Auteur Topic: Concertfotografie K3 scherpstelling met AF  (gelezen 10913 keer)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Concertfotografie K3 scherpstelling met AF
« Reactie #37 Gepost op: 5 april 2015, 01:31:17 »
Ik wil toch even wat verdieping geven door je te wijzen op ene Roger Cicala van Lens Rentals.
Die schrijft blog artikelen waarbij hij uitgebreid duidelijk maakt wat hij in zijn dagelijkse praktijk meemaakt.
Ze testen zelf alle lenzen die ze verhuren en hij kan boeiend, humoristisch en nuttig schrijven.
Begin eens hier: http://www.lensrentals.com/blog/2011/10/notes-on-lens-and-camera-variation en kijk eens rond op die site.
Uiteraard kan je een probleem camera of lens hebben, wil je toch nog eens wat voorbeelden plaatsen?
Zet daar sluitertijden, ISO's diafragma's bij en dan kunnen we het zelf eens zien, dat helpt wel.
Misschien woon je in de buurt van een forum lid waarbij je met zijn K3 kunt schieten, dat verschil is zeker interessant.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #37 Gepost op: 5 april 2015, 01:31:17 »

Offline Onderdebos

• Newbie
« Reactie #36 Gepost op: 5 april 2015, 00:08:55 »
Was het maar provocatie !

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #35 Gepost op: 4 april 2015, 19:57:38 »
Dat je zelf zou kunnen kalibreren staat inderdaad in de handleiding omschreven, nou ja, 'omschreven' is een groot woord. Je kan het in theorie zelf doen, ze bieden je zelfs testbeelden aan die je hiertoe moet gebruiken. Voor technici die niets anders te doen hebben is dit misschien een optie. Mij lijkt het dat Pentaxlenzen op een Pentaxbody gebruikt moeten kunnen worden zonder dit soort 'fratsen' ! Voor mij is het over en uit met Pentax, ik zal dit technisch probleem.wel laten oplossen maar als ik aan een nieuw toestel toe ben zal het in geen geval nog een Pentax zijn. Het feit trouwens dat ze de kalibratiemogelijkheid in hun handleiding opnemen wijst er op dat ze zich ervan bewust zijn dat minstens een deel van hun objectieven niet behoorlijk functioneren.

Je kan beter even op youtube zoeken naar lenscallibratie. Is wat duidelijker.
Of hier, http://photo.net/learn/focustest/

newmikey2

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 4 april 2015, 19:47:52 »
Dat je zelf zou kunnen kalibreren staat inderdaad in de handleiding omschreven, nou ja, 'omschreven' is een groot woord. Je kan het in theorie zelf doen, ze bieden je zelfs testbeelden aan die je hiertoe moet gebruiken. Voor technici die niets anders te doen hebben is dit misschien een optie. Mij lijkt het dat Pentaxlenzen op een Pentaxbody gebruikt moeten kunnen worden zonder dit soort 'fratsen' ! Voor mij is het over en uit met Pentax, ik zal dit technisch probleem.wel laten oplossen maar als ik aan een nieuw toestel toe ben zal het in geen geval nog een Pentax zijn. Het feit trouwens dat ze de kalibratiemogelijkheid in hun handleiding opnemen wijst er op dat ze zich ervan bewust zijn dat minstens een deel van hun objectieven niet behoorlijk functioneren.
Klinklare nonsens! Eerlijk gezegd geloof ik van je hele verhaal nu géén snars meer. Bij zowel Nikon als Canon is lenscalibratie gewoon een ingebouwde feature, omschreven in alle handleidingen.

Heb dit draadje vanaf het begin al met meer dan gewone aandacht gevolgd, een 16-50mm op f2.8 en 1/50, géén voorbeelden want die "zijn al verwijderd omdat ze zo slecht waren" en een technische dienst die €800 vraagt voor lenscalibratie? Sorry maar dit lijkt me niet meer dan een provocatie.

