Hier is dan mijn foto met stof in het objectief (bijzonder veel ook nog overigens) wat er bijna net zo uit ziet als stof op de sensor (voor zover ik er verstand van heb dan)



Hiermee is tevens mijn vertrouwen in stof en spatwaterdichtheid van de 16-50 volledig aan diggelen. Ik wissel mijn objectieven altijd zeer zorgvuldig. Ik denk dat ik hier eens een draadje aan ga wijden.

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2008, 13:22:55 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #26 Gepost op: 21 augustus 2008, 15:06:51 »
Citaat

Bob, ik denk dat je abuis bent... Ik heb zelfs nog nooit vlekken in foto's gezien die veroorzaakt zijn door vuil op het objectief. En ik heb heel wat lenzen gehad (meer dan 200).

Je weet dat hoe verder je een lens diafragmeert, hoe scherper het vuil op de sensor wordt? Al eens een foto gemaakt van een witte muur bij f/22 (zet wel even de SR uit, de sluitertijd maakt niet uit). Je zult verbaasd staan hoeveel troep er op je sensor zit.

Ik zal nog wel eens wat (ongecorrigeerde) foto's posten maar het kan wel degelijk. Vuil op de voorste lens uiteraard niet maar in de laatste groep geeft sootgelijke vlekken die eruit zien als stof op de sensor. En dit was nog wel met mijn stof en spat waterdichte DA* 16-50 waar ik helaas steeds minder over te spreken ben. Ik weet wel dat voordat ik de sensor ga poetsen even met een ander objectief controlleer of het echt op de sensor zit.

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2008, 15:07:54 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Marinus84

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2008, 20:16:16 »
Denk niet dat de topicstarter dit nog leest hoor.

Overigens zit er sneller vuil op je lens dan op je sensor ;)
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2008, 20:16:58 door Marinus84 »

Offline huisfotograaf

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 272
  • Pentax, sinds 1974.
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2008, 19:55:34 »
Citaat

...Ik heb zelfs nog nooit vlekken in foto's gezien die veroorzaakt zijn door vuil op het objectief.

Dat heb ik dus wel. Een paar maanden geleden op mijn Sigma 17-70mm zat een spikje dat duidelijk zichtbaar was op de foto. Ik dacht ook niet dat je dat zou zien en dus de hele sensor gepoetst. Het objectief er weer op gezet. Een foto gemaakt, en verdraaid, het spikje zat er nog. Bleek het dus op de frontlens te zitten.

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:30:09 »
Citaat
Voordat je de sensor aan valt is het goed om te kijken of de oorzaak daar wel ligt. Ik had dacht ik ook stof op de sensor totdat me opviel dat met een ander objectief het stof er niet was. Een typisch gaval van een vuil objectief dus. Je kunt de sensor dan poetsen wat je wilt maar het gaat dus niet helpen. Opgelet dus!

Bob, ik denk dat je abuis bent... Ik heb zelfs nog nooit vlekken in foto's gezien die veroorzaakt zijn door vuil op het objectief. En ik heb heel wat lenzen gehad (meer dan 200).

Je weet dat hoe verder je een lens diafragmeert, hoe scherper het vuil op de sensor wordt? Al eens een foto gemaakt van een witte muur bij f/22 (zet wel even de SR uit, de sluitertijd maakt niet uit). Je zult verbaasd staan hoeveel troep er op je sensor zit.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:26:17 »
Voordat je de sensor aan valt is het goed om te kijken of de oorzaak daar wel ligt. Ik had dacht ik ook stof op de sensor totdat me opviel dat met een ander objectief het stof er niet was. Een typisch gaval van een vuil objectief dus. Je kunt de sensor dan poetsen wat je wilt maar het gaat dus niet helpen. Opgelet dus!

Groeten, Bob
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2008, 16:26:51 door Anilla »
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Ph0t0s

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2008, 19:24:49 »
Goed dat je het zegt, wij gebruiken het om een zeef (zeefdrukken) schoon te maken. Zou goed kunnen dat het 'goedkoper' spul is omdat het een technische bedrukking is die niet mooi hoeft te zijn.

