Auteur Topic: macrolens scherpstellen  (gelezen 3355 keer)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
Re: macrolens scherpstellen
« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2008, 15:57:59 »
Citaat
Nee, de diafragma's zijn variabel, de sluitertijd is 1/180 bij de Starblitz.
Afhankelijk van de afstand tot je onderwerp en het gebruikte brandpuntsafstand stel je die in volgens het bijgeleverde schema.

Ik neem aan dat je ook gewoon langere sluitertijden kunt nemen om het omgevingslicht een grotere rol te laten spelen, tot ook zelfs de hoofdrol, waarbij je de ringflitser meer gebruikt als invullicht.

Groeten, Jos

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2008, 15:57:59 »

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 3 juli 2008, 15:54:23 »
Citaat
Alvast bedankt, ik ga vanmiddag aan de slag en kijk even of vanavond al wat op het forum kan zetten.
Dus jullie zetten de bewegingsreductie op de body ook uit?
Ga ik ook maar eens proberen.
Moet je de sluitertijd zelf instellen bij de ringflitser van starblitz, want hij gaat bij mij niet automatisch op 1/180. Klopt dit?

Gr Marcel.
Ja, het is beter de bewegingsreductie uit te zetten. Staat ook in de handleiding. In het de volgende discussie wordt dit vrij uitgebreid besproken:
http://www.pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1214330925

De ringflitser ken ik niet, dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Groeten, Jos

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 3 juli 2008, 15:49:19 »
Nee, de diafragma's zijn variabel, de sluitertijd is 1/180 bij de Starblitz.
Afhankelijk van de afstand tot je onderwerp en het gebruikte brandpuntsafstand stel je die in volgens het bijgeleverde schema.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

sbknetm

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2008, 14:08:41 »
Alvast bedankt, ik ga vanmiddag aan de slag en kijk even of vanavond al wat op het forum kan zetten.
Dus jullie zetten de bewegingsreductie op de body ook uit?
Ga ik ook maar eens proberen.
Moet je de sluitertijd zelf instellen bij de ringflitser van starblitz, want hij gaat bij mij niet automatisch op 1/180. Klopt dit?

Gr Marcel.

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 3 juli 2008, 13:23:33 »
Juist ja Jos...je haalt me de woorden uit de mond.

Een ringflitser is ook zeer nuttig als extra hulpmiddel. Je hebt je onderwerp mooi belicht (zonder slagschaduwen) en kunt met snellere sluitertijden werken. Diafragma vanaf f8.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2008, 12:50:31 »
Met macro heb je maar een zeer geringe scherptediepte. AF werkt dan vaak al niet meer fatsoenlijk. Mijn macrolens heeft niet eens AF en ik mis het ook niet. Met scherpstellen stel ik grofweg scherp met de scherpstelring. Daarna beweeg ikzelf iets naar voren of achteren om precies scherp te stellen. En dan afdrukken wanneer de scherpte op de goede plek op je het onderwerp ligt. Veel oefenen!

Voor meer scherptediepte het diafragma verder sluiten.
De bewegingsreductie uit schakelen (werkt niet meer goed op korte afstand).
Bij te lange sluitertijden op statief gaan werken.

En veel oefenen.

Succes, Jos

sbknetm

• Gast
macrolens scherpstellen
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2008, 12:15:10 »
Ik heb sinds twee dagen de pentax 100mm macro in mijn bezit, en nu ben ik gister even in de tuin gaan klooien, maar dat is wel even wat anders dan een 200mm telezoom met "macro" .Ik heb veel meer moeite om het object scherp te houden, scherp krijgen lukt wel ,maar als ik dan even naar voren of naar achteren beweegt dan is het object gelijk onscherp, en dan praat ik over een halve centimeter. Is dit gewoon oefenen of zal je dan toch een statief moeten gebruiken?
Hoe hebben de meeste mensen hier hun lens staan, MF of AF?
Wat ik op de foto probeerde te zetten was wel erg klein, een vliegje van ongeveer 5mm groot, hoe zal dat zijn als ik een behoorlijke libel of vlinder aan't fotograferen bent? Heb ik dan ook zo'n last van bewegingsonscherpte of gaat dat dan beter omdat ik dan verder van het object afstaat?
Zijn hier trucjes voor?
Ik hoop dat ik vandaag nog even kan oefenen in een natuurgebied met vlinders, kijken of het een beetje gaat lukken.

Gr Marcel.

« Laatst bewerkt op: 3 juli 2008, 12:15:26 door sbknetm »