Ik heb zelf de 35mm Macro, de 31mm heb ik nooit gehad en nooit gebruikt en daar zal ik dan ook niks over zeggen.
De 35mm Macro is de kleinere versie van wat de FA50 macro was voor een filmcamera. Ik vind het compacte formaat erg fijn, alhoewel de 31mm ook vrij klein is.
De prijs was voor mij de keus tussen de 31mm en de 35mm, ik heb er alles behalve spijt van. Alhoewel ik sceptisch was na alle verhalen over dat de macro functie nutteloos was, ben ik er nu erg blij mee.
Het is natuurlijk logisch dat je voor de insecten wereld geen 35mm macro gaat gebruiken. De 1:1 verhouding houdt in dat je minimale focus ong. een paar mm verwijdert is van je glas.
Dit is misschien niet praktisch voor insecten e.d., maar in de praktijk uiterst ideaal voor non-studio macro fotografie.
Omdat je zo dicht op het object zit en je objectief vrij kort is, is er vrij weinig tot geen beweging en heb je eigenlijk nooit een statief nodig.
Als je wel in de studio 1:1 wilt fotograferen kan het soms lastig zijn om de belichting goed te krijgen, omdat je glas zo dicht erop zit.
Mijn exemplaar is echt haarscherp vanaf f2.8. Van een 31mm LTD droom ik niet en ik kwijl er niet van, wat gewoon aangeeft dat ik echt tevreden ben met de 35mm. En van het geld wat ik overhield van deze aankoop heb ik meteen de 70mm LTD gekocht