Als je Nikon wilt schieten, wat houdt je tegen? Prima cameras, mijn dochter gebruikt een D750. Maar om gebruikersfouten af te wentelen op een merkeigen afwijking? Beetje onzinnig, onwetend en onbetrouwbaar...

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #33 Gepost op: 4 april 2015, 19:47:26 »
....... Voor mij is het over en uit met Pentax, .............als ik aan een nieuw toestel toe ben ..................... Het feit trouwens dat ze de kalibratiemogelijkheid in hun handleiding opnemen wijst er op dat ze zich ervan bewust zijn dat minstens een deel van hun objectieven niet behoorlijk functioneren.

Ik kan je alvast geruststellen, bij alle merken hebben de betere en duurdere camera's deze mogelijkheid. Wees blij dat de mogelijkheid bestaat!

Offline Onderdebos

• Newbie
« Reactie #32 Gepost op: 4 april 2015, 19:37:30 »

Stout

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 4 april 2015, 19:21:30 »
Het is een belachelijke prijs!  In Nederland zit een bedrijf dat dit ook op een perfecte manier doet.
Mijn K-5 heeft Ton perfect schoongemaakt en twee lenzen goed gekalibreerd. Perfect!
Ze zitten in Heumen vlak bij Nijmegen.  Het kalibreren van een prime kost €5 en het kalibreren van een zoom: €10.

Je kunt een afspraak maken om er naar toe te gaan en te wachten of het geheel per post naar hem versturen.

www.chipclean.nl

Heb ik met één lens waarvan ik het idee had dat 'ie niet scherp was op het punt waarop ik naar mijn idee had scherpgesteld, ook bij Chipclean laten doen. 

Inderdaad perfect!

De boel wegbrengen om te calibreren?

Je kunt dat bij de K3 toch zelf in de camera instellen, zoals hier ook geopperd is.
Zie ook hierrr  :).
Jan.

Toen ik bij Chipclean had gezien hoe dat werkt had ik het inderdaad zelf ook kunnen doen. Gewoon zelf uittesten, beginnen bij +1 en steeds een trapje meer of minder tot de je wel een goede scherpte krijgt.

Wat een raar bedrijf is dat Ricoh Pentax toch, hoe durven ze: 800 euro....

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #30 Gepost op: 4 april 2015, 16:39:15 »
De boel wegbrengen om te calibreren?

Je kunt dat bij de K3 toch zelf in de camera instellen, zoals hier ook geopperd is.
Zie ook hierrr  :).

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline andy

• Newbie
« Reactie #29 Gepost op: 4 april 2015, 13:33:25 »
Misschien is het een idee om de shake reduction een keer uit te zetten. Door de manier waarop je werkt lijkt het alsof je een statief gebruikt.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #28 Gepost op: 4 april 2015, 13:33:05 »
Het is een belachelijke prijs!  In Nederland zit een bedrijf dat dit ook op een perfecte manier doet.
Mijn K-5 heeft Ton perfect schoongemaakt en twee lenzen goed gekalibreerd. Perfect!
Ze zitten in Heumen vlak bij Nijmegen.  Het kalibreren van een prime kost €5 en het kalibreren van een zoom: €10.

Je kunt een afspraak maken om er naar toe te gaan en te wachten of het geheel per post naar hem versturen.

www.chipclean.nl
« Laatst bewerkt op: 4 april 2015, 13:51:54 door BertHermans »

Offline HvdZ

• Senior Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 4 april 2015, 13:26:03 »
Ik vind dit maar een belachelijke stelling van Pentax.

Je moet objectieven gewoon met verschillende body's kunnen wisselen. En zeker als je deze body's kunt kalibreren. Dan kan het niet anders zijn dat jou objectief ooit niet correct is geleverd.
Dan horen ze dit gewoon te herstellen in of buiten de garantie. Tenzij je het objectief slordig behandeld zou hebben,

En anders zou dit een rede kunnen zijn om over te stappen naar een ander merk.

