Auteur Topic: Boek maken met Blurb  (gelezen 1816 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Boek maken met Blurb
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2013, 10:18:59 »
Ik maak mijn jaaralbums (exclusief XL) bij fotofabriek omdat zij het grootste album van Nederland en een goede prijs/kwaliteit hebben:

http://www.fotofabriek.nl/prijslijst/

Wat ik persoonlijk ook erg handig vind is dat je niet vast zit aan de standaard albumsoftware, je kunt namelijk ook een eigen opmaak maken in bjiv. InDesign en het dan opsturen in pdf.
Om een idee te krijgen van de kwaliteit kun je op aanvraag proefafdrukken in de papiersoorten die ze aanbieden bestellen (je betaald dan alleen de verzendkosten).
De kwaliteit verschilt per papiersoort, ik gebruik altijd premium satin.

Die Lay-Flat bindtechniek was het ding dat ik nog aan het zoeken was. Heb je er ervaring mee? Nadeel bij de grote boeken is een minimum van 60 bladzijdes en dat is toch wel flink veel (meer dan ik in gedachten had).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2013, 10:18:59 »

Offline mocca

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2013, 09:55:23 »
Ik maak m'n fotoboekjes allemaal met Blurb. Ik ken de software goed, en vind de afdruk kwaliteit ook gewoon goed.

Zelf doe ik altijd gewoon standaard papier. Is dik genoeg, en vond het kwaliteits papier niet mooi genoeg voor de extra kosten.
Pro line papier ken ik nog niet, nog niks mee gedaan. Maar heb 2 boeken liggen om afgedrukt te worden, dus mischien probeer ik dat wel.

Als je besteld krijg je ook 2 opties voor het verzenden, gewoon en snel (zie je dus ook aan de prijs). Met snel krijg je je boek geloof ik gegarandeerd binnen een week, en standaard binnen 3 weken. Maar heb altijd de standaard optie gebruikt, en tot nu toe altijd binnen een week ontvangen.

Je hebt veel lay-outs voor pagina's, maar ik gebruik voornamelijk m'n eigen lay-outs. (uiteraard begonnen met hun lay-out en gewoon iets veranderd naar mijn eigen smaak).
Als je een foto op een pagina zet, zal hij hem altijd op 100% erop zetten, dus je zal altijd even moeten centreren (1 druk op een knopje). Anders valt grootste gedeelte van je foto weg.

In linker kolom waar de foto's staan kan je aangeven of je alle foto's wilt zien, of alleen de ongebruikte. Als je elke foto maar 1 keer gebruikt, is het raadzaam om alleen de ongebruikte te laten zien, anders blijf je scrollen en zoeken.

Ik kan nu even niks meer bedenken, maar als ik vanavond weer met een boekje verder ga en wat tegen kom zal ik het even posten.

ps. je hoeft niks te saven, gebeurt automatisch

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2013, 09:47:03 »
Thanks voor de tips. Wel ervaring met een ander boekmaker?

Ik maak mijn jaaralbums (exclusief XL) bij fotofabriek omdat zij het grootste album van Nederland en een goede prijs/kwaliteit hebben:

http://www.fotofabriek.nl/prijslijst/

Wat ik persoonlijk ook erg handig vind is dat je niet vast zit aan de standaard albumsoftware, je kunt namelijk ook een eigen opmaak maken in bjiv. InDesign en het dan opsturen in pdf.
Om een idee te krijgen van de kwaliteit kun je op aanvraag proefafdrukken in de papiersoorten die ze aanbieden bestellen (je betaald dan alleen de verzendkosten).
De kwaliteit verschilt per papiersoort, ik gebruik altijd premium satin.

Profotonet schijnt ook een goede afdrukcentrale te zijn alleen heb ik hier geen ervaring mee omdat de albums niet zo groot zijn.
Ze zijn ook wat meer aan de prijs als je een wat groter album wilt hebben:

http://www.profotonet.nl/producten/profotoalbum/prijzen.html
« Laatst bewerkt op: 17 september 2013, 09:50:13 door Berend »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2013, 23:09:17 »
Geen ervaring met blurb maar wel een basistip m.b.t. foto's printen:

Thanks voor de tips. Wel ervaring met een ander boekmaker?

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2013, 22:48:18 »
Geen ervaring met blurb maar wel een basistip m.b.t. foto's printen:

Vraag even welk CMYK kleurprofiel de printers gebruiken (ICC of ECI), een drukpers heeft namelijk een beperkte kleurruimte (veel kleiner dan RGB).
Mooie felle kleuren zoals rood of groen zijn vaak een probleem en worden automatisch omgezet naar de dichtstbijzijnde waarde in het spectrum.
Dit is lang niet altijd even mooi en kun je  dus van tevoren nog aanpassen door bijvoorbeeld het contrast lokaal te verhogen o.i.d.

