Auteur Topic: Nieuw hier  (gelezen 1104 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Nieuw hier
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2015, 12:14:54 »
Hoi Bernhard (ook van HTforum?). Ik moet er eerst weer eens een beetje inkomen. Vandaag even bij Marc/efsix geweest om zijn DA* 16-50 f2.8 te lenen. Dit vergroot alvast de kans dat er iets toonbaars uit komt ;) Werkt wel zalig en je kan lekker dichtbij het object komen (focusafstand).

Klopt ook hier Htforum!  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuw hier
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2015, 12:14:54 »

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Nieuw hier
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2015, 23:03:14 »
Je zal je oude K5 niet meer terugherkennen…
Op de onderkant na is hij niet meer van nieuw te onderscheiden.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat hij goed gebruikt gaat worden en er prima lenzen op komen.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Serpiente

  • Gast
Re: Nieuw hier
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2015, 20:11:40 »
Welkom! Ik hoop dat je veel plezier hebt van mijn oude K-5. Het doet me goed als die goed gebruikt wordt! :)
Succes met het zoeken van lenzen! :)

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Nieuw hier
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2015, 12:16:28 »
Hoi Bernhard (ook van HTforum?). Ik moet er eerst weer eens een beetje inkomen. Vandaag even bij Marc/efsix geweest om zijn DA* 16-50 f2.8 te lenen. Dit vergroot alvast de kans dat er iets toonbaars uit komt ;) Werkt wel zalig en je kan lekker dichtbij het object komen (focusafstand).
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Nieuw hier
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2015, 20:03:09 »
Hallo August, welkom.

We zien graag foto's hier... ;D

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Nieuw hier
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2015, 16:10:12 »
Dag allemaal, bedankt voor de welkomstboodschappen.
@Bob het zoeken heb ik dus eigenlijk al gedaan toen ik voor mijn schoonvader rond ging snuffelen. Ik kwam op Pentax uit, helaas had hij zijn zinnen al op Nikon gezet.

Vanmorgen de K-5 opgehaald. Was een hele scherpe prijs. Daartegenover stond dat enkele knoppen stroef bewogen en de flitser niet meer zelf omhoog kwam. Maar dat geeft niet, ik repareer graag en heb met wat geduld flitsermechanisme uit elkaar gehaald, alles netjes schoongemaakt en met een klein beetje siliconenspray weer gangbaar gemaakt. Werkt nu weer als vanouds.

Ik ben al behoorlijk onder de indruk van de K-5, ligt super in de hand, indeling en besturing is direct helder en alles werkt supersnel. Met wat MF objectieven al een paar testplaatjes geschoten om er wat gevoel voor te krijgen. Ik heb er echt weer lol in.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Nieuw hier
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2015, 15:32:03 »
Welkom August,

Onthoud dat zoeken de halve pret van de aanschaf is. En alles kan zolang je je geld niet hebt uitgegeven.
Recentelijk van de K5 naar de K3 overgestapt en voordat je de K5 ontgroeid is het zeker een perfecte camera.
Wat ik in de huidige snelle tijd miste was vnl Wifi en ook de film kwaliteit.
Vindt je dit belangrijk dan zou ik zeker eens goed naar de K-S2 kijken.

Sc6 en we zien je resultaten graag langs komen, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Nieuw hier
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2015, 12:09:26 »
Hoi August,

pixelcounting. 16MP is genoeg. Ik heb er een afdruk van bijna 2 meter groot mee gemaakt.
Goed glas merk je dan wel. Het gaat om de totale fotokwaliteit die uit het toestel komt.
Een beetje als de iPhone 6. 8MP maar wel de mooiste foto's.
Het is wel handig indien je groot wil afdrukken en flink wilt uitsnijden. Je behoud dan meer scherpte.
Ik geloof dat de meeste lenzen van alle fabrikanten niet boven de 25MP kunnen verwerken qua scherpte.
Denk goed na over de te samenstellen collectie. Discussieer hierover op het forum. Vaak wordt er van alles gekocht en krimpt men later weer in tot het allernoodzakelijkste.
Travel light.

Mvg Marc :)
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: Nieuw hier
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2015, 09:07:13 »
Hoi August,

Welkom op dit forum.
In de te koop sectie staan een paar K5's te koop.
Kijk niet teveel naar de shuttercount. De gemiddelde sluiter zou 100.000 kliks moeten mee gaan.
Koop de goedkoopste en investeer in goed glas met het juiste bereik. Je kunt natuurlijk beter eerst een lens lenen om de juiste keuze te maken..