Dus Ricoh Pentax vertroetel je trouwe klanten. 

Groetje Hans,
Mijn eerste pentax Spotmatic F gekocht +/- 1971 tweede ME nu tot op heden K10D en op het verlanglijstje staat nu een Pentax ??

Offline Onderdebos

• Newbie
« Reactie #26 Gepost op: 4 april 2015, 12:14:18 »
Vandaag reactie gekregen van de technische dienst Pentax, ze zitten ergens in de buurt van Parijs, kalibratie van de Pentaxlenzen kan gebeuren mits betaling van ongeveer 800 euro. Je koopt dus een nieuwe body K3 en je wil je Pentaxobjectieven die je voor je K5 aankocht, en daar ook heb moeten laten kalibreren, maar toen nog onder garantie want body en objectieven tegelijk aangekocht, maar nu is die garantie voor die objectieven uiteraard verlopen.

Pech voor mij.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #25 Gepost op: 5 maart 2015, 00:29:31 »
Alle gegevens van de exif heb ik toch opgegeven? En na aankoop van de K5, enkele jaren geleden, heb ik de body en de lenzen binnengebracht bij de technische dienst van Pentax want daar had ik hetzelfde probleem mee. Nadat de lenzen gekalibreerd waren was er geen probleem meer met de scherpstelling. Ik vermoed dus dat binnenbrengen en laten kalibreren een eerste zinvolle stap zal zijn. Dankjulliewel voor alle feedback.

Idd, daar had ik overheen gelezen. 1/50 is normaal gesproken krap, maar je kon steunen met je ellebogen. Als dat echt goede steun was, en je hebt je eigen techniek een beetje op orde, dan denk ik dat 1/50 goed moet kunnen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 4 maart 2015, 13:10:29 »
Probeer eens op het middelste punt, scherp te stellen, dat is het meest gevoelige punt.
Wat ik doe, ik stel scherp op het punt wat ik scherp wil hebben (met AF knop) en daarna richt ik mijn camera voor de compositie.
En idd belichtingtijd 1/50 sec, kan ook onscherpte veroorzaken
Zelf probeer ik altijd onder de 1/125 sec te zitten.
En wees niet bang om de iso waarde omhoog te gooien bij te weinig licht.
Zo schiet ik regelmatig op 6400 iso bij concerten (en soms zelfs op 12800). Liever meer ruis dan onscherpe foto's (door beweging).

De K5 II levert bij 6400 iso hele aardige plaatjes, denk dat voor de K3 hetzelfde geldt.
Met lens calibratie heb ik geen ervaring, nooit nodig gehad
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2015, 13:15:03 door whosvegas »

Offline Onderdebos

• Newbie
« Reactie #23 Gepost op: 4 maart 2015, 00:24:16 »
Alle gegevens van de exif heb ik toch opgegeven? En na aankoop van de K5, enkele jaren geleden, heb ik de body en de lenzen binnengebracht bij de technische dienst van Pentax want daar had ik hetzelfde probleem mee. Nadat de lenzen gekalibreerd waren was er geen probleem meer met de scherpstelling. Ik vermoed dus dat binnenbrengen en laten kalibreren een eerste zinvolle stap zal zijn. Dankjulliewel voor alle feedback.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2015, 00:30:30 door Onderdebos »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #22 Gepost op: 3 maart 2015, 23:29:37 »
[....] Maar zonder EXIF en foto's kunnen we weinig beginnen ben ik bang.
Dat denk ik ook....temeer dat het met een K-5 wel goed lijkt te gaan evenals met een D600 en dat terwijl de AF van de K-3 in donkere omstandigheden de betere van de drie camera's zou moeten zijn (gevoeligheid van -3EV met de K-3 tov -1EV voor beide andere camera's)......