De papiersoort is een kwestie van smaak, de glanzende afwerking vind ik persoonlijk niet mooi omdat het bij de meeste drukkerijen plastic-fantastic en zeer dun is.
Ik vind een album met dik papier persoonlijk veel mooier en beter tot zijn recht komen als album zijnde.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2013, 22:53:06 door Berend »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2013, 22:00:46 »
Rode Duivelinnen heten voortaan Belgian Red Flames   :lolk:
Stond in www.hln.be

Ja ik zag het. Ben van plan om komende zaterdag in Brussel te gaan kijken. Jackie is er nog niet bij, want zit in herstel van een kleine knie operatie.

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2013, 20:43:17 »
Rode Duivelinnen heten voortaan Belgian Red Flames   :lolk:
Stond in www.hln.be

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2013, 13:34:35 »
Stuur even een mailtje of liever bel even met de lerarenopleiding de PHL in Hasselt, die beginnen morgen weer.
En als het voor de rode duivelinnen is helpen ze je vast wel met spelling correctie.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2013, 13:27:36 »
Stuur me maar een PM, dan kan ik aangeven waarmee ik je kan helpen...

grt
Bert
Goet idee, as ik je ken hellepe seg je het maar
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2013, 11:52:39 »
...... Iemand met kennis van goede spelling is altijd welkom!

Stuur me maar een PM, dan kan ik aangeven waarmee ik je kan helpen...

grt
Bert

RonHendriks

• Gast
Boek maken met Blurb
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2013, 11:43:15 »
Ik heb bedacht dat ik eens een fotoboekje op blurb ga maken. Een plan dat ik anderhalf jaar geleden al eens had, maar nu ook het juiste erbij passende onderwerp. Leuk om mee aan de slag te gaan en daarna ermee de boer op te gaan. Niet perse voor grote verkoop aantallen.

Foto's afgelopen vrijdag gemaakt met Jackie Groenen, een Belgisch/Nederlandse voetbalster die in de Bundesliga speelt in Duisburg.

Ik zit nu foto's uit te zoeken. Al een heel karwei en elke foto in de juiste sfeer te maken. Ik zit ook wel even te piepen met de belangrijkste foto die ik over twee pagina's wil printen. Ik zit nog te wippen tussen 30x30 of 33x28cm formaat en dan mag je toch wel flink wat pixels hebben. Ineens zie je hoe lastig al die kleine stofjes zijn die in beeld zijn geslopen, omdat er een niet schoon raam in de achtergrond zit van de doorkijk. Pixels poetsen dus.

Niet een heel dik fotoboek. Minimum is 20 bladzijdes, maar een upgrade naar 24 of 28 zou heel goed kunnen. De fotoset van gisteren is heel divers. Van portret in soft zwart/wit, dark&edgy, sportief, Duisburg kleding, stoer&sexy. Ook zijn er wat geinfoto's gemaakt bij de lichtmeettesten (gelukkig heb ik geen lichtmeter, dus mooie geinige gekke gezichten platen). Van eerder dit jaar zijn er een paar mooie voetbalfoto's gemaakt in Duisburg tijdens de competitie.

Iemand iets aan kennis over de papiersoorten. De prijs van het boek is minder van belang, aangezien het niet om de oplage gaat, maar het display ervan.

Upgrade opties:
  • Standaardpapier
  • Kwaliteitspapier
  • Proline uncoated
  • Proline Pearl Photo

Alle kennis, ervaringen en input zijn meer dan welkom.

Er moet ook wat tekst in komen. Niet heel veel en het interview moet nog gebeuren aangezien we daar nog niet aan toe zijn gekomen. Afgelopen vrijdag gewerkt met Jackie van 14.00-19.30u en toen was de tijd op, maar de fotoset ook compleet. De tekstblokjes in 3 of 4 talen. Jackie is een jonge dame met ambities, dus er komen nog wel meer internationale competities aan in de toekomst. Tekst dus in ieder geval in Nederlands, Duits en Engels. Echter ook Frans zou wel een goede taal zijn in het geval ze naar een Franse club zou gaan volgend jaar. Aangezien ze binnenkort ook uit gaat komen voor de Rode Duivelinnen is Frans ook wel belangrijk. Iemand met kennis van goede spelling is altijd welkom!