Auteur Topic: Natuurfotografie >> prime lens aanschaffen?  (gelezen 3650 keer)

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
Re: Natuurfotografie >> prime lens aanschaffen?
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2008, 17:40:01 »
@ andre-mz5: thnx voor je reactie! :) Dat zou mooi uitkomen die converter!

Ik denk dat ik eerst ga sparen voor die 300mm en dan eens kijken naar de macrolenzen die je aanhaalt :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2008, 17:40:01 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2008, 16:37:15 »
Hi Alexander,
het wordt nu een stuk eenvoudiger. Als je toch voor de DA300 gaat sparen, en dat duurt nog wel even begrijp ik, dan kan je daarna ook  gaan voor de nieuwe SDM converter van Pentax. Hij is al aangekondigd maar het is nog niet bekend wanneer die komt en hoe de specs er uit zien. We mogen verwachten dat die SDM converter perfect zal werken met alle Pentax SDM lenzen.
Wat die macro betreft, in het 100 mm gebied kan je kiezen tussen de Tamron 90 mm F 2.8, Pentax 100 mm F2.8 of Sigma 105 mm F2.8. De Pentax is wat duurder, maar het verschil tussen deze drie lenzen is niet zo groot en er zijn hier gebruikers van elk van die drie lenzen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2008, 13:32:33 »
Bedankt voor de uitgebreide reacties! Ik ben nog lang geen pro, dus daar leer ik erg veel van. Thnx  :)

Toen ik mijn Pentax camera kocht, heb ik besloten meteen voor goede lenzen te gaan. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Ik vind het zonde om een paar honderd euro voor mindere kwaliteit lenzen uit te geven. Kan ik het beter meteen goed doen, dus ik denk dat ik voor de Pentax DA 300 ga sparen. Ben ik wel even bezig, maar goed met kerst een einde jaarsuitkering, dan komt het ook wel goed ;) Kijken of er nog een goede converter (extender is het zelfde??) er bij kan krijgen. Iemand nog tips? Kan ik met een converter ook de AF behouden? Met natuurfotografie bedoel ik trouwens vooral dieren: vogels, konijntjes e.d. Landschappen vind ik ook erg mooi, maar daar kan ik het beste een groothoek voor gebruiken.

Verder wil ik graag insekten fotograferen, maar zo nu en dan bloemen of iets dergelijks vind ik ook erg leuk. Is het dan verstandig om de Pentax 100 maco aan te schaffen? Zit je een beetje tussen de 70 en de 150mm in. Een beetje een tussenweg dus. Of is een tussenweg niet verstandig?

patrick91

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2008, 18:17:08 »
Guido,

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar je bevindingen aangaande de DA 300.. zit er veel verschil tussen de da en de f*?

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2008, 12:10:39 »
Ik zou gaan voor een DA* 300 maar dan zit je in een prijsklasse van 1000 euro. gaat tot 1.4 meter dus ook vrij dichtbij.

De meeste 100mm macro's zijn goed zoals al de pentaxen, de Sigma 105 en de Tamrom 90. Een echte macro freak van beestjes met een vluchtafstand gaan voor een Sigma 180/3.5 macro

De Sigma 70-300 apo macro DG is ook erg goed en kost ongeveer 230 euro Deze gaat tot 1 meter of halve grote. Veel kwaliteit voor weinig geld.

De Bigma, Sigma 50-500 die Jos aanhaalt kost ook rond de 1000 euro wat ik veel geld vind voor de geleverde kwaliteit.

Mensen die de Sigma zooms hebben zijn meestal tevreden maar schakelen uiteindelijk toch over. Dus als je het kan betalen en gelijk goed wil investeren zou ik voor pentax gaan.

Guido

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2008, 11:47:56 »
Natuurfotografie is een erg breed begrip. Zelfs voor macro zijn er verschillende lenzen, vooral afhankelijk van de onderwerpen. Voor insecten bijvoorbeeld heb je meer aan een langere brandpuntsafstand, bijvoorbeeld een 150mm macro, terwijl voor bloemen een 70mm weer wat meer geschikter is. Voor vogels is een 400mm of langer interessant. Landschappen zijn vaak weer meer wat voor een groothoek. Kortom, de brandpuntsafstand is erg afhankelijk van wat je wilt fotograferen.

Primes zijn over het algemeen optisch wat beter dan zooms, maar aan de andere kant weer breder inzetbaar. Je zult voor jezelf moeten bepalen welke kwaliteit je wilt nastreven binnen het budget wat je beschikbaar hebt.

Je zou eens kunnen kijken naar de Sigma 50-500mm, of de nieuwe Sigma 120-400mm HSM.

Ik zou in ieder geval eens flink gaan grasduinen in de fotogalerie om een beeld te krijgen wat je precies wilt gaan fotograferen.

Groeten, Jos
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2008, 11:48:51 door josdebont »

Offline Alexander

• Senior Member
  • **
Natuurfotografie >> prime lens aanschaffen?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2008, 17:13:47 »
Hoi allemaal,

Ik wil me vooral gaan richten op natuurfotografie (en macro). Is het dan verstandig om een prime (eventueel met extender) aan te schaffen en zo ja, welke? Of voldoet een 70-200 macro inclusief extender ook prima?

Groetjes,

Alexander