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #21 Gepost op: 3 maart 2015, 19:23:21 »
Zoals gezegd kan focus calibratie helpen. Maar, sorry hoor, met een DOF van meer dan 70 meter moet er toch wel iets scherp zijn? Zo niet, dan lijkt het me zéér onwaarschijnlijk dat dat door calibratie te verhelpen is.

Wat voor lens zat er op de Nikon, en had die stabilisatie? In mijn handen is de stabilisatie van Pentax namelijk niet bijster effectief. Ik moet vooral bij wat langere brandpunten minimaal de inverse van 2x de brandpuntsafstand aanhouden. Dus 1/400 bij 200mm en misschien wel 1/100 bij 50mm. Wat ook nog van invloed kan zijn is het gewicht van de camera/lens combinatie: hoe zwaarder (en fullframe is over het algemeen zwaarder) hoe minder kans op bewegingsonscherpte (tot een bepaald punt).

Jammer dat je de foto's niet meer hebt. Daaraan konden we wellicht zien of de onscherpte werd veroorzaakt door een te grote sluitertijd of door een verkeerd gelockte autofocus.

Het kan trouwens ook zijn dat je K-3 niet helemaal goed is. Maar zonder EXIF en foto's kunnen we weinig beginnen ben ik bang.
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2015, 19:34:32 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #20 Gepost op: 3 maart 2015, 15:27:08 »
Ook contrast AF gebruikt met live view? Hierbij heb je geen focus calibratie issues. Dus voordat je daar veel tijd in gaat stoppen is het handig om te kijken of dit beter werkt.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2015, 07:59:20 »
Als je met google zoekt op focus test chart vind je een hoop info. Op www.efoto.lt/files/focus21.pdf download je een beschrijving en een testkaart waarmee je de focus van je camera-lens combinatie kunt justeren. 

Offline Onderdebos

• Newbie
« Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2015, 23:59:33 »
Dankjewel, Bert, hier kan ik wat mee.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #17 Gepost op: 2 maart 2015, 23:27:34 »
Dank je Guus en Berthermans, hoe kan ik zelf die lenze kalibreren? Moet ik ze misschien binnengevaren, en betekent dat dan dat ik ze niet meer op de K5 kan gebruiken?

De fijnafstelling van de AF voor de lenzen staat in de handleiding van de K-3 op pagina 53.  De afstelling gebeurt in de camera en niet in de lenzen. je kunt ze daarna gewoon gebruiken op elke andere camera.

Offline HvdZ

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 2 maart 2015, 23:22:18 »
Het vergelijk  FF met aps-c is niet gelijkwaardig.
En zoals eerder is opgemerkt, bekijk je de foto's op volledige grootte  16mp of 24mp, zal dit ook minder scherp lijken t.o.v. 16mp.
Je zal dus voor een gelijkwaardig gezichtsveld (kader) een ander brandpuntsafstand hebben gebruikt.
Maar het echte probleem zit in de calibratie objectief combi camera lijkt me zo. Omdat een kleine sensor door gebruik van kortere brandpuntsafstanden nu eenmaal meer scherptediepte geeft bij gelijk diafragma.

groetjes Hans.

Offline Onderdebos

• Newbie
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2015, 23:20:28 »
Dank je Guus en Berthermans, hoe kan ik zelf die lenzen kalibreren? Moet ik ze misschien binnenleveren, en betekent dat dan dat ik ze niet meer op de K5 kan gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2015, 23:58:06 door Onderdebos »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2015, 19:38:17 »
Met een 50mm lens, diafragma 2.8, gefocust op 30m zou alles scherp moeten zijn tussen ca. 18m en 91m, ofwel een scherpe DOF van 71m !!

Ik denk dat 1/50 sec uit de hand de oorzaak is.  En de controle van de calibratie van lens en camera kan natuurlijk nooit kwaad.

Offline Guus74

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2015, 18:46:38 »
Misschien dat je de lens moet kalibreren op de k3 ? Ik heb de 16-50 ook , op de k5 was deze goed , op de k3 moet ik hem corrigeren naar -4 .