Zal het eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2008, 19:25:21 door Ph0t0s »

patrick91

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2008, 18:45:12 »
Ik wil toch ook even iets toevoegen. Ik ben drukker van beroep, vroeger werkte ik in de offset (princiepe dat inkt en water elkaar afstoten). Aan het vochtwater werd altijd ipa toegevoegd (isopropanol). Nu weet ik uit die tijd nog dat er veel verschil zat in de prijs maar ook in de kwaliteit! En dan gaat het niet alleen om het percentage alc.
De ipa die wij hadden (en bij het bedrijf waar ik nu werk is dat niet anders) laat een wittige waas achter na opdrogen.. probeer het maar eens uit op een oude doorzichtige gloeilamp.. dan zie je het goed.
Apotheek en drogist hebben flesjes met ik meen 95% ofzo voor 3 euro ongeveer (meer of minder kan) maar ik zou het eerst proberen op iets anders... doe maar op je autoraam.. zie je het ook goed!
Ik heb laatst cursus gehad voor weer een andere machine (digitaal drukken.. hp indigo 4500 voor hen die willen googlen) en ook daar kregen we een waarschuwing omtrent schoonmaken met ipa, werd eigenlijk afgeraden.


Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2008, 19:57:22 »
Citaat

Da's t0ch gew00n alc0h0l???? Ik gebruikte het in mijn pedicurepraktijk.
Lijkt me t0ch wel een beetje eng h00r....

h0ud me maar vast aan den Arctic Butterfly....
Toch niet gewoon alcohol dacht ik zo. Gewoon alcohol is ethanol (met 2 koolstof atomen erin). In spiritus en koelvloeistof zit methanol (met 1 koolstof atoom erin en zwaar giftig).
Hier een linkje naar wikipedia voor isopropanol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/2-propanol
Toch echt een andere stof lijkt mij zo

Laatst wat zitten lezen over o.a. sensor reiniging. iso-propanol wordt ondermeer gebruikt om censors te reinigen, maar ook het kwastje van je arctic butterfly als die b.v. vettig mocht zijn geworden. iso-propanol schijnt te krijgen te zijn bij een apotheek en voor een fractie van wat speciale flesjes in de fotohandel kosten en waar het dan ook het (hoofd-)bestanddeel van is.

Ik heb de arctic butterfly nu ook sinds kort, maar nog niet hoeven te gebruiken. Tot daarvoor steeds swaps gebruikt met vloeistof, maar dat vond ik niet een echt een genoegen. Zal het nu alleen nog maar gebruiken als ik het met de butterfly niet meer weg krijg.

Groeten, Jos

Ph0t0s

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2008, 22:31:07 »
Als je zo'n setje koopt krijg je er een klein flesje bij, dat spul is iso-propanol.

Ik gebruik het ook op het werk, het is iets vluchtiger dan ethanol dus het trekt sneller weg.

koor

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2008, 22:10:18 »
Citaat
Ik gebruik 1.5 swabs met iso-propanol. Bevalt prima.

Da's t0ch gew00n alc0h0l???? Ik gebruikte het in mijn pedicurepraktijk.
Lijkt me t0ch wel een beetje eng h00r....

h0ud me maar vast aan den Arctic Butterfly....

Ph0t0s

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2008, 17:36:07 »
Ik gebruik 1.5 swabs met iso-propanol. Bevalt prima.

Offline Arjan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #15 Gepost op: 6 mei 2008, 23:30:24 »
Citaat
Met een beetje vaste hand kan het zelf doen echt geen kwaad hoor!
Het is jouw ding, maar je mag hem ook naar mij brengen, doe het voor de helft!

Hen, het zal dan aan mijn vaste hand liggen ;)
Pentax K10D + DBG-2, Pentax DA 18-55, Pentax A 50mm, Sigma 17-70 Macro, Sigma 70-300 Macro, Sigma 50-500 (Bigma), Pentax AF 360 FGZ

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2008, 21:47:45 »
Citaat

Dit zou ik dus zelf nooit doen.

Naar de vakhandel ermee!!
Of als je, net als ik ;D, dicht bij de Beukelaer woont, daar langsgaan.
Die lossen het gratis op.

Lucien
De Beukelaer zit in Sliedrecht, toch? Da`s 10min pour moi :)

Kan je daar gewoon langs of hoe werkt dat?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2008, 21:25:00 »
Citaat
Rob ik heb de Arctic Butterfly gekocht en nu 3 keer de sensor
gereinigd.

Er zijn minder vlekjes te zien nu....
maar ik denk dat we allemaal compleet psychisch gestoord worden
van die vlekjes, die d'r vroeger ook opzaten (op de analoge SLR's)

Je zult het nooit kunnen voorkomen, vooral omdat je bij een SLR
vaak van lens verwisselt.

