Auteur Topic: Vraag over beste computer configuratie  (gelezen 2115 keer)

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Vraag over beste computer configuratie
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:24:15 »
Huidige configuratie ziet er naar mijn idee toch niet slecht uit...

Die E-schijf is dat fysiek een andere schijf of is je HD in twee partities gesplitst?
Als het fysiek een andere schijf is en deze steeds kuren heeft, zou ik die eerst vervangen.
Die schijf kan dan altijd nog als tweede HD in een nieuwe als je alsnog daartoe besluit.

Je hebt toch geen multiboot systeem?
Ik had ook steeds problemen met chkdsk op mijn datapartitie bij switchen van bv Windows 8 naar Windows 7 of omgekeerd (Ik gebruik dezelfde datapartitie dan).
Windhoos moet bij multiboot-gebruik steeds volledig worden afgesloten!
Geen 'snelstarten' van Windows 8 gebruiken en geen 'suspend to disk', 'hybernation', 'standby' oid bij afsluiten i.c.m. multiboot!!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:24:15 »

Offline ArnoR

• Pentaxian
  • **
  • What you see is not always what you get...
« Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:24:15 »
Huidige configuratie ziet er naar mijn idee toch niet slecht uit...

Die E-schijf is dat fysiek een andere schijf of is je HD in twee partities gesplitst?
Als het fysiek een andere schijf is en deze steeds kuren heeft, zou ik die eerst vervangen.
Die schijf kan dan altijd nog als tweede HD in een nieuwe als je alsnog daartoe besluit.

Je hebt toch geen multiboot systeem?
Ik had ook steeds problemen met chkdsk op mijn datapartitie bij switchen van bv Windows 8 naar Windows 7 of omgekeerd (Ik gebruik dezelfde datapartitie dan).
Windhoos moet bij multiboot-gebruik steeds volledig worden afgesloten!
Geen 'snelstarten' van Windows 8 gebruiken en geen 'suspend to disk', 'hybernation', 'standby' oid bij afsluiten i.c.m. multiboot!!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:03:27 »
Hier een tip.

Heb je al eens nagedacht om je besturing opnieuw op een gewone HD te zetten?
Maar dan wel een Windows7 gebruiken.
Kan best zijn, dat die SSD schijf de grote boosdoener.

Ik weet dat de SSD Vertex 3 nogal wat problemen kent. Ik heb echter nieuwere versie uit 2011/2012.
Als ik gewoon programma's draai waarvan de data op de D-schijf staan, doet de computer het goed.
Probleem is als ik programma's draai waarvan de data op de E-schijf staan. Ook openen van de E-schijf in verkenner is soms traag, soms snel.
Defragmenteren van de E-schijf heeft meer dan 24 uur geduurd (is 2TB schijf). Defragmenteren van de D-schijf (500 Gb) was die zo mee klaar.
HD Tune draaien op de D-schijf was ook zo klaar, HD Tune op de E-schijf wederom ongeveer 24 uur mee bezig geweest.
Daarnaast krijg ik iedere keer bij opstarten van de PC een checkdisk voor alleen de E-schijf.
De computer staat hier goeddeels de hele dag aan, met een harde schijf uit 2009 mag je verwachten dat die een keer aan het einde van zijn draaiende leven aan het komen is.

Ik verwacht dus niet dat de SSd het probleem is.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2014, 15:03:27 »
Hier een tip.

Ik weet dat de SSD Vertex 3 nogal wat problemen kent. Ik heb echter nieuwere versie uit 2011/2012.
Als ik gewoon programma's draai waarvan de data op de D-schijf staan, doet de computer het goed.
Probleem is als ik programma's draai waarvan de data op de E-schijf staan. Ook openen van de E-schijf in verkenner is soms traag, soms snel.
Defragmenteren van de E-schijf heeft meer dan 24 uur geduurd (is 2TB schijf). Defragmenteren van de D-schijf (500 Gb) was die zo mee klaar.
HD Tune draaien op de D-schijf was ook zo klaar, HD Tune op de E-schijf wederom ongeveer 24 uur mee bezig geweest.
Daarnaast krijg ik iedere keer bij opstarten van de PC een checkdisk voor alleen de E-schijf.
De computer staat hier goeddeels de hele dag aan, met een harde schijf uit 2009 mag je verwachten dat die een keer aan het einde van zijn draaiende leven aan het komen is.

Ik verwacht dus niet dat de SSd het probleem is.

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2014, 14:56:59 »
Hier een tip.

Offline Casanova56

• Senior Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2014, 14:56:59 »
Hier een tip.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Vraag over beste computer configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2014, 14:28:43 »
Ik ben ondertussen klaar met mijn huidige computer. Het lijkt nu wel probleem op probleem en oplossen van problemen kost geld.
In ieder geval een nieuwe E-schijf (iedere keer bij opstarten vraagt die om een checkdisk) en nieuwe video kaart omdat display port ingang kuren heeft, dus ik zit nu met een trillend/bibberend scherm.
Dan ook maar bijpluggen van extra 8 Gb RAM en een nieuwe SSD die redelijk vol zit. Al met al wellicht tijd om eens te gaan om zien naar een nieuwe PC waar alles weer aan de huidige eisen van de tijd voldoet.
De huidige PC stamt uit 2009, echter is moederboard en processor in 2011/2012 vervangen.

