Auteur Topic: Beweging  (gelezen 1617 keer)

lreyns

• Gast
Re: Beweging
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2014, 16:56:58 »
Kwaliteit spat van de foto's af...  Maar foto 2 grijpt mij het meest, heel erg mooi, Mike.

Groeten, Lucien.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2014, 16:56:58 »

Offline rinus

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2014, 18:58:29 »
vind ze alle 5 prachtig

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2014, 18:39:06 »
Leuk dat je reageert Mike. Grappig om te zien dat we er qua beeldopbouw zo gelijk over denken. Je reactie geeft inderdaad de antwoorden die je als je de foto alleen ziet niet weet. Leuk om te zien en horen dus :toppie:

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline mmfoto

• Junior Member
    • Mike Muizebelt Natuurfotografie
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2014, 22:44:59 »
Hierbij mijn analyse. Probeer zo eerlijk en duidelijk mogelijk te zijn (zonder alles af te branden of op te hemelen :D ):

1: Mooie plaat. Ik had zelf echter iets meer ruimte rechts genomen. Daarnaast zou ik kijken naar een 16:9 uitsnede. Prachtige scherpte en belichting.
2: Qua compositie en belichting de minste van deze serie. Doet me weinig verder. Misschien als de vrouw groter in beeld was geweest en minder donker was.
3: Prachtige dynamische plaat. Mooie kleuren en scherpte. Het sluierachtige van het water staat erg mooi.  (nog een leuke tip: maak een foto met korte sluitertijd en mix deze eronder dan blijft er nog een klein beetje wildheid in het water zitten terwijl je toch de sluiers hebt.)
4: In deze foto zit me persoonlijk teveel beweging. Mijn aandacht gaat teveel naar de poten en niet naar het olifantje zelf. Verder een mooie plaat.
5: Mooie kleuren, scherpte en zachtheid van het water. Mooi rustgevend. Had zelf wat kijklijnen of voorgrond onderwerp willen hebben denk ik. Iets om je de foto in te trekken.

Je hebt zo te merken en gelijke kijk op beeldopbouw als ikzelf heb Lennart,
1. Achter deze desert adapted elephant uit Namibië staat een erg rommelig groenig struikje. Het dwarrelende stof was het uitgangspunt voor dit beeld, zonder de storende factor van de struiken. Een beperking door de omstandigheden, maar inderdaad iets te krap aan de rechterkant. Wat beelduitsneden betreft, probeer ik altijd zoveel mogelijk aan het origineel te laten zitten. Veelal willen beeld redacteuren de vrijheid om er wat af te kunnen halen.
2. Hier een bewuste keuze om het beeld donker weer te geven, de zon was al een half uurtje onder de horizon vertrokken en daarom ook een donker beeld. Voor mij een dame in landschap en geen portret van een dame, vandaar de keuze voor een kleinere weergave. (Maar haar portret zit ook in de serie ;-))
3. Ik probeer alles in de camera te doen, maar wat ik ook wel eens doe is een triple opname: 2 maal beweging (of out of focus) en een derde beeld scherp. Ik denk dat we hiermee hetzelfde bereiken.
4. Ik ben het eens dat de 8 poten onder 1 olifant (te) druk is.
5. Het onderwerp op de voorgrond ontbreekt op het eerste gezicht, maar voor mij is de gelaagdheid in het landschap in dit geval het onderwerp. (Vorig jaar was heeft deze de eindbespreking gehaald van de Wildlife Photographer of the Year in de creative visions categorie).

Dank je voor je analyse!

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2014, 21:39:58 »
Hierbij mijn analyse. Probeer zo eerlijk en duidelijk mogelijk te zijn (zonder alles af te branden of op te hemelen :D ):

1: Mooie plaat. Ik had zelf echter iets meer ruimte rechts genomen. Daarnaast zou ik kijken naar een 16:9 uitsnede. Prachtige scherpte en belichting.
2: Qua compositie en belichting de minste van deze serie. Doet me weinig verder. Misschien als de vrouw groter in beeld was geweest en minder donker was.
3: Prachtige dynamische plaat. Mooie kleuren en scherpte. Het sluierachtige van het water staat erg mooi.  (nog een leuke tip: maak een foto met korte sluitertijd en mix deze eronder dan blijft er nog een klein beetje wildheid in het water zitten terwijl je toch de sluiers hebt.)
4: In deze foto zit me persoonlijk teveel beweging. Mijn aandacht gaat teveel naar de poten en niet naar het olifantje zelf. Verder een mooie plaat.
5: Mooie kleuren, scherpte en zachtheid van het water. Mooi rustgevend. Had zelf wat kijklijnen of voorgrond onderwerp willen hebben denk ik. Iets om je de foto in te trekken.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline mmfoto

• Junior Member
Re: Beweging - Bedankt!
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2014, 21:23:52 »
Allemaal bedankt voor jullie reacties, ontzettend leuk om eens feedback te krijgen op de kijkervaring die beelden oproepen bij jullie.
Bij facebook beperkt het zich tot "like" en het voordeel van een forum is toch de interactie blijkt nu voor mij.

Het blijft altijd een persoonlijke smaak en ik moet eerlijk bekennen dat die ook bij mij zelf aan verandering onderhevig is. Een beeld dat ik nu als geslaagd zou typeren kan zomaar volgend jaar in de prullenbak belanden :-)
Anyway, nogmaals dank!