 :)
Stofjes bleven alleen niet op dezelfde plek zitten over alle foto's heen. Daar was een analoge slr in het voordeel. Maar een hard korreltje ergens op een plekje waar de film langsliep, kon een hele film verruïneren of zelfs meerdere. Daar is dan de digitale slr weer zwaar in het voordeel.

Een extra voordeel van digitaal, is dat stofjes vaak niet eens zichtbaar zijn buiten de lichte min of meer egale vlakken om en dan ook nog heel vaak makkelijk digitaal weg te poetsen zijn.

Ik zou er overigens niet aan moeten denken om steeds weer naar een fotozaak te moeten gaan om mijn sensor te laten reinigen. Ik schat dat ik dan in twee jaar het geld voor een nieuwe camera kwijt zou zijn.
Dus toch maar liever zelf en heel voorzichtig.

Groeten,

Jos

koor

  • Gast
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2008, 20:17:49 »
Rob ik heb de Arctic Butterfly gekocht en nu 3 keer de sensor
gereinigd.

Er zijn minder vlekjes te zien nu....
maar ik denk dat we allemaal compleet psychisch gestoord worden
van die vlekjes, die d'r vroeger ook opzaten (op de analoge SLR's)

Je zult het nooit kunnen voorkomen, vooral omdat je bij een SLR
vaak van lens verwisselt.

 :)

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2008, 16:42:28 »
Citaat
Ik zou 'm ten alle tijden naar een vakhandel brengen. Als zij iets kapot maken is dat hun probleem, daar zijn ze voor verzekerd en zullen het dus dan ook vervangen. Sloop ik zelf mijn sensor door iets verkeerd te doen, is het einde oefening voor mijn geliefde camera.

Groetjes, Arjan

Met een beetje vaste hand kan het zelf doen echt geen kwaad hoor!
Het is jouw ding, maar je mag hem ook naar mij brengen, doe het voor de helft!  ;D ;D
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Arjan

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2008, 14:10:37 »
Ik zou 'm ten alle tijden naar een vakhandel brengen. Als zij iets kapot maken is dat hun probleem, daar zijn ze voor verzekerd en zullen het dus dan ook vervangen. Sloop ik zelf mijn sensor door iets verkeerd te doen, is het einde oefening voor mijn geliefde camera.

Groetjes, Arjan
Pentax K10D + DBG-2, Pentax DA 18-55, Pentax A 50mm, Sigma 17-70 Macro, Sigma 70-300 Macro, Sigma 50-500 (Bigma), Pentax AF 360 FGZ

Offline Jos de Bont

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 637
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2008, 23:28:26 »
Citaat
Wat ook helpt en wat ik regelmatig doe is heb een grote blaasbalg gekocht bij intertoys waar je boten mee opblaast je fototoestel met volle akku op statief en dan blazen je krijgt dan een heleboel drogen lucht de blaas balg berg ik in een grote plastic tas op zodat er geen stof aankomt.

Mvg.  Jos
Dit zou ik echt nooit doen. Vaak zit dit soort blaasbalgen talkpoeder om het rubber niet te laten uitdrogen. Het risico bestaat dan dat je dit met kracht op de sensor vast blaast en dan heb je pas echt een probleem. Ook andere goedkopere blaasbalgjes kennen dit probleem, of is het rubber van een dusdanige kwaliteit dat er minuscule deeltjes van losraken vervolgens ook op je sensor vastplakken.

Op dit moment gebruik ikzelf een Giotto rocketblower en speciale staafjes en vloeistof om de sensor schoon te maken en heel binnenkort wil een Arctic Butterfly aanschaffen, omdat ik daarover de meest positieve verhalen hoor en lees.

Groeten,

Jos
« Laatst bewerkt op: 28 april 2008, 23:29:02 door josdebont »

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: heb een pentax isld met een vuilen sensor
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2008, 18:53:27 »
Citaat
lijft wel het risico van in de camera aan wezig stof wat in de zoeker kan komen.

Inderdaad !!!

Hoe ga ik te werk:

1. Ik stofzuig eerst het binnenwerk en sensor met een bus perslucht van Greenclean (met venturi om vacuum te genereren).

2. Vervolgens reinig ik de sensor met de Arctic Butterfly van VisbleDust.

3.Als er daarna nog hardnekkige stofjes op de sensor zitten, ga ik over tot 'vochtig reinigen': cleanen met Pecpad en Eclips-vloeistof.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)