Huidige configuratie:
- Moederboard ASUS P8-P67 B3 revision
- Intel Core-i5-2500K CPU 3.30 GHz
- 8 Gb RAM
- SSD 120 Gb OCZ-Vertex 3
- AMD Radeon HD 6770 video kaart, 1Gb geheugen
- Windows 7, 64-bits

Nieuwe configuratie die ik zo als computer-leek bij elkaar heb bedacht (met vragen die ik er bij heb):
- Coolermaster CM 690III behuizing (zijn er betere verkrijgbaar?)
- Moederboard ASUS p9X79 LE-SI (of ASUS Sabertooth X79??)
- Intel Core i7-4820 CPU 3,70GHz (of zou een hexa-core processor zinvol zijn?? > ik heb veel programma's tegelijk open staan)
- RAM 16 Gb Kingston hyper X Blu 1.600 Mhz (is 32 Gb zinvol??)
- AMD Radeon R7 260, 1 Gb geheugen (iets anders beter?)
- 750 W koeling (Seasonic M12II)
- SSD 500 Gb Samsung 840 EVO
- Twee 7.200 rpm schijven, 3 TB (foto's) en 1 TB (data). Vraag mezelf af of het zinvol is in de computer nog een 3TB te zetten in RAID1 (NAS idee), of dit beter extern te houden.
- Windows 8.1 dan maar ...... :( (Of zou Windows 7, wat ik nu gewend ben betere tip zijn?)

Zo, een heleboel vragen, waar de computer deskundigen hier naar mijn idee best wel hun mening over hebben.
Ik hou me aanbevolen voor verder tips.
Wil nu direct iets aanschaffen waar ik ook weer een aantal jaren mee vooruit kan en niet nu al achter loop.

Leef jullie zelf uit  :D :angel:

Als de mening is dat het huidige systeem met vervangingen ook nog lang mee kan, hoor ik dat ook graag.

NB
Als er op voorhand al mensen zijn die mijn oude configuratie willen kopen. Doe een bod  ;C
Anders gaart hij t.z.t. wel op Marktplaats.

« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2014, 14:58:24 door Edzo »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Vraag over beste computer configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2014, 14:28:43 »
Ik ben ondertussen klaar met mijn huidige computer. Het lijkt nu wel probleem op probleem en oplossen van problemen kost geld.
In ieder geval een nieuwe E-schijf (iedere keer bij opstarten vraagt die om een checkdisk) en nieuwe video kaart omdat display port ingang kuren heeft, dus ik zit nu met een trillend/bibberend scherm.
Dan ook maar bijpluggen van extra 8 Gb RAM en een nieuwe SSD die redelijk vol zit. Al met al wellicht tijd om eens te gaan om zien naar een nieuwe PC waar alles weer aan de huidige eisen van de tijd voldoet.
De huidige PC stamt uit 2009, echter is moederboard en processor in 2011/2012 vervangen.

Huidige configuratie:
- Moederboard ASUS P8-P67 B3 revision
- Intel Core-i5-2500K CPU 3.30 GHz
- 8 Gb RAM
- SSD 120 Gb OCZ-Vertex 3
- AMD Radeon HD 6770 video kaart, 1Gb geheugen
- Windows 7, 64-bits

Nieuwe configuratie die ik zo als computer-leek bij elkaar heb bedacht (met vragen die ik er bij heb):
- Coolermaster CM 690III behuizing (zijn er betere verkrijgbaar?)
- Moederboard ASUS p9X79 LE-SI (of ASUS Sabertooth X79??)
- Intel Core i7-4820 CPU 3,70GHz (of zou een hexa-core processor zinvol zijn?? > ik heb veel programma's tegelijk open staan)
- RAM 16 Gb Kingston hyper X Blu 1.600 Mhz (is 32 Gb zinvol??)
- AMD Radeon R7 260, 1 Gb geheugen (iets anders beter?)
- 750 W koeling (Seasonic M12II)
- SSD 500 Gb Samsung 840 EVO
- Twee 7.200 rpm schijven, 3 TB (foto's) en 1 TB (data). Vraag mezelf af of het zinvol is in de computer nog een 3TB te zetten in RAID1 (NAS idee), of dit beter extern te houden.
- Windows 8.1 dan maar ...... :( (Of zou Windows 7, wat ik nu gewend ben betere tip zijn?)

Zo, een heleboel vragen, waar de computer deskundigen hier naar mijn idee best wel hun mening over hebben.
Ik hou me aanbevolen voor verder tips.
Wil nu direct iets aanschaffen waar ik ook weer een aantal jaren mee vooruit kan en niet nu al achter loop.

Leef jullie zelf uit  :D :angel:

Als de mening is dat het huidige systeem met vervangingen ook nog lang mee kan, hoor ik dat ook graag.

NB
Als er op voorhand al mensen zijn die mijn oude configuratie willen kopen. Doe een bod  ;C
Anders gaart hij t.z.t. wel op Marktplaats.

« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2014, 14:58:24 door Edzo »