Mike

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2014, 19:55:01 »
Ik heb je site laatst bekeken..... ik ben stikjaloers.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2014, 19:46:57 »
Mooie serie weer Mike. Weer iets heel anders en ze hebben allemaal zo hun eigen vorm van dynamiek.
Dus niet saai in ieder geval.
Ik vind foto 3 de mindere in de serie en toch foto 5 ook wel wat hebben, met name voor wat betreft de opbouw in lagen, waarbij je blijft kijken omdat de dynamiek in de verschillende lagen t.o.v. elkaar anders is. Dat maakt het heel boeiend en in zekere zin "onbegrijpelijk" hoe het nu precies zit.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2014, 19:42:37 »
Het rennende olifantje is toch zeker wel een hele mooie.

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2014, 19:30:21 »
Het is weer een machtige serie, met voor mij als absolute uitblinker nr 5, de rennende olifant.

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2014, 14:22:43 »
Hoi Mike,

Zoveel mensen, zoveel wensen, dat blijkt maar weer eens. Ik ben het helemaal eens met het door jou nagestreefde behoudend gebruik van deze techniek/truuk, vind echter al deze foto's erg mooi en goed op hun eigen manier, hoogstens de laatste wat gewoontjes, maar dat komt wellicht omdat ik redelijk dicht op het strand woon  :D

Ik zal het erg tof vinden om zo eens vaker iets voorbij te zien komen, zoals door mij in het vorige draadje aangegeven en wellicht in het tumult verloren gegaan: ik vind je foto's erg inspirerend.

Groet, Sander Kikkert
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2014, 14:17:36 »
Het is inderdaad een kwestie van smaak, maar ik vind  2,3 en 6 toch wel geslaagd. Om een of andere reden vind ik ze bij de andere twee minder zonder dat ik direct kan aangeven waarom.

Offline mmfoto

• Junior Member
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2014, 13:29:20 »
Alle foto's hebben op hun eigen manier iets bijzonders, er zit mooie variatie in.

Ik vind de 1e wel prettig, met zijn kop rechts en het stof wat links naar beneden komt als een deken.
Ik heb wat minder gevoel met het onderwerp op de 2e foto, dus die is voor mij neutraal.
De 3e is prettig fris van kleur, maar zou ik gezien je andere werk niet uitzonderlijk noemen.
De 4e is fijn gelukt en geeft beweging heel dynamisch neer, waarbij zijn scherpe kop het geheel mooi in evenwicht houdt.
De 5e is een hele prettige sfeerplaat, de kleuren komen op mij heel rustgevend over...

Ik voel me wel een beetje bezwaard, ik zou maar wat graag deze foto's hebben gemaakt, ga ik er een beetje over lopen zeuren...
Positief bedoeld, dat mag je van me aannemen.

Dank je Eric,
Leuk dat je even de tijd neemt om zo uitgebreidt te reageren. Met beweging is het inderdaad nog meer dan anders een kwestie van smaak omdat je gewoonweg meer toevoegd dan in een normaal beeld. Richting, kleur en belichting door bijvoorbeeld invulflits in beeld twee spelen ineens een grotere rol. Leuk om te horen hoe jij de beelden ervaart!
Voor mij persoonlijk is "beweging" altijd iets voor erbij, het kan je portfolio of serie net een beetje extra afwisseling geven zodat de kijker langer geboeid blijft.
Maar met net als met alle andere "truukjes", geldt voor mij toepassen met mate ;-)

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2014, 13:17:25 »
Alle foto's hebben op hun eigen manier iets bijzonders, er zit mooie variatie in.

Ik vind de 1e wel prettig, met zijn kop rechts en het stof wat links naar beneden komt als een deken.
Ik heb wat minder gevoel met het onderwerp op de 2e foto, dus die is voor mij neutraal.
De 3e is prettig fris van kleur, maar zou ik gezien je andere werk niet uitzonderlijk noemen.
De 4e is fijn gelukt en geeft beweging heel dynamisch neer, waarbij zijn scherpe kop het geheel mooi in evenwicht houdt.
De 5e is een hele prettige sfeerplaat, de kleuren komen op mij heel rustgevend over...

Ik voel me wel een beetje bezwaard, ik zou maar wat graag deze foto's hebben gemaakt, ga ik er een beetje over lopen zeuren...
Positief bedoeld, dat mag je van me aannemen.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2014, 12:09:35 »
Leuke reeks foto's; de beweging geeft een erg leuk effect. Ik vind het niet in alle foto's van toegevoegde waarde, maar foto's 2 n 5 zijn mijn favorieten!

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2014, 12:09:19 »
Die met dat olifantenjong is geweldig.  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline mmfoto

• Junior Member
Beweging
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2014, 11:22:09 »
Na een ietwat tumultueuze laatste draadje waarbij de fotografie ondergesneeuwd raakte aan bijzaken, een hernieuwde poging om wat te laten zien. Het onderwerp beweging leek me hier wel toepasselijk bij  ;).
Volgende maand staat er een 6 pagina lange tutorial ten aanzien van dit onderwerp in het tijdschrift Natuurfotopassie, deze beelden hebben het tijdschrift deze keer niet gehaald.

1

2

3

5

6

Ik zal proberen een paar keer per jaar wat te laten zien. Mochten er mensen zonder facebook zijn die op de hoogte gehouden willen worden: als je zoekt in de android of apple app store op mmfoto, zal mijn gratis foto app opduiken.

Mike