Auteur Topic: test Helicon focus  (gelezen 4584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koor

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2008, 20:23:28 »
Citaat
Lucien, ik zie deze foto's nu pas na mijn vakantie dus ik ben wat laat.

Het is een prachtig resultaat en het proces van totstandkomen is leuk en indrukwekkend om te zien. Mijn vraag is echter of je dezelfde kwaliteit foto niet even goed kunt verkrijgen door je scherptediepte goed te kiezen?
Heb je die vergelijking al eens gemaakt?

Goeie vraag Ruud!
Ben ook benieuwd.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: test Helicon focus
« Reactie #26 Gepost op: 12 juni 2008, 20:23:28 »

Ruud

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2008, 22:26:16 »
Lucien, ik zie deze foto's nu pas na mijn vakantie dus ik ben wat laat.

Het is een prachtig resultaat en het proces van totstandkomen is leuk en indrukwekkend om te zien. Mijn vraag is echter of je dezelfde kwaliteit foto niet even goed kunt verkrijgen door je scherptediepte goed te kiezen?
Heb je die vergelijking al eens gemaakt?

lreyns

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #24 Gepost op: 18 mei 2008, 13:09:38 »
Citaat
Ja, zoiets moet het wel zijn.
Ik heb net nog een setje geschoten en de camera daarbij handmatig ingesteld. Het resultaat is nog steeds hetzelfde. Daar ligt het dus ook niet aan.

Je hebt gelijk, ik heb net de reeks bekeken met een xnview. Je kunt dan door de plaatjes scrollen met je muisknop. Je ziet dan duidelijk dat de verhoudingen anders worden als het focuspunt verlegt wordt.
Misschien dat dit met fullframe weer anders is als met een cropsensor. Misschien dat het programma is geoptimaliseerd is voor crop.


Het programma past zelf een kleine verandering van het brandpunt aan. Hoe het gaat als er echt grote verschillen zijn weet ik niet.
Tot nu toe heb ik bij mijn experimentjes steeds mijn Pentax 100 mm macro gebruikt.
Ik zal er ook eens een andere lens opzetten en kijken of dat verschillen geeft.

Lucien

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 905
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: test Helicon focus
« Reactie #23 Gepost op: 18 mei 2008, 13:08:52 »
Citaat
Ja, zoiets moet het wel zijn.
Ik heb net nog een setje geschoten en de camera daarbij handmatig ingesteld. Het resultaat is nog steeds hetzelfde. Daar ligt het dus ook niet aan.

Nee, niet bij een vast 50mm objectief (zonder IF), en al helemaal geen rotatie, hoogstens een vergrotingsfout.
Je ziet duidelijk een regelmatige rotatie om het centrum die veel te groot is om toe te wijzen aan een optisch effect door een lens op statief, zelfs een brakke shake reduction zal dat niet zo kunnen veroorzaken.
Ik ken het programma niet, maar er staat vast nog een ander effect aan.

George

amai

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2008, 13:02:41 »
Ja, zoiets moet het wel zijn.
Ik heb net nog een setje geschoten en de camera daarbij handmatig ingesteld. Het resultaat is nog steeds hetzelfde. Daar ligt het dus ook niet aan.

Je hebt gelijk, ik heb net de reeks bekeken met een xnview. Je kunt dan door de plaatjes scrollen met je muisknop. Je ziet dan duidelijk dat de verhoudingen anders worden als het focuspunt verlegt wordt.
Misschien dat dit met fullframe weer anders is als met een cropsensor. Misschien dat het programma is geoptimaliseerd is voor crop.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2008, 13:06:40 door amai »

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: test Helicon focus
« Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2008, 12:58:24 »
Dat ziet er inderdaad erg apart uit. Ik weet dat de vergrotingsfactor van de lens kan veranderen door de focus te veranderen (kijk maar eens in de zoeker wat er gebeurt met de grootte van een voorwerp als je de focusring verdraait). Misschien is dat een mogelijke oorzaak?

Edit: John schreef dit ook al. Jammer dat je op dit forum niet alle "ongelezen" posts kunt zien sinds je vorige bezoek, dan had ik deze fout niet gemaakt  ::)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2008, 13:02:58 door Asahiflex »
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

amai

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2008, 12:50:42 »
Nu eentje gemaakt met natuurlijk licht en een andere lens (50mm vast)

Zie hier het resultaat :-/



Dit is ook geen beweging wat je met een statief zou kunnen hebben. Er zou dan wel heel iets een beweging in kunnen zitten, maar dit is veel te veel natuurlijk.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: test Helicon focus
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2008, 12:46:56 »
Citaat
....
Raar hé ....

