Auteur Topic: Teleconverter: waar op moet ik op letten?  (gelezen 8537 keer)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
Re: Teleconverter: waar op moet ik op letten?
« Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2008, 19:01:38 »
Citaat
De pentax AF F 17 gaat op dit moment voor rond de 850 US$ weg. Reden ze zijn goed en moeilijk verkrijgbaar. ben blij dat iker 1 heb :)

Toch vreemd, in de folder van de K20D staat ie nog gewoon in de lijst met objectieven.
Dat zullen ze toch niet doen als ze er niet meer een stapeltje van op de plank hebben liggen ?

Ik heb er ook al een, tig jaar geleden voor een paar tientjes (guldens!)  gekocht.

George

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2008, 19:01:38 »

ToXiQ

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2008, 15:43:23 »
De pentax AF F 17 gaat op dit moment voor rond de 850 US$ weg. Reden ze zijn goed en moeilijk verkrijgbaar. ben blij dat iker 1 heb :)

Ik zou zelf gaan voor de Kenko 1.5 deze heeft de SDM contacten erin zitten endeze kan je redelijk goedkoop uit america laten komen.

Deze Kenko levert nagenoeg geen kwaliteits verschil op. Er word veel geschreven dat deze dezekfde is als de Tamron maar ik betwijfel het.

Dat converters beter werken op een F4.5 en lager is wel logisch. Dit is meestal beter glas dan de 5.6 lensen hebben. En hoe beter het glas (en dat gaat altijd samen met duur glas en niet andersom) hoe beter het resultaat.

Ook heeft de tamron en de Kenko het voordeel dat ze meestal wel werken met langzamere lenzen (f/5.6). Maar dit heeft wel veel te maken met de licht omstandigheden.

Voor de kenko kijk eens regelmatig op www.keh.com.

mvgr Walter

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2008, 11:59:11 »
Johan,
ik de soligor 1.7 aangeschaft, maar de AF doet het niet met mijn DA* lenzen. >:(
soligor 1.7
Uit andere draadjes heb ik begrepen dat de Kenko dat wel allemaal ondersteunt.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2008, 11:59:37 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2008, 22:25:57 »

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 22 november 2007, 15:49:47 »
Wat de AF betreft is er een ongeschreven grens (bij alle merken) van f4 voor een 1.4 tc en f2.8 voor een 2X tc. Let op alleen autofocus, de manuele focus doet het wel. je kan met een 1.4 standaardlens perfekt je diafragma op 16 zetten en AF gebruiken.

Met de F*300/4.5 en 1.4 tc werkt de AF redelijk goed maar als het erg donker is gat het soms wat hunten.

Als je macro wil doen met je 50 en een 1,7 tc heb je ook niet echt AF nodig en indien wel heb je ook niet echt problemen. Er is een korte Hype geweest voor de pentax 1.7 maar die is nog wel te vinden hoor. Laatst hoorde ik van iemand die in een fotozaak eentje vond voor 30 euro.

Guido

Fransje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2007, 14:52:55 »
Beste Guido,
Bedankt voor de reactie. Nav daarvan heb ik de Pentax-F 1.7 X AF adapter gegoocheld. Het blijkt dat deze TC (in productie 1987-1997) niet te vinden is voor een redelijke prijs. Dit jaar ging er op eBay een weg voor de recordprijs van 700 dollar! Mededelingen over een Franse site bleken niet terug te vinden te zijn. Ik heb nog een meel naar Scandinavië gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen. Volgens Harry (op 20 juli 2007) is de Pentax wat 'zeldzamer'. Het lijkt me een understatement. Op Marktplaats, eBay.nl en Speurders.nl is hij nu niet te vinden. Kortom, het ziet er somber uit.
Verder schreef Lowell Goudge op 17 september 2007: 'I do not know the BIGMA well enough to comment totally, but one thing everyone is missing here is the issue that on any lens with maximum apature less than F/4, the Pentax 1.7 x AF TC will NOT focus at all (there may be some reports that it works at f/4.5 but that is it) On any other lens, such as an F/5.6 even the 1.4X TC will not work reliably.' Wat moet ik daarvan denken? Dan toch maar zoeken naar een Tamron TC?
Mvg, Fransje.

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 22 november 2007, 10:36:50 »
De Sigma 1.4 past niet op de 50mm, de tc heeft een uitsteken element dat tegen de achterkant van het objectief botst.

De Pentax 1.7 AF converter zou het goed doen voor macro.

