Auteur Topic: Jonge leidhinde.  (gelezen 1086 keer)

risseeuw

• Gast
Re: Jonge leidhinde.
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2016, 13:12:53 »
Bedankt voor je uitleg wat betreft het gebruik van een statief Ronald. Zie je trouwens veel verschil in scherpte tussen en het wel en niet gebruiken van een statief, wanneer jij dit soort foto's maakt?
Mooi omschreven en helemaal waar.

Zeker in het begin van mijn hernieuwde kennismaken met het spiegelreflexgebeuren had ik vaak bedroevende resultaten met statief, fouten met shake-reduction aan laten staan, focus fout enz deden mij vaak twijfelen aan mijn kunde en materiaal en zeg het eerlijk nog steeds geen fan van het gebruik van statief, nog steeds het gevoel dat ik zit/sta te klungelen en voelt vaak niet goed (mijn onhandigheid denk ik) en voelt nog steeds beter met mono-pod of uit de hand. 

Heb wel de indruk dat sinds ik back button focus gebruik mijn resultaten overall beter zijn geworden. 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2016, 13:12:53 »

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2016, 07:39:31 »
Bedankt voor je uitleg wat betreft het gebruik van een statief Ronald. Zie je trouwens veel verschil in scherpte tussen en het wel en niet gebruiken van een statief, wanneer jij dit soort foto's maakt?

... Terrein kennis, observeren, geduld en het bestuderen van het gedrag van deze dieren levert duidelijk op.
Kortom een natuurfotograaf aan het werk. ;)
Mooi omschreven en helemaal waar.

Offline VanMar

• Pentaxian
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2016, 02:17:32 »
De tweede is mooi Ronald.
Terrein kennis, observeren, geduld en het bestuderen van het gedrag van deze dieren levert duidelijk op.
Kortom een natuurfotograaf aan het werk. ;)
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

risseeuw

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2016, 22:55:58 »
Mooie foto's weer Ronald.
Als ik de foto's van de herten zo zie die je het laatste jaar geplaatst hebt, dan heb ik het idee dat je ze in de loop van die tijd toch wel steeds dichter hebt weten te naderen (of betere plekken hebt gevonden om aan te zitten). Als ik vragen mag, gebruik jij wanneer je vanuit een verdekte plaats foto's van de herten maakt een statief?

Groet,  Peter
Dat wisselt wel, wanneer ik voldoende tijd (en zin) heb om langer ergens te gaan zitten dan toch wel statief, maar daar de Veluwe steeds bekender terrein gaat worden en dus ook meer plekken gaat opleveren waar ik regelmatig wild tref opereer ik wel  wat mobieler en ga je op een avond meerdere plekken af.
Dan is een monopod wel wat handiger.

In Duitsland tijdens de bronst waar je soms best lang moet wachten totdat het wild uittreed altijd statief.

Offline PeterN

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2016, 21:35:56 »
Mooie foto's weer Ronald.
Als ik de foto's van de herten zo zie die je het laatste jaar geplaatst hebt, dan heb ik het idee dat je ze in de loop van die tijd toch wel steeds dichter hebt weten te naderen (of betere plekken hebt gevonden om aan te zitten). Als ik vragen mag, gebruik jij wanneer je vanuit een verdekte plaats foto's van de herten maakt een statief?

Groet,  Peter

risseeuw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2016, 15:59:56 »

Gelukkig werd ik niet als gevaar gezien en konden we tot bijna donker van dit schouwspel genieten.

Mooie foto's van kennelijk dichtbij genomen; hoe krijgt u dat voor elkaar ?
Wat gebruikt u als camouflage of aangepaste kleding om het roedel niet te laten vluchten ?

Groeten, Arno.
Deze platen zijn wel wat gecropt maar op een meter of 60/70 genomen, om foto's van grofwild te nemen op een andere manier dan de toevallige ontmoeting daargelaten moet je wat zaken in ogenschouw nemen.
Een terdege terrein(revier) kennis is een pluspunt, waar en in welk seizoen houdt het wild zich op en wisselt van het ene benuttingsgebied (instand) naar het andere.
Zorg voor donkere kleding, (bruin, zwart, donkergroen),  echte camouflagekleding of jagersgroen is meegenomen maar niet noodzakelijk en graag kleding met lange mouwen en altijd een hoofddeksel met grote klep/rand. Gezicht en armen werken als reflectoren net zoals die hippe zonnebrillen en lenzen zonder zonnekap. Gebruik geen deodorant/after-shave en dergelijke.
Zelf gebruik ik natuurlijke dekking soms in combinatie van een simpel camouflagenetje en twee uitschuifbare tentstokken met een lijntje. Zorg ervoor dat je voor het wild aanwezig ben en bereid je voor op een lange aanzit, het best ga je alleen en hou ten alle tijde rekening met de windrichting. Wild besluipen (aanbersen) loopt bijna altijd uit op een fiasco met vlucht van het wild tot gevolg. Grofwild bemerkt jou altijd eerder dan andersom en houd afstand zonder te vluchten maar schuift gewoon een stukje op, wanneer je je binnen deze denkbeeldige cirkel (vluchtafstand) komt dan nemen ze de benen in paniek (vluchtgedrag).
Neem als referentiekader voor het fotograferen van grofwild nooit de damhertjes/vosjes in de Amsterdamse waterleidingduinen want je zal bemerken dat je in de vrije wildbaan van een koude kermis thuis komt. 

Voor fraaie Wildobservatieplaatsen is de wildobservatieplaatsen atlas van Vereniging het Edelhert een aanrader, hier worden op een duidelijke manier 52 observatiepunten over de gehele Veluwe beschreven inclusief een aantal tips om wild te benaderen. www.hetedelhert.nl   

Offline abakker

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2016, 14:47:01 »

Gelukkig werd ik niet als gevaar gezien en konden we tot bijna donker van dit schouwspel genieten.
[/quote]

Mooie foto's van kennelijk dichtbij genomen; hoe krijgt u dat voor elkaar ?
Wat gebruikt u als camouflage of aangepaste kleding om het roedel niet te laten vluchten ?

Groeten, Arno.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2016, 14:56:13 door abakker »

risseeuw

• Gast
Jonge leidhinde.
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2016, 13:51:32 »

Deze nog vrij jonge leidhinde betreed de wildweide als eerste en zekert de omgeving voordat ze
het sein veilig geeft voor haar roedel om de wildweide te betreden om te fourageren.
Goed te zien dat deze hinde drachtig is. 

De roedel heeft de wildweide inmiddels betreden en is aan het grazen, mooi om te zien dat de leidhinde toch nog even
mijn kant op zekert en ook een andere volwassen hinde kijkt even op. er is altijd wel een dier wat oplet.