Auteur Topic: Wintertalingen  (gelezen 727 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wintertalingen
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2018, 12:50:47 »
Het valt mij dan reuze mee dat de camera bij het gebruik van 9 scherpstelpunten niet op de wilgen ging scherpstellen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wintertalingen
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2018, 12:50:47 »

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Wintertalingen
« Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2018, 14:50:20 »
Gebruikte je hier één scherpstelpunt of meerdere?
Centrale scherpstelling is het snelst, maar zou hier niet werken, dan is de kans op een misser wel erg groot. Bij gebruik van all 27 punten bestrijk je een groter deel van je zoeker maar wordt het iets langzamer en heb je weer kans op een punt naast je onderwerp, ik gebruik best vaak alleen de binnenste 9 punten, volgens mij heb ik die hier ook gebruikt. Dat is een gulden middenweg tussen betrouwbaarheid en snelheid.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wintertalingen
« Reactie #5 Gepost op: 1 maart 2018, 12:30:15 »
Inderdaad mooi om te zien hoe hier de scherpstelling goed op de wintertalingen blijft liggen en niet overspringt naar de wilgen. Heeft natuurlijk ook met jou kunde van goed richten en meetrekken te maken. Gebruikte je hier één scherpstelpunt of meerdere?

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Wintertalingen
« Reactie #4 Gepost op: 1 maart 2018, 10:24:03 »
Aardig gelukt maar m.i. heb je wel even mee getrokken, omdat de horizontale takken van de bomen, scherper staan afgebeeld dan de verticale takken.
Gebruikte je back button focus?

groeten, Arno
Klopt ik heb een heel klein beetje meegetrokken, puur om ze in beeld te krijgen, maar wintertalingen vliegen nogal zigzaggend dus heel veel heb je ook weer niet aan echt pannen. Ik gebruik geen back button focus, daar wil ik nog wel eens mee beginnen, maar ben er nooit aan toe gekomen.
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Wintertalingen
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2018, 22:59:54 »
Het was echt richten en schieten, rustig mee-pannen was er niet bij.
Aardig gelukt maar m.i. heb je wel even mee getrokken, omdat de horizontale takken van de bomen, scherper staan afgebeeld dan de verticale takken.
Gebruikte je back button focus?

groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Wintertalingen
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2018, 21:27:59 »
Knappe foto. Ik vind de achtergrond met wilgen een welkome afwisseling met alleen een strak blauwe hemel. De vogels vallen helemaal niet weg of zo ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Wintertalingen
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2018, 20:58:20 »
Fototechnisch voor mij niet bijzonder, ik plaats 'm omdat ik helemaal niet verwachtte dat deze foto zo goed gelukt zou zijn. Ik heb 'm behoorlijk gecropt, en het verbaast me dat de focus toch nog vrij goed op het onderwerp is komen te liggen. Dit zijn winteratlingen, heel kleine eendjes, die heel beweeglijk vliegen. Ze vliegen hier vlak voor een rij wilgen langs, dus dat de camera en lens toch de eendjes en niet de bomen gepakt hebben verbaast me in positieve zin. Het was echt richten en schieten, rustig mee-pannen was er niet bij. Dus qua compositie niet heel bijzonder, maar ik post 'm toch om gewoon eens te laten zien wat de combi K3ii-DA*300 kan.





Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)