Guido

Fransje

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2007, 19:41:36 »
Wat heeft Marleen uiteindelijk gedaan/gekocht? Zelf heb ik een soortgelijke vraag als zij heeft/had.
Ik wil mijn Pentax FA 50mm F1.4 standaard-objectief (ook) voor macro-opnames gaan gebruiken. Ik ben erachter gekomen dat dit te doen is met een teleconverter van Tamron, de AF 1.4 X (mfr no AF14P700) voor Pentax AF. Heeft iemand ervaring met deze combinatie en heeft hij/zij voorbeeldfoto's van de toepassing ervan?
Ik zie deze teleconverter overigens nergens aangeboden worden/niet in voorraad en misschien word ik gedwongen om de AF 2 X van Tamron aan te schaffen; deze laatste lijkt iets minder onvindbaar te zijn. De AF 2 X acht ik echter ivm het grotere lichtverlies minder geschikt voor macro-toepassingen.
Zijn er mensen die hierop met wijze woorden willen reageren?
Mvg, Fransje.

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:15:30 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2007, 10:12:15 »
Guido,
 zie helaas geen link om op te klikken  :(

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2007, 19:14:29 »
Op deze link zie je een pentax L converter voor lenzen +300 mm. Je ziet de uitstekende lenzen, de bedoeling is dat die in de achterkant van je objectief verdwijnen. dat kan je dus onmogelijk op een 50mm schroeven.

De Sigma Tc's zijn gebouwd om gebruikt te worden op Sigma objectieven met de EX vermelding. De vermelding APO duid het gebruik van speciaal glas en de benaming DG slaat op een extra coating bij gebruik van een DSLR.

Guido

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2007, 16:59:07 »
Hi Guido,
puike foto hoor. Toch wel een prachtlens die 300mm.
Ik las net ergens in een review over de Sigma 135-400 dat die op 400 mm het af moest leggen tegen een 30 jaar oude Takumar 400 mm F5.6 wat scherpte, kontrast en kleur aanging.
Geeft even aan hoe goed die vaste brandpunt lenzen toch zijn uit de Pentax koker.
Is de Sigma converter een algemene of is dat de apo die special voor de Sigma 100-300 en 80-200 mm zoom lenzen wordt geleverd? Die kom ik namelijk overal wel tegen voor zo'n 200 euri.

groeten, Andre

Guido_Franssens

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2007, 08:54:35 »
Ik gebruik de Sigma 1.4 apo, kost nieuw een kleine 200 euro maar geeft topkwaliteit. Ik wilde echter AF en kon geen Pentax converters vinden op dat moment.
Het gebruik onder of boven 300mm heeft te maken met de bouwwijze. en het type lens waar ze voor ontworpen zijn. De + 300mm hebben meestal een stuk glas uitsteken dat achter in de tele moet. En alleen de lange tele's hebben daar ruimte. De Sigma's passen ook niet overal op. De 1.4 past probleemloos op mijn F* 300/4.5 en op mijn F 100/2.8 macro.

Zal eens wat voorbeeld foto's zoeken.

Guido

deze is gemaakt met de F* 300/4.5 in combinatie met de Sigma apo 1.4 TC

« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2007, 09:02:34 door Guido_Franssens »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2007, 07:56:27 »
Wel, Ik heb vier teleconverters en ze doen het allemaal prima. Staan vaak op marktplaats.
Zal vanmiddag eens kijken wat voor merken e.d.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2007, 09:53:15 »
Hi Peter,
ik heb zelf ook die 50-135 en ben het in elk geval eens met Lucien dat je eea goed moet testen. Voor zover ik weet is er momenteel geen echt passende teleconverter voor de nieuwe DA* lenzen. De SDM functie raak je gewoon kwijt, die zijn pas ingevoerd.
Op andere fora is ook al de vraag gesteld of/wanneer Pentax weer met teleconverters zou uitkomen.
Mocht je een teleconverter aanschaffen dan ben ik zeer geinteresseerd naar de resultaten van die combinatie ;)

groeten, Andre

lreyns

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2007, 22:45:25 »
Peter,

Zelf heb ik een 2x teleconverter Soligor, had een Sigma besteld maar die bleek niet geschikt te zijn voor mijn lenzen.
Let daar op!!!! Niet alle lenzen passen zo maar op elke willekeurige converter.

Echte ervaring heb ik er nog niet mee, heb er tot nu toe maar een paar foto's mee geschoten.

Groeten, Lucien

Offline PeterL

• Pentaxian
  • **
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2007, 21:39:52 »
Helaas...... ik heb hetzelfde probleem. Ben de gelukkige bezitter van een Pentax DA 50-135 mm / 2,8 ED en merk dat ik met 135 mm soms te kort kom.
Ben dus (ook) op zoek naar een geschikte teleconverter cq. advies in dit kader.
Maar helaas.......... tot nu toe tref ik in dit topic geen echt advies aan.

Maar misschien kan ik mijn vraag dan ook beter anders formuleren:
Heeft iemand ervaring met  de combinatie van een (Pentax, Sigma of Kenko) teleconverter en de Pentax DA 50-135 mm / 2,8 ED????

