Auteur Topic: Flight of Ikarus, kunstwerk 2  (gelezen 3396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2008, 20:12:29 »
Doe dit gewoon uit vrije beweging hoor, er is gelukkig geen commericie mee gemoeid.

Laat ons er van uitgaan dat het in belgie wel mag hé  :D

Het lijkt me wel een goed onderwerp voor een apart topic!
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2008, 20:12:59 door Atmikes »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2008, 20:12:29 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #23 Gepost op: 20 februari 2008, 19:54:22 »
Citaat
:-[

Oops een wet die ik niet kende, lijkt me wel logisch natuurlijk, maar heb ik niet het auteursrecht op de foto's die ik maak dan?

is dit geldig voor Nederland en Belgie?


ik zal voor alle zekerheid aan de admins hier vragen om mijn 2 kunstwerk topics te verwijderen zodat het forum hier niet in de problemen komt

Natuurlijk heb je het auteursrecht op jouw foto. Dat betekent echter niet dat je zo maar van alles kunt fotograferen (of beter gezegd: openbaar maken). Er gelden enkele beperkingen op het recht van de fotograaf om zijn foto's openbaar te maken.
Het openbaar maken van foto's waarop een kunstwerk is te zien dat permanent geplaatst is in de openbare ruimte maar dat uit zijn omgeving is gehaald is er één van.
Er gelden bijvoorbeeld ook beperkingen indien op een foto (prominent) een kunstwerk te zien is dat niet in de openbare ruimte is geplaatst. Daarnaast kan het portretrecht ook een beperking opleveren, helemaal als de foto is gemaakt in opdracht van de geportretteerde.

De kans dat door plaatsing op dit forum de eigenaar van dit forum in de problemen komt, acht ik niet zo groot. Ik zou mij meer zorgen maken over jouw relatie met je opdrachtgever, of begrijp ik je verkeerd en heb je jezelf een creatieve opdracht gegeven?

Bovenstaande is overigens uitsluitend Nederlands recht. Ik heb geen idee hoe het met het Belgische recht zit.

greetz,
Erik



Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2008, 19:39:31 »
Citaat

Wellicht is ie wel héél erg trots dat er foto's van zijn kunstwerken op dit beroemde forum staan.

Lucien

en ik spreek dan nog van het "mooie kunstwerk" dus hij zal zeker geflateerd zijn  :)

lreyns

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2008, 18:54:26 »
Citaat
Ik heb zelfs zoiets van "als de maker bezwaar maakt, verwijderen we het topic direct". (einde probleem!)
Lijkt me niet zo'n vaart lopen. Het zou wat anders zijn als de foto's in een blad zouden staan.  Het moet wel toeval zijn als de maker van het beeld hier op het forum zou komen, ik schat die kans erg klein. (naald/hooiberg geval)
Carel  :)

Wellicht is ie wel héél erg trots dat er foto's van zijn kunstwerken op dit beroemde forum staan.

Lucien

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2008, 18:00:30 »
Ik heb zelfs zoiets van "als de maker bezwaar maakt, verwijderen we het topic direct". (einde probleem!)
Lijkt me niet zo'n vaart lopen. Het zou wat anders zijn als de foto's in een blad zouden staan.  Het moet wel toeval zijn als de maker van het beeld hier op het forum zou komen, ik schat die kans erg klein. (naald/hooiberg geval)
Carel  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2008, 12:20:10 »
 :-[

Oops een wet die ik niet kende, lijkt me wel logisch natuurlijk, maar heb ik niet het auteursrecht op de foto's die ik maak dan?

is dit geldig voor Nederland en Belgie?


ik zal voor alle zekerheid aan de admins hier vragen om mijn 2 kunstwerk topics te verwijderen zodat het forum hier niet in de problemen komt

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2008, 23:35:19 »
Hoi Atmikes,

Ik vind het een mooie foto, zeker na de de correctie met de tekst.

Houd je echter wel artikel 18 van de Auteurswet in de gaten?
Artikel 18 luidt als volgt:
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 6°, of op een werk, betrekkelijk tot de bouwkunde als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 8°, dat is gemaakt om permanent in openbare plaatsen te worden geplaatst, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging of openbaarmaking van afbeeldingen van het werk zoals het zich aldaar bevindt. Waar het betreft het overnemen in een compilatiewerk, mag van dezelfde maker niet meer worden overgenomen dan enkele van zijn werken.

Jouw foto geeft het kunstwerk niet weer zoals het zich daar - in de openbare ruimte - bevindt. Het werk mag niet zo maar uit zijn omgeving getild worden; dat gebeurt in jouw foto wel. Dat levert een inbreuk op op het auteursrecht van de maker van het kunstwerk.
Ik weet niet hoe het zit met de andere foto's die je maakt van kunstwerken, maar wees je er van bewust.
Je kunt problemen krijgen met de bezitter van de auteursrechten op het kunstwerk als je van deze geen toestemming hebt om foto's van zijn kunstwerken te openbaren.

greetz,
Erik

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2008, 12:35:32 »
 :) dat scherpte probleem heb ik inderdaad toch een beetje onder controle .

De serie is gewoon een eigen opdracht  ;)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2008, 12:24:35 »
Atmikes,
sluit me bij de voriege sprekers aan, heel mooi.
Ben je die serie aan het maken voor jezelf (eigen opdracht) of zit er een andere opdrachtgever achter?
Enne, dat scherpte probleem wat je eerst had is volgens mij in deze serie wel opgelost  ;D  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

koor

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2008, 22:57:56 »
Top Atmikes!  :)

Ruud

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2008, 20:52:22 »
Goed gedaan, Atmikes!

