Tja, Edzo...het is inderdaad te bezien waar de dslr markt zicht naartoe gaat ontwikkelen....ik denk in elk geval wel dat de spiegelloze camera's een flink marktaandeel gaan pakken....
Wat Pentax betreft...ze waren laat ingestapt in de digitale markt en stappen nu ook al weer laat in in de digitale FF markt....mss wel te laat. Ik denk dat Pentax er beter aan had gedaan om een spiegelloze FF uit te brengen met nieuwe mount en volledig automatische adapters voor K-mountobjectieven.
Ik zie steeds meer prof's/heavy amateurs overstappen naar spiegelloos...eerst voor erbij (gewichtsbesparing) en vaak daarna een volledige overstap.....
In die zin ben ik ook wel benieuwd naar de stappen die Nikon gaat nemen :angel:
Volledig mee eens Erik. Ben ook van mening dat de spiegelloze camera's de toekomst hebben nu de elektronische zoeker zich steeds meer verbeterd. Of een andere mount daarbij essentieel is was al eerder besproken. De K-01 was mirrorless, maar was veel te groot en log en had geen viewfinder, dus was van alles niets (buiten de kwaliteit van de camera/sensor) en heeft het om die reden naar mijn idee niet gered.
Dat Pentax veel te laat is met een FF is een open deur denk ik, dat ze niets doen op mirrorless is waarschijnlijk ook geen handige zet. Maar goed, de mirrorless camera's van Canikon lopen ook niet "overweldigend" naar mijn gevoel.
Je zal mirrorless moeten koppelen aan de volgende zaken:
- Innovatief (Sony).
- Vreselijk veel accessoires (Olympus).
Pentax mag dan wel innovatief zijn (zeker de pixel shift), maar weer toch steeds nét niet te overtuigen door een (naar mijn idee) totaal gebrek aan effectieve marketing. Nu staan ze wel op iedere beurs, maar op TV en in vakbladen zie je ze nauwelijks. Daar lopen Olympus en Sony toch wel aanzienlijk voor op Pentax. Zoals je weet duik ik ook en enorm veel duikers fotograferen met de Olympus Pen. Waarom? Omdat ze een totaal pakket aan onderwaterhuizen en accessoires hebben en een aantal goede ambassadeurs hebben.
Pentax heeft nog steeds de naam geen adequaat lenzen arsenaal te hebben. Nu bijna iedere Sigma lens niet in Pentax bajonet wordt uitgebracht, helpt daar niet aan mee.
Áls Ricoh Pentax wil overleven, zullen ze op heel erg korte termijn echt iets aan hun imago / marktbekendheid moeten gaan doen.