Thomas

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:18:34 »
Is het ooit nog gelukt om een teleconverter te kopen?

Vraagje. Ik heb gister even een paar fotos geschoten op het korfbal veld.
En ik kwam er achter dat ik met mijn 200 mm zoom, wat door de digitale pentax tot 300 mm wordt verheven, te kort kom. ik wil nog dichter bij.

Een mogelijkheid is dus de teleconverter.

In mijn stuk: even voorstellen" staan mijn lenzen.
Mijn vraag is, welke converter kan ik het best nemen.
wat zijn de prijzen ervan.

Al het bovenstaande over f2/f4.... zegt me helaas nog niet heel veel.
dus ik zou heel graag advies willen

Note: ik heb dus ook nog hele oude analoge lenzen.

Marleen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2007, 12:11:36 »
Ik heb het hele stuk eens doorgelezen, en het gaat over de autofocus. Met de Sigma 1.4 kunnen geloof ik alleen lenzen tot F/2.8 autofocussen en met de Kenko 2.0 zelfs tot F/4. Wel een groot verschil.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2007, 18:33:18 »
Citaat
Dat van het lichtverlies wist ik al, daarom wilde ik ook hoogstens een 1.4/1.7 converter op een f/4 lens. Heb jij nog genoeg licht bij een 2x converter op die Sigmazoom?

Dan ga ik eerst maar eens op zoek naar die Pentax.

Die Phoenix is zeker een spiegellens? Heb ook zo'n sigma 600 f/8 gekregen, maar is met schroefdraad.

Ik hoop dat iemand nog antwoord kan geven op mijn eerste twee vragen. de Tamron converter heeft een max van f/4 en die van Sigma van f/2.8?

Ik heb de converter met SIGMA alleen even getest of het werkte, verder niet..

De Phoenix is geen spiegellens, en heeft een standaard aansluiting waar keurig een verloopstukje naar K Mount bijzat.

Ik begrijp jouw vraag over de converters van TAMRON en SIGMA niet. Een converter heeft, bij mijn weten, geen diafragma. Alleen een lens heeft een diafragma. En dat diafragma (althans uiterste stand) veranderd bij gebruik van een converter. Vandaar mijn, wellicht overbodige, uitleg over het lichtverlies bij gebruik converter. Maar ik hou me aanbevolen voor meer kennis op dit gebied...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Marleen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2007, 18:18:27 »
Dat van het lichtverlies wist ik al, daarom wilde ik ook hoogstens een 1.4/1.7 converter op een f/4 lens. Heb jij nog genoeg licht bij een 2x converter op die Sigmazoom?

Dan ga ik eerst maar eens op zoek naar die Pentax.

Die Phoenix is zeker een spiegellens? Heb ook zo'n sigma 600 f/8 gekregen, maar is met schroefdraad.

Ik hoop dat iemand nog antwoord kan geven op mijn eerste twee vragen. de Tamron converter heeft een max van f/4 en die van Sigma van f/2.8?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2007, 17:57:51 »
Niet gehinderd door enige kennis van zaken toch een antwoord:

Een teleconverter van 1.4x neemt één stop belichting weg, een converter 2x neemt twee stops weg. NB: een stop is halvering van licht.

Volgens mij is een converter een converter en kan je hem op elke lens schroeven. Ik heb een oude 2x converter en die werkt op zich prima met mijn moderne SIGMA ZOOM. Bij de, vandaag binnengekomen Phoenix 500mm  ;D, zit ook een converter en dan ga ik naar 1000mm. Dat kost echter wel wat licht, daar de lens op zijn best F8 heeft en daar dan twee stops bijkomen :-( Wil je betere kwaliteit moet je nog meer diafragmeren...

Nou is het wel fijn als de converter AF en lichtmeting ondersteunt. Let daar dus op! En als laatste: PENTAX heeft een tijdje zelf converters gemaakt. Ik weet niet zeker of het de 1.4x of de 1.7x was, maar één van beide heeft zelf automatische scherpstelling! Dan kan je dus een oude manuele lens als AF lens gebruiken! Deze converters zijn zeldzaam en ook wat duurder...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Marleen

• Gast
Teleconverter: waar op moet ik op letten?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2007, 16:46:05 »
Hallo,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn namelijk veel teleconverters te koop. Ik heb de volgende vragen:

Op sommige teleconverters zit een maximum van 300mm: wil dit zeggen dat een lens groter dan 300 dan niet wordt verlengd?

Op andere teleconverters zit weer een maximum van f/2.8 of f/4. Wat wil dit zeggen? Dat een lens van f/2 een f/4 wordt ipv f/3.5 met een 1.4 converter?

Ben op zoek naar een 1.4 converter die naast de Pentax-serie (zoals de 60-250 f/4) ook met oudere manuele lenzen kan werken. Iemand suggesties?

Bedankt alvast!