Ps zorg dat je genoeg centjes overhoud om Ht apparatuur te kopen...😜😇

Mvg Marc

Hoi Marc,

Leuk als je mensen tegenkomt die je ook van andere fora kent  8).
Ik kom zeker iets bij je lenen om uit te proberen, dat aanbod sla ik niet af. Ik ga in elk geval morgen de K-5 van Ronald Zimmerman (Serpiente) ophalen.

Ik heb al een aantal reviews op youtube van photouniverse gekeken. Geweldige kerel. Hieruit blijkt ook wel weer dat de originele K-5 gewoon meer dan genoeg camera is. De beperking zit bij de gebruiker. Alleen als je nog iets betere AF wilt en veel flitswerk doet loont het om naar K-3 te gaan. Pixelcounting vind ik niet interessant. Mijn vorige DSLR heeft 3 megapixel  ::). En deze 16MP sensor in de K-5 schijnt erg fijn te zijn.

Die kerel van photouniverse is trouwens erg te spreken over de Tamron 17-50 f2.8.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

RonHendriks

  • Gast
Re: Nieuw hier
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2015, 23:11:00 »
Welkom hier. Je oude glas past ook nog op een nieuwe Pentax. Je kunt ook prima een nieuwe K-30/K-50 krijgen voor een goede prijs. Veel fotoplezier.

Groet Ron.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw hier
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2015, 22:43:17 »
Welkom op het forum.

Offline efsix

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 434
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Nieuw hier
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2015, 20:25:59 »
Hoi August,

Welkom op dit forum.
In de te koop sectie staan een paar K5's te koop.
Kijk niet teveel naar de shuttercount. De gemiddelde sluiter zou 100.000 kliks moeten mee gaan.
Koop de goedkoopste en investeer in goed glas met het juiste bereik. Je kunt natuurlijk beter eerst een lens lenen om de juiste keuze te maken..

Ps zorg dat je genoeg centjes overhoud om Ht apparatuur te kopen...😜😇

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: Nieuw hier
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2015, 20:05:30 »
Dag August, jouw beschouwing over de K-5 is m.i. zeer terecht. Scherp aan de prijs. Succes en welkom. Groeten, Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Nieuw hier
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2015, 16:39:03 »
Hallo August, welkom op het forum. De K5 is een geweldige camera en inmiddels voor een schappelijke prijs te verkrijgen, ik gebruik hem naast mijn K3 nog steeds met plezier. Veel fotoplezier gewenst.

Henk

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Nieuw hier
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2015, 15:50:08 »
Welkom alhier en veel plezier ermee August, alle hedendaagse pixelpeeping negerend kun je met een K5 jaren vooruit en ook prima  groot afdrukken, de K5 was voor mij m'n eerste serieuze camera en hij gaat nooit meer weg. Gr. Sander

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Nieuw hier
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2015, 14:26:02 »
Hoi, ik ben August. Eind dertig en me weer wat aan het heroriënteren op het fotograferen. Ik ben ooit begonnen met een Pentax ME Super, die ligt hier nog steeds met wat lenzen. Later een van de eerste echt serieuze digitale slr's gehad, de Canon D30. Hier een aantal jaar redelijk wat mee geschoten, vakanties en in de beginjaren toen mijn kinderen geboren werden. Toen heeft gemak van een compact point-and-click het overgenomen voor een tijd.
Pasgeleden was mijn schoonvader op zoek naar een dslr. Ik heb toen zelf een hoop rondgekeken en gelezen wat er momenteel te koop is. Ik had hem een Pentax aan willen raden, maar hij had zijn gedachten eigenlijk al bij Nikon en is voor de D3300 gegaan. Dit heeft mij weer wat gekriebeld om ook weer eens wat te doen. De Canon D30 heb ik nog steeds en die schoot best goede plaatjes als je niet te groot afdrukte. Natuurlijk is er in die jaren al weer een hele hoop vooruitgang geweest. Pentax spreekt mij aan vanwege de bouwkwaliteit, standaard stof en weerdichtheid en de anti-shake in de body. En dat je geen Canon of Nikon hebt zoals de halve wereld is ook niet erg. Ik wil er niet gelijk een heel vermogen aan uitgeven, dus ga waarschijnlijk eerst eens met een K5 stoeien, die is momenteel heel veel waar voor je geld als je die tweedehands aanschaft. En het is een hele serieuze camera. Video interesseert me niet zoveel. Nu is toevallig net de aankondiging voor die K-S2 gekomen en die ziet er ook heel aantrekkelijk uit, maar laat ik eerst weer even rustig beginnen en verstandig. Glas kost ook geld.

Over glas gesproken. Ik zou mijn Canon superzoom Tokina AT-X242AF weg willen doen om daar wat van Pentax voor terug te kopen.

Hier laat ik het voor nu maar even bij.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk