Auteur Topic: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro  (gelezen 1700 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2007, 19:30:54 »
Citaat
Beetje late reactie 8-)
Ik heb deze macro lens van toe hij net uitkwam (dat is al weer wat jaartjes geleden op mijn me super)
Iedere keer verbaasde mij de scherpte.
Als je wat oude testen opduik zal je zien dat hij tot de top macro's van die tijd behoorde.
Binnenkort mag hij weer meedoen op mijn k10 d als ik weer eens de tijd hem om te fotograferen (zit de laatste tijd niet mee, behalve enkele sport foto's).

Weet je nog wat je er toen voor betaald hebt?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #18 Gepost op: 20 december 2007, 19:30:54 »

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2007, 18:38:33 »
Beetje late reactie 8-)
Ik heb deze macro lens van toe hij net uitkwam (dat is al weer wat jaartjes geleden op mijn me super)
Iedere keer verbaasde mij de scherpte.
Als je wat oude testen opduik zal je zien dat hij tot de top macro's van die tijd behoorde.
Binnenkort mag hij weer meedoen op mijn k10 d als ik weer eens de tijd hem om te fotograferen (zit de laatste tijd niet mee, behalve enkele sport foto's).

koor

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2007, 15:50:09 »
Mooie foto van poes! Ragscherp!
Best objectief imo.

 :)

amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2007, 13:55:18 »
Citaat
bij www.digitalstreet.nl is de Sigma 10-20 mm het goedkoopst, maar toch nog ruim 400 Euro. Het objectief is echter wel - afgaand op de woorden van Gertjan - zijn geld dubbel en dwars waard.
Ik heb trouwens op de Takumar 28-80 mm de macro-stand ontdekt (ik moest door een weerstand heen drukken, waardoor het objectief in macro kwam te staan).
Misschien is dit objectief op 80 mm ook een goede portretlens, ik moet dat nog uitproberen.
Ik heb trouwens de SMC Pentax 1.7 50 mm, dat is ook een juweeltje van een objectief.
De handel  heeft de waarde ook ontdekt en drijft de prijzen nu omhoog, jammer.

gr. peter

De Pentax DA 14mm F 2.8 ED EF 77 is ook een mooi lensje.
Kost wat (€ 611), maar dan heb je ook wat.

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2007, 13:38:27 »
Tokina en Pentax hebben een samenwerking. Ze bouwen optisch identieke lenzen.
De bouw en Coating van Pentax staat op een hoger peil en de lenzen zijn ook beduidend duurder.

De afspraak is dat de tokina versies niet in Pentax K uitkomen. Wel in Nikon Canon. dus als je een goedkope versie van een Pentax lens wil gebruiken moet je overstappen naar canon/nikon LOL.


Er is heel wat geschreven en iedereen heeft wel z'n eigen versie over hoe het precies in mekaar zit.
Internet bevat een schat aan informatie maar heel dikwijls informatie die zichzelf tegenspreekt.
Moeilijk te achterhalen wat de waarheid is. Vermoedelijk zijn het oorspronkelijk Pentax ontwerpen. Hoe hadden ze anders Tokina zover kunnen brengen om ze niet in K mount uit te brengen.
Dat Tokina de lenzen niet in Pentax vatting uitbrengt kan alleen maar betekenen dat ze een flinke belofte hebben moeten doen om Pentax design/glas in een goedkoper jasje te mogen produceren.

Guido



amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2007, 11:56:36 »
Mijn 1e wens is een thuisstudio (tje).
Ben daar al een tijdje naar op zoek, maar moeilijk om voor een leuk bedragje een mooie set te vinden.

Als ik nu zou moeten beslissen, zou ik uitkomen op een Linkstar set.
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//fotografie.marktplaats.nl/fotostudio-apparatuur/129289988-fotosg-linkstar-flitsset-lf-400a-set.html%3Fxref%3D1

Kost wat, maar dan kun je ook leuk spelen met (als het goed is) schitterende resultaten.

Alleen zit je met het ruimtegebrek. Zet dat maar eens even op in de gemiddelde doorzon woonkamer.
Dat staat behoorlijk in de weg.

ballone

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2007, 11:38:12 »
bij www.digitalstreet.nl is de Sigma 10-20 mm het goedkoopst, maar toch nog ruim 400 Euro. Het objectief is echter wel - afgaand op de woorden van Gertjan - zijn geld dubbel en dwars waard.
Ik heb trouwens op de Takumar 28-80 mm de macro-stand ontdekt (ik moest door een weerstand heen drukken, waardoor het objectief in macro kwam te staan).
Misschien is dit objectief op 80 mm ook een goede portretlens, ik moet dat nog uitproberen.
Ik heb trouwens de SMC Pentax 1.7 50 mm, dat is ook een juweeltje van een objectief.
De handel  heeft de waarde ook ontdekt en drijft de prijzen nu omhoog, jammer.

gr. peter

amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2007, 11:27:31 »
10-20mm, iets in die regio zit ik aan te denken ja.
Tokina heeft een mooie 12-24, maar die is door Pentax iets opgeleukt, en kost gelijk € 2oo meer. :(
Dus een stuk duurder en ook nog eens veel minder aanbod op de 2ehands markt. Dubbel nadeel.
Kun je toch een mooie 50 mm 1.4 van kopen van dat verschil.

ballone

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2007, 11:21:06 »
Amai,

ja, ik vind dat ook erg leuk om op zo'n manier weer objectieven te (her)gebruiken.
Wat betreft een groothoek, de oudere objectieven gingen vaak niet verder dan 24 mm, hooguit 19 mm. Anders werd het al weer fisheye genoemd.
Door de cropfactor van 1,5, is een 28 mm eigenlijk al geen groothoek meer. De fabrikanten hebben daar natuurlijk op ingehaakt en zijn objectieven tussen de 10 en 20 mm gaan aanbieden.
Dat zijn echter allemaal prijzige exemplaren. Ik zit zelf ook met dat probleem, de Sigma 10-20 mm is een prachtig objectief, maar je komt het 2e hands nog niet tegen. Nieuw is het nog aardig prijzig.
Dat wordt dus gewoon doorsparen (voor mij).


gr.

amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2007, 11:13:51 »
Citaat
Amai,

Tokina is een topmerk! Onder de naam Tokina mogen ze geen objectieven met K-bajonet op de markt brengen, maar wel onder de naam Pentax.
Veel nieuwe Pentax objectieven zijn dus door Tokina gefabriceerd.


gr.

Ik heb ook meerdere test gelezen van dit objectief.
Het schijnt een afstammeling te zijn van een heel bijzondere Vivatar 90mm macro.

zie hier een linkje: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=13056277

Ik heb nu dus een hele goede 40mm en een hele goede 90mm en macro.
Nu nog op zoek naar een goede groothoek.
Het liefst ook in goede 2e hands staat, zodat het niet direct een aanslag is op portomanaie.

ballone

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2007, 10:50:10 »
Amai,

Tokina is een topmerk! Onder de naam Tokina mogen ze geen objectieven met K-bajonet op de markt brengen, maar wel onder de naam Pentax.
Veel nieuwe Pentax objectieven zijn dus door Tokina gefabriceerd.


gr.

amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2007, 10:46:17 »
Citaat
Resultaat qua objectief ziet er goed uit. Goed scherp en mooi gedetailleerd.
Bij de poesfoto is een blauwe zweem waarneembaar, nog ff nabewerken?

Hallo Hen, ik haal de zweem altijd weg met levels in photoshop.
Ik doe dat op een extra laag, zodat ik achteraf nog met de doorzichtigheid van die laag kan spelen.
Meestal zet ik de doorzichtigheid op zo'n 40 % tot 70 % .
Dat doe ik omdat anders een foto te "hard" word en minder mooi om te zien in mijn ogen.
Nadeel is dat de zweem wel licht aanwezig blijft.

Als je nog tips hebt, hoor ik het trouwens graag.

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2007, 09:34:33 »
Resultaat qua objectief ziet er goed uit. Goed scherp en mooi gedetailleerd.
Bij de poesfoto is een blauwe zweem waarneembaar, nog ff nabewerken?
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2007, 09:07:57 »
Volgens mij is de test schitterend geslaagd ;)
Die 'poes' is erg mooi met die haartjes!

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

amai

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2007, 23:31:37 »
Dank je Wytze.
(het is trouwens een poes ;))

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2007, 23:08:04 »
Prachtige kater en.. haartjescherp. Zal je veel plezier van hebben (lens én kat!)

Wytze

TdiMarcel

  • Gast
Re: Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2007, 18:48:23 »
Ziet er wel goed uit.
Ik heb zelf een 100-300mm met Macro functie van Tokina. Kwaliteit valt mij ook niet tegen.

amai

  • Gast
Paar proefjes van mijn "nieuwe" 90mm macro
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2007, 18:21:17 »
Vandaag via de post binnengekregen.
Een Tokina 90 mm Macro objectief + bijhorende macro extender.
Het schijnt een erg goed objectief te zijn en ik moet zegeen dat de eerste resultaten mij niet tegenvallen.

Wie kent dit objectief?

Hieronder 2 voorbeeld foto's die ik net gemaakt heb. In Photoshop omgezet naar jpeg, wel wat met de levels en kleuren geknoeid, maar niet met de scherpte, ook niet in de camera.



« Laatst bewerkt op: 23 november 2007, 18:23:33 door amai »