Auteur Topic: Interessante ontwikkeling  (gelezen 942 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re: Interessante ontwikkeling
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2013, 19:33:10 »
Zeer handige en effectieve oplossing voor video.
Anderzijds is het ook interessant voor fotografie want als ze deze technologie op alle toestellen aanbrengen hoeven ze niet 2 aparte modellen op de markt te brengen (1 met AA filter en 1 zonder).
Scheelt op termijn  een paar centen voor de consument en de beeldkwaliteit gaat met sprongen vooruit.
Goede ontwikkeling met een win-win effect  :good:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2013, 19:33:10 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2013, 19:26:19 »
Lekker boeie .. mijn K5 is spatwaterdicht !!

:evil:

Ik vind zo een ontwikkeling "wel boeie". Heeft toch ook niets met spatwaterdichtheid te maken?

Met mijn K5IIs merk ik gewoon meer scherpte en detail dan met de K5. Een AA-filter houdt dus inderdaad het nodige tegen.
Hoewel ik zelf nog steeds niet (na 10.004 foto's, in acht maanden ???) enige vorm van moiré heb geconstateerd, kan ik me voorstellen dat het zich best in sommige situaties voordoet.
Dan is dus een "variabel" AA-filter best een grappige ontwikkeling. de vraag is wat het moet kosten en of je het er voor over hebt.
De ontwikkelingen m.b.t. soort issues gaan wel snel laatste tijd.
Er wordt nu meer nagedacht over technische hoogstandjes dan over nog meer pixels.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2013, 16:33:32 »
Graag on-topic blijven anders sluit ik net als Erik dit topic.
Dus diegenen die dit onderwerp weer willen aangrijpen om te gaan lopen zeiken over Pentax die verpesten het voor de rest.

Lekker boeie .. mijn K5 is spatwaterdicht !!

:evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Interessante ontwikkeling
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2013, 16:13:50 »
Uit de mail van DPReview:

Sharp thinking: Nikon creates selectable strength low-pass filter

Nikon has patented a technology that can adjust a camera's low-pass (AA) filter based on the situation. By using an electronically controlled liquid crystal panel, the AA filter can either be turned on and off, or set to 'normal' or 'high' intensity. The first design would allow for a D800 that become a D800E at the push of a button. The second design would have a mild anti-aliasing effect for stills, and a stronger effect to reduce moiré in movies. More details on this exciting development after the link.
Click here to read about Nikon's patented adaptive AA filter: http://www.dpreview.com/news/2013/08/30/nikon-creates-selectable-strength-low-pass-filter?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_11

Graag on-topic blijven anders sluit ik net als Erik dit topic.
Dus diegenen die dit onderwerp weer willen aangrijpen om te gaan lopen zeiken over Pentax die verpesten het voor de rest.