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2008, 20:47:25 »
Je moet soms een knopje omdraaien en gewoon op het gevoel beginnen fotograferen. Bij mij gaat het zo van, "hmm das wel mooi die kom ik bij beter licht is vastleggen op mijn gevoelige sensor"

Succes ermee!

idussen

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2008, 20:31:00 »
ja, absloluut beter.

Dank je overigens dat je mijn ogen geopend hebt. Soms zie je dingen niet, terwijl ze zowat onder de neus liggen.
Mijn grootouders hebben een kunstgallerie in eersel (brabant) Nog nooit eerder is bij mij het kwartje gevallen dat ik daar ook kan fotograferen + bewerken. Een beetje een gemiste kans, vrees ik.

Maar vanaf nu wel een enorme toegevoegde waarde... thankxx.

isabelle


Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2008, 20:12:25 »
Citaat

Industriepark "IKAROS" te Zaventem (Leuvensesteenweg)

Aai niet iets te ver weg om even heen te rijden.

Citaat
dezelfde kunstenaar heeft hier in de buurt ook een "Sint Elooi" gemaakt, een smidbeeld in roestvrij staal. Die staat spijtig genoeg onder de bomen en ik ben er nog niet aan uit hoe ik daar het correcte licht ga krijgen  :-[

Aha ik bespeur een uitdaging  ;)


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2008, 20:06:04 »
Citaat
Mooi gedaan !! Het beeldje is overigens ook een dankbaar object om te fotograferen. Waar staat het?


Johan.

Industriepark "IKAROS" te Zaventem (Leuvensesteenweg)

dezelfde kunstenaar heeft hier in de buurt ook een "Sint Elooi" gemaakt, een smidbeeld in roestvrij staal. Die staat spijtig genoeg onder de bomen en ik ben er nog niet aan uit hoe ik daar het correcte licht ga krijgen  :-[


Wat de letters betreft, ik kan ze niet meer wijzigen want dan vallen ze uit de reeks met de andere werkjes, dus dit zal de oplossing worden  :)
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2008, 20:09:12 door Atmikes »

Offline wllm

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1161
  • Geslacht: Man
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2008, 19:59:54 »
Hoi Atmikes, ziet er goed uit! De aanpassingen zoals Isabelle ze voorstelt lijken mij ook de beste, om wat ruimte te winnen misschien ook nog iets minder wit tussen de woorden onderling, eventueel een fractie verkleinen zodat het mooi tussen de benen past. Je kunt ook nog overwegen om de benen net boven de tekst af te kappen, maar misschien worden ze dan te kort. Maar je bent goed bezig.

wllm

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2008, 19:58:40 »
Mooi gedaan !! Het beeldje is overigens ook een dankbaar object om te fotograferen. Waar staat het?


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2008, 19:56:01 »
De tekst een beetje herschikt, ik vind dit persoonlijk ook beter  ;)





en nog wat snapshots van het mooie kunstwerk:


koor

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2008, 16:19:20 »
Citaat
wel deze passen in een reeks van kunstwerken die ik aan het fotograferen ben, ze dragen allen dezelfde kader met de tekst en het lijntje vanonder (zie ook Iron Man, kunstwerk in dit forum)

ik dacht "potverdekke" de tekst valt samen met de benen!!! Maar, ik moet het conform houden met de rest, of de tekst bovenaan plaatsen misschien

zal er zo is eentje maken, ik hou steeds rekening met alle raad  ;)
Nee, niet de tekst bovenin Atmikes... dat wordt niet goed.
Prachtige foto overigens en schitterend bewerkt zo!
Over de tekst is alles al gezegd.
Onderin laten maar aangepast!
 :)

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2008, 14:58:06 »
Heel mooi!
Niks dan alleen maar lof, maar idd jammer van de tekst onder.

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Atmikes

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2008, 12:11:09 »
wel deze passen in een reeks van kunstwerken die ik aan het fotograferen ben, ze dragen allen dezelfde kader met de tekst en het lijntje vanonder (zie ook Iron Man, kunstwerk in dit forum)

ik dacht "potverdekke" de tekst valt samen met de benen!!! Maar, ik moet het conform houden met de rest, of de tekst bovenaan plaatsen misschien

zal er zo is eentje maken, ik hou steeds rekening met alle raad  ;)

idussen

  • Gast
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2008, 10:29:29 »
goede foto voor commerciele doeleinden (bedoel ik positief)
bv brochures bij kunstgalleries of tentoonstellingen. Zeker dat je daarbij mensen trekt die komen kijken.

Leuk detail om Icarus uit de kader te laten komen. Als ik zo vrij mag zijn, een puntje op te noemen waar je nog wat in kunt verbeteren....

Het kaderlijntje linksonder zou iets korter mogen, zodat het niet over het been heen valt. Je zult er vast al de nodige tijd in hebben gestoken, tekst in midden/links/recht...past het wel/niet. Uiteindelijk is het voor het oog het rustigst als tekst gecentreerd geplaats is.
 
Ik denk dat de tekst best een beetje naar links kan, dus uit het midden, zonder dat het gaat storen.

Mocht je nog veranderingen aanbrengen, ben ik heel benieuwd of je hier wat aan hebt.

isabelle

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2008, 10:15:13 »
Heel mooi gedaan Atmikes.
Apart vind ik het overlappende in het kader van het beeld. Subtiele verwerking van kader kan ik hier wel waarderen. Kan geen verbeterpunten noemen, behalve dat de tekst beneden niet helemaal te lezen is door het rechter been. Eea opnieuw inkaderen?
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2008, 10:53:25 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Atmikes

  • Gast
Flight of Ikarus, kunstwerk 2
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2008, 20:48:32 »
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2008, 22:04:43 door Atmikes »