Hierbij mijn analyse. Probeer zo eerlijk en duidelijk mogelijk te zijn (zonder alles af te branden of op te hemelen
):
1: Mooie plaat. Ik had zelf echter iets meer ruimte rechts genomen. Daarnaast zou ik kijken naar een 16:9 uitsnede. Prachtige scherpte en belichting.
2: Qua compositie en belichting de minste van deze serie. Doet me weinig verder. Misschien als de vrouw groter in beeld was geweest en minder donker was.
3: Prachtige dynamische plaat. Mooie kleuren en scherpte. Het sluierachtige van het water staat erg mooi. (nog een leuke tip: maak een foto met korte sluitertijd en mix deze eronder dan blijft er nog een klein beetje wildheid in het water zitten terwijl je toch de sluiers hebt.)
4: In deze foto zit me persoonlijk teveel beweging. Mijn aandacht gaat teveel naar de poten en niet naar het olifantje zelf. Verder een mooie plaat.
5: Mooie kleuren, scherpte en zachtheid van het water. Mooi rustgevend. Had zelf wat kijklijnen of voorgrond onderwerp willen hebben denk ik. Iets om je de foto in te trekken.
Je hebt zo te merken en gelijke kijk op beeldopbouw als ikzelf heb Lennart,
1. Achter deze desert adapted elephant uit Namibië staat een erg rommelig groenig struikje. Het dwarrelende stof was het uitgangspunt voor dit beeld, zonder de storende factor van de struiken. Een beperking door de omstandigheden, maar inderdaad iets te krap aan de rechterkant. Wat beelduitsneden betreft, probeer ik altijd zoveel mogelijk aan het origineel te laten zitten. Veelal willen beeld redacteuren de vrijheid om er wat af te kunnen halen.
2. Hier een bewuste keuze om het beeld donker weer te geven, de zon was al een half uurtje onder de horizon vertrokken en daarom ook een donker beeld. Voor mij een dame in landschap en geen portret van een dame, vandaar de keuze voor een kleinere weergave. (Maar haar portret zit ook in de serie ;-))
3. Ik probeer alles in de camera te doen, maar wat ik ook wel eens doe is een triple opname: 2 maal beweging (of out of focus) en een derde beeld scherp. Ik denk dat we hiermee hetzelfde bereiken.
4. Ik ben het eens dat de 8 poten onder 1 olifant (te) druk is.
5. Het onderwerp op de voorgrond ontbreekt op het eerste gezicht, maar voor mij is de gelaagdheid in het landschap in dit geval het onderwerp. (Vorig jaar was heeft deze de eindbespreking gehaald van de Wildlife Photographer of the Year in de creative visions categorie).
Dank je voor je analyse!