Auteur Topic: Net wat geschoten.....  (gelezen 1457 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2007, 07:09:05 »
Bedankt allemaal! :)

Ga zeker wat met deze tips doen.
@rob: Grieks gaat goed sta ik een 8 voor!.....maar ik zal maar niet beginnen over Latijn :-[

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2007, 07:09:05 »

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2007, 22:03:14 »
Als het met je grieks net zo goed gaat als je fotografie kom je er zeker wel.
Eerste foto zegt mij niet zoveel (ook niet die van anderen). Heb hier gewoon niet zoveel mee.
Tweede foto vind ik wel aanspreken.
Heb nog eens goed gekeken en de opmerking van Guido begreep ik na nog eens goed kijken (dank je Guido, nooit echt bewust met kleurplaatsing bezig geweest).
Als ik jou was zou ik de tips van hierboven nog eens toepassen op de foto met de pen. Neem er ook eens 1 met alles scherp als contrast met de verbeterde foto. Ben benieuwd hoe de foto's worden.

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2007, 10:40:51 »
effe wat opbouwends wat betreft foto 2.

1. Een heel mooie compo, lekker diagonaal, de letters zeggen gelijk waarover het gaat.

2. Wat ik anders zou doen.
- Je hebt het oranje dopje op de achtergrond en het blauwgroene op de voorgrond. Omdraaien zou de diepte versterken omdat oranje en rood meer naar voren lijken te treden en blauw groen meer naar de achtergrond. Tuurlijk is de situatie als ze is maar hier had je het helemaal in de hand. Een goed boek daarover is de kleurenleer van Itten.

- Je hebt de scherpte op het begin van het blauwe deel van de pen.  Probeer eens op de penpunt scherp te stellen.

- Je kan ook nog wat aan de levels trekken zodat het resultaat frisser en sprankelender overkomt.

Je hebt hier een onderwerp dat jaren kan blijven liggen en dat je dus tot in de perfektie kan blijven benaderen. Blijven verbeteren zou ik zeggen. (wel af en toe afstoffen) ;)

Guido

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2007, 10:23:16 »
Martijn,

Leuk dat je het ook aan het proberen bent.
Vwb foto 1:
Glas tot de rand vol met water doen en camera lager richten zodat
je de bovenkant van het glas horizontaal krijgt. Verder eigenlijk niet flitsen. Ik had dat ook gedaan, maar daardoor krijg je reflecties en, idd storend, schaduw. Het is niet het seizoen om buiten te knallen en het licht buiten is de laatste dagen al helemaal onvoldoende, dus misschien wachten op het voorjaar ?

Foto 2:
Leuke compositie, ben het eens met Eviz vwb de scherpte van penpunt. Een beetje draaien van de pen zodat je echt de punt van voren kunt scherpstellen zou denk ik al helpen om de scherptediepte wat beter te maken.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

edwindev

  • Gast
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2007, 00:05:12 »
Bij de eerste zou ik een volgende keer er voor zorgen dat het hele glas op de foto staat. Nu wordt het glas nogal storend afgesneden. De 'vliegende' druppels staan wel mooi op de foto. Dooroefenen dus...
De tweede foto zegt mij niet zo veel... Een standaardplaatje, met wel een duidelijk DOF.

Ruud

  • Gast
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2007, 22:10:39 »
De tweede vind ik wel mooi. Als de dop iets dichterbij had gelegen en ook iets van de scherpte had meegekregen, was het een superintellectueel plaatje geworden. De eerste zegt mij minder. Het lijkt mij moeilijk bij dat soort acties net de goeie foto te maken.
Gr.
Ruud

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Net wat geschoten.....
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2007, 20:15:26 »
De tweede foto heeft wel wat, met name door de (positie van de) oranje dop en het verlopende scherptediepte.
De eerste foto heeft het nog niet. Verkeerd vallende schaduwen (achter het kopje en aan de gehele rechterzijde) reflecties en - in mijn ogen - onvoldoende dynamiek. Uit ervaring weet ik dat het niet meevalt om dit soort foto's te schieten. Echt bevredigende resultaten heb ik ook nog niet behaald, maar oefening baar kunst en het maken van dit soort foto's is altijd een feestje.

greetz
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 20:15:45 door EviZ »

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Net wat geschoten.....
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2007, 19:38:31 »
Hallo,

Heb net een paar foto's geschoten, sta altijd open voor opbouwende kritieken! Eventueel een voorbeeld foto mag ook! ;)

1.

Met dit waren zoveel mensen bezig, dus heb ik het ook geprobeerd.

2.

Een pen op mijn Grieks boekje.

GR>Martijn
« Laatst bewerkt op: 12 december 2007, 19:43:35 door martijn »
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/