energy-dungeon

Auteur Topic: Volle maan  (gelezen 228 keer)

Offline robbierut

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: Volle maan
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2018, 21:23:59 »
De afstand tussen de maan en de aarde is niet altijd even groot. Ik weet niet hoe snel deze veranderd, maar om de grootte van de maan zo constant mogelijk te houden, lijkt mij een zo kort mogelijke tijdspanne tussen eerste en laatste foto gewenst. Of zou een stackprogramma ook met verandering van grootte kunnen omgaan?

Hmm. Dat is dan weer jammer. Maar je zou sommige foto's lichtjes kunnen vergroten of juist verkleinen om tot een consistente grootte te komen.

Hét Nederlandstalige Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2018, 21:23:59 »

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2018, 21:21:24 »
... en dan verspreid over meerdere maanden die foto's maken.
De afstand tussen de maan en de aarde is niet altijd even groot. Ik weet niet hoe snel deze veranderd, maar om de grootte van de maan zo constant mogelijk te houden, lijkt mij een zo kort mogelijke tijdspanne tussen eerste en laatste foto gewenst. Of zou een stackprogramma ook met verandering van grootte kunnen omgaan?

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2018, 17:04:37 »
Ik zit zelf met het idee om eens meerdere foto's van de maan te gaan stacken. Dus gedurende een maand, om de paar dagen een foto van de maan te maken en deze m.b.v. een stack programma over elkaar te leggen. Volgens mij moet je dan alle kraters mooi scherp op de uiteindelijke foto krijgen. Ik vrees echter wel dat de uiteindelijke foto er erg onnatuurlijk uitgaat zien doordat de schaduwen van de linker- en rechterzijde van de maan niet met elkaar kloppen.
Ook zal het natuurlijk moeilijk worden om zo vaak achter elkaar een mooie heldere hemel te hebben.

Dat is wel een idee om het met een stack programma te doen.
En om zo vaak een heldere hemel te hebben is misschien lastig, maar je kunt natuurlijk wel even bedenken welke dagen van de maanstand je zo'n foto wil maken, en dan verspreid over meerdere maanden die foto's maken.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2018, 00:24:26 »
Ik ben benieuwd naar jullie beider experimenten/resultaten. En ook succes met de "alignment-issues"  :evil: :D

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2018, 23:09:33 »
...Dat doet mij denken, kan ik dan verschillende "halve maan" foto's aan elkaar photoshoppen zodat je weer een volle maan krijgt, maar dan met meer diepte.
Leuk iets om te gaan proberen de komende maand :) Ga het weer in de gaten houden.
Ik zit zelf met het idee om eens meerdere foto's van de maan te gaan stacken. Dus gedurende een maand, om de paar dagen een foto van de maan te maken en deze m.b.v. een stack programma over elkaar te leggen. Volgens mij moet je dan alle kraters mooi scherp op de uiteindelijke foto krijgen. Ik vrees echter wel dat de uiteindelijke foto er erg onnatuurlijk uitgaat zien doordat de schaduwen van de linker- en rechterzijde van de maan niet met elkaar kloppen.
Ook zal het natuurlijk moeilijk worden om zo vaak achter elkaar een mooie heldere hemel te hebben.

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2018, 22:44:02 »
Mooie scherpe foto geworden, maar doordat het licht bij volle maan frontaal op de maan schijnt is de foto inderdaad nogal vlak geworden. Zoals gezegd is bij strijklicht meer reliëf te zien. De kraters poppen dan echt op.

Dank voor je reactie. Ik dacht altijd dat de "halve maan" was van schaduw van de aarde, maar net een aardig artikel gevonden wat uitlegt dat dat niet zo is.
Daar staat echter ook in dat wij altijd dezelfde kant van de maan zien. Dat doet mij denken, kan ik dan verschillende "halve maan" foto's aan elkaar photoshoppen zodat je weer een volle maan krijgt, maar dan met meer diepte.
Leuk iets om te gaan proberen de komende maand :) Ga het weer in de gaten houden.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2018, 22:28:58 »
Mooie scherpe foto geworden, maar doordat het licht bij volle maan frontaal op de maan schijnt is de foto inderdaad nogal vlak geworden. Zoals gezegd is bij strijklicht meer reliëf te zien. De kraters poppen dan echt op.

Offline robbierut

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2018, 02:10:41 »
Idd vrij standaard en wel goed gelukt. Ook leuk (of leuker) om te maken als de maan niet  "vol" is.

Chromatic Aberration....vrij eenvoudig te verwijderen in nabewerking. Zeker als je in RAW schiet.

Ja maan als die niet vol is gaat zeker komen, zodra dat gebeurt en het helder buiten is.
En ohja. Letterlijk 1 klik in lightroom haha. Moet er wel even op gaan letten, ben het uit het verleden niet echt gewend.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2018, 22:21:54 »
Idd vrij standaard en wel goed gelukt. Ook leuk (of leuker) om te maken als de maan niet  "vol" is.
[...]Merk wel een groen randje rechts van de maan, dat is wel vervelend (zie foto 2). [...]
Chromatic Aberration....vrij eenvoudig te verwijderen in nabewerking. Zeker als je in RAW schiet.

Offline robbierut

• Super Pentaxian
Volle maan
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2018, 20:15:15 »
Een vrij standaard foto, maar toch leuk om te maken.

Gemaakt met de da 300 en 1,4x tc. Die combinatie vangt nog verrassend veel licht op, ik schoot op iso 100, F5,6 en 1/400e deze foto. Wel vanaf statief.
Merk wel een groen randje rechts van de maan, dat is wel vervelend (zie foto 2).

RORU-2018-11-23-Maan da-300-0021 by Rob Rutgers, on Flickr

RORU-2018-11-23-Maan da-300-0021-2 by Rob Rutgers, on Flickr

Ook nog geprobeerd er een extra tc tussen te zetten, maar aangezien de 300mm geen diafragma ring heeft kreeg ik daarmee veel te weinig licht binnen (was een of ander goedkope tc zonder contacten die ik nog had liggen).

energy-dungeon