Sommige objectieven veranderen meer of minder van brandpuntafstand tijdens het veranderen van het focuspunt, misschien is het daar aan te relateren. Misschien is er ook een functie in het programma om daar voor te compenseren, of misschien verandert het objectief tijdens het focussen teveel de brandpuntafstand voor het programma om het automatisch te compenseren?

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2008, 12:47:27 door John »

amai

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2008, 10:47:20 »
Deze foto's heb ik gemaakt op het statief en met de timerfunctie, zodat het toestel ook niet word verschoven door het afdrukken.

Raar hé, ik zal vandaag nog eens wat proberen.

lreyns

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2008, 10:39:41 »
Citaat
Hé, wat interessant.
Ik ga er morgen gelijk eens mee knoeien.
Bedankt voor de tip.

Ik heb er net wat mee lopen knoeien, maar het resultaat is een aantal opgestapelde foto's, niet echt zolas het zou moeten denk ik.
Vergeet ik wat of zo?



Dit is wel een heel apart resultaat. ;)

Zo te zien heb je je camera bij elke foto iets verschoven..

Je moet er voor zorgen dat het te fotograferen onderwerp en de camera niet bewegen. Dus fotograferen met statief. Belichting van elke foto gelijk houden.

Lucien

amai

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2008, 00:23:39 »
Hé, wat interessant.
Ik ga er morgen gelijk eens mee knoeien.
Bedankt voor de tip.

Ik heb er net wat mee lopen knoeien, maar het resultaat is een aantal opgestapelde foto's, niet echt zolas het zou moeten denk ik.
Vergeet ik wat of zo?

« Laatst bewerkt op: 18 mei 2008, 01:23:45 door amai »

lreyns

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2008, 22:04:39 »
Citaat
Hallo allemaal,

Het lijkt me inderdaad ook wel een grappig programma, maar ik heb nog een vraagje erover waar je misschien antwoord op hebt.
Is het ook mogelijk om deelgebieden aan te wijzen, bijvoorbeeld ik wil iets accentueren door scherpte in de voorgrond, dan weer een deel onscherp en verder op de achtergrond weer een deel scherp ter accentuering. Of dat je de werking van een tilt-objectief kan emuleren?
Het eerste kan ik me nog wel voorstellen dat dit door jezelf te bereiken is door zelf te selecteren welke plaatjes je aanbiedt qua scherpte (deels wel (de te accentueren elementen) en deels niet) aan het programma om mee te werken, het tilten niet zonder dat het erg bewerkelijk wordt qua workflow.

Groeten, John.


Ik heb dit nog niet geprobeerd John maar volgens mij moet dat mogelijk zijn door het kiezen van de verschillende opnames.
Het programma gebruikt alle opnames om tot een zo scherp mogelijk beeld te komen, laat je er een aantal opnames uit zal dit zeker effect hebben.
Ga ik eens proberen.

Lucien

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: test Helicon focus
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2008, 19:35:20 »
Hallo allemaal,

Het lijkt me inderdaad ook wel een grappig programma, maar ik heb nog een vraagje erover waar je misschien antwoord op hebt.
Is het ook mogelijk om deelgebieden aan te wijzen, bijvoorbeeld ik wil iets accentueren door scherpte in de voorgrond, dan weer een deel onscherp en verder op de achtergrond weer een deel scherp ter accentuering. Of dat je de werking van een tilt-objectief kan emuleren?
Het eerste kan ik me nog wel voorstellen dat dit door jezelf te bereiken is door zelf te selecteren welke plaatjes je aanbiedt qua scherpte (deels wel (de te accentueren elementen) en deels niet) aan het programma om mee te werken, het tilten niet zonder dat het erg bewerkelijk wordt qua workflow.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2008, 19:36:51 door John »

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: test Helicon focus
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2008, 12:15:52 »
Hoi Ireyns,

Schitterend resultaat. Is zeker iets om mee te spelen bij statische opnames. Ik kan me voorstellen dat dit ook erg goed kan werken bij landschaps fotografie met voor en achter gronden.

Nog eentje voor op mijn experimenten lijstje.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: test Helicon focus
« Reactie #12 Gepost op: 8 mei 2008, 12:04:17 »
Verbazingwekkend resultaat zeg! Is die software freeware? Ja niet helemaal (shareware) dus! Zie: http://www.heliconsoft.com/heliconfocus.html
Ik ga dit zeker ook eens uitproberen. 21 foto's voor 1 foto vind ik wel erg veel. Is het resultaat met 3 of 5 foto's (met een iets kleiner diafragma) ook al niet goed?
Carel
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2008, 12:13:54 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: test Helicon focus
« Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2008, 21:08:52 »
Citaat


Bedankt voor jullie reacties.

@Lock: Statief is echt nodig, na iedere foto weer een héél klein beetje aan  de scherpstelring van de lens draaien en weer een foto nemen. Zorgen dat het onderwerp precies op dezelfde plaats blijft staan en dat de belichting hetzelfde blijft. Verabdering in belichting geeft rare effecten.

@Isabelle: Het programma kan moeilijk overweg met verschillende belichtingen, je krijgt dan vreemde halo's rond het onderwerp.

@Koor: Leuk programmaatje om wat mee te spelen, eigenlijk helemaal niet moeilijk.

Lucien

En als je 3 series maakt? Dus met dit progje van elk van die series 1 foto maken en dan van de 3 eindresultaten een HDR maken? Oke, niet echt makkelijk maar in theorie wel mogelijk, toch?
« Laatst bewerkt op: 6 mei 2008, 21:09:34 door C20v »

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Mayflower

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 370
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
Re: test Helicon focus
« Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2008, 22:23:21 »
Leuk dat je dit met ons deelt. Ik zal het zelf ook eens proberen.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: test Helicon focus
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2008, 18:42:29 »
Knap  ! Dit ga ik ook eens proberen. Bedankt voor de demo.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: test Helicon focus
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2008, 14:07:27 »
Schitterend eindresultaat Lucien en bedankt voor de prima uitleg. Voor bloemen lijkt met dit inderdaad ideaal.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: test Helicon focus
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2008, 12:14:33 »
Erg goed eindresultaat Lucien.
Voor wie veel bloemen enzo schiet met een onduidelijk scherpstelpunt lijkt het me ideaal.

@Isabelle, om zoiets ook nog met HDR te combineren wordt volgens mij wel een enorme workflow, zeker als je in RAW start....
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

lreyns

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2008, 22:58:39 »
Citaat
Lucien, hoe strikt moeten de fotos dezelfde compositie hebben ? Ik neem aan dat je met statief werkt ?
Het resultaat mag er zijn hoor, zeker als je op flickr kijkt ( wat maken 200 pixels toch een boel uit !)

lock


Bedankt voor jullie reacties.

@Lock: Statief is echt nodig, na iedere foto weer een héél klein beetje aan  de scherpstelring van de lens draaien en weer een foto nemen. Zorgen dat het onderwerp precies op dezelfde plaats blijft staan en dat de belichting hetzelfde blijft. Verabdering in belichting geeft rare effecten.

@Isabelle: Het programma kan moeilijk overweg met verschillende belichtingen, je krijgt dan vreemde halo's rond het onderwerp.

@Koor: Leuk programmaatje om wat mee te spelen, eigenlijk helemaal niet moeilijk.

Lucien

koor

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2008, 22:27:57 »
Jemig hoe is het mogelijk???
Gaaf hoor!

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: test Helicon focus
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2008, 21:33:19 »
Lucien, hoe strikt moeten de fotos dezelfde compositie hebben ? Ik neem aan dat je met statief werkt ?
Het resultaat mag er zijn hoor, zeker als je op flickr kijkt ( wat maken 200 pixels toch een boel uit !)

lock

idussen

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2008, 20:11:29 »

21 foto's! tjonge.....
maar dan heb je ook wat, blijkt. Wat een mooie plaatje. lucien.

Kun je dit programma ook combineren met HDR?
 
isabelle

yvonnepuntnl

  • Gast
Re: test Helicon focus
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2008, 13:36:52 »
Wat apart. Ik vind een paar foto's helemaal niet scherp en dan komt er toch een loeischerp eindresultaat uit.