Het nadeel van een 150mm t.o.v. bijv. een 100mm is de (nog) kleinere scherptediepte. Je kan wel op grotere afstand blijven, maar het wordt wel steeds moeilijker het gehele insect scherp op de foto te krijgen. Wat dat betreft is een 50mm weer in het voordeel.
Het blijft toch kiezen of delen...
Carel
Hoi Carel,
Dit verhaal van de scherptediepte klopt toch niet helemaal en zit iets gecompliceerder in elkaar:
Op dezelfde afstand wordt de scherptediepte groter, naarmate de brandpuntsafstand kleiner wordt.
Hoe dichterbij, hoe kleiner de scherptediepte.
Om met een kleinere brandpuntsafstand het onderwerp even beeldvullend in beeld te krijgen, moet je dichter op het onderwerp kruipen. Dichterbij wordt echter de scherptediepte ook geringer. En weg is dan de grotere scherptediepte.
En daardoor blijft bij dezelfde afbeeldingsmaatstaf van het onderwerp, oftewel als het onderwerp het beeld evenveel vult, de scherptediepte op het onderwerp hetzelfde, onafhankelijk dus van de brandpuntsafstand.
Ik weet niet zeker hoe het verloop van de onscherpte is. Ik kan mij voorstellen dat die iets groter is naarmate de brandpuntsafstand toeneemt.
Het voordeel van een kortere brandpuntsafstand bij macro, is dat je wat minder last hebt van bewegingsonscherpte.
Het voordeel van een langere brandpuntsafstand, is dat het onderwerp minder snel verjaagd wordt